Nya CUPRA Leon är här – med elektrifierande prestanda

Helt nya CUPRA Leon är ett stort steg framåt för det spanska prestandamärket. Med laddhybridteknik, god komfort, hög säkerhet och en generös utrustningslista är den en familjeracer anpassad för det moderna livet.

Nya CUPRA Leon är här – med elektrifierande prestanda

En ny generation CUPRA Leon är här – och den är bättre än någonsin. Med spännande design, kraftfull drivlina och mängder av högteknologisk utrustning och avancerad säkerhetsteknik är det här en bil som inte bara bevarar de värderingar som traditionellt varit kopplade till CUPRA, men som också lever upp till kraven som ställs på moderna prestandabilar.

Inte bara snabb

Med 245 hästkrafter och 400 Newtonmeter är nya CUPRA Leon riktigt kvick. Den gör 0–100 km/h på 6,7 sekunder och har en toppfart på 225 km/h. Den är dessutom standardutrustad med elektroniska adaptiva stötdämpare som ändrar hårdhet beroende på vilket körläge som är valt, vilket gör underverk för väghållningen. Men nya CUPRA Leon är mer än bara en snabb bil. Med laddhybridteknik under motorhuven är den också klimatsmart. Bensinmotorn på 1,4 liter och 150 hästkrafter assisteras av en 115 hästkrafter stark elmotor som drivs av ett batteri på 13 kWh. 

I CUPRA-läget jobbar dessa två tillsammans för att leverera så mycket kraft som möjligt till drivhjulen. I och med att kraften från elmotorn levereras helt utan fördröjning ger den också bilen blixtsnabb gasrespons. Hybriddrivlinan gör att CUPRA Leon kan köras upp till 52 km på ren eldrift, och ger den en genomsnittlig bränsleförbrukning på bara 1,5 l/100 km. Det här är alltså en snygg sportbil och en miljövänlig spargris på samma gång.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Praktisk och rymlig

Människorna bakom CUPRA-märket vill att deras bilar ska fungera för mer än bara nöjeskörning. Även om CUPRA alltid kommer att vara ett märke för bilentusiaster är de medvetna om att även den målgruppen har behov av en rymlig och komfortabel bil som går att använda varje dag. Nya CUPRA Leon bevisar att det ena inte behöver utesluta det andra. Trots sin sportiga attityd är det här en bil anpassad för vardagens alla utmaningar. Trots kompakta yttermått är den väldigt rymlig inuti. Och tack vare de olika körlägena kan man välja vilken personlighet bilen ska ha för stunden. 

I Comfort-läget ställs de aktiva stötdämparna i sitt mjukaste läge, gasrespons och styrning kalibreras för lugn och komfortabel vardagskörning och bilen går tyst och mjukt. Om man i stället väljer det mest sportiga CUPRA-läget ändras bilens attityd. Chassit blir styvare, gasresponsen kvickare och ett sportigt motorljud tillåts att flöda fritt i kupén.

Läs mer om CUPRA Leon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Rikligt utrustad

En moden prestandabil behöver modern teknik och snygg design. Därför är nya CUPRA Leon standardutrustad med allt man förväntar sig – och lite till. Snygga och ljusstarka LED-strålkastare ingår, liksom adaptiv och radarstyrd farthållare och filhållningsassistent. Andra exempel på standardutrustning är sportstolar, aktivt chassi, en tiotums infotainmentskärm, digitala instrument och klimatanläggning med tre zoner. Även utseendemässigt skiljer sig CUPRA Leon från mängden med sina unika fälgar, kopparfärgade accenter och kolfibereffekter på interiören. Det är också möjligt att anpassa sin bil efter tycke och smak i CUPRAs online-konfigurator. Här kan man välja till CUPRA-unika färger, välja mellan fem olika fälgmodeller, lägga till kjolpaket, glastaklucka med mera.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Digitalt smart

Det är prestanda och design som gör en CUPRA till en CUPRA. Men nya Leon är också framtidssäkrad med digitalisering och avancerade säkerhetssystem. CUPRAs ingenjörer och designers har integrerat mängder av avancerad teknik som gör att bilen sticker ut från mängden även här. Det högupplösta digitala instrumentklustret har fått en mer modern och mångsidig design där föraren kan välja mellan allt från traditionella "analoga" mätare till att ha navigeringskartan i helskärm, precis framför ratten. I tillägg till instrumentklustret finns också en tiotums pekskärm till infotainmentsystemet. Härifrån styrs de flesta av bilens funktioner, vilket minskar behovet av fysiska knappar. Självklart finns också stöd för Android Auto och Apple Car Play. Bilen är också ständigt uppkopplad till internet vilket gör att man via appen CUPRA Connect kan styra många av bilens funktioner på distans, bland annat styra och schemalägga laddning. Extra användbart för oss nordbor är att klimatanläggningen också kan styras via appen. När det är kallt ute kan man alltså sätta igång värmesystemet, så att bilen tinar upp och är varm och skön redan innan avfärd.

Bygg din CUPRA Leon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Oväntat prisvärd

Trots sin sportiga utstrålning och generösa utrustningslista är CUPRA Leon förmånlig att äga, mycket tack vare laddhybridtekniken. Koldoxidutsläppen i WLTP-körcykeln är endast 30 g/km, vilket innebär att CUPRA Leon är berättigad till en klimatbonus på 38 580 kr. Miljöbilsklassningen ger också ett lågt förmånsvärde, för de som har möjlighet att ha en tjänstebil. CUPRA erbjuder också en finansieringsplan med låg ränta. Om man sedan räknar in de låga bränslekostnaderna och den låga skatten blir det lättare att räkna hem en ny CUPRA Leon än man kan tro. Läs mer om detta – och boka en provkörning – på CUPRAs hemsida.

LÄS OCKSÅ: