Därför ska du ställa höga krav på säkerheten i arbetsbilen

Säkerhet och skyddsutrustning är A och O på arbetsplatsen – även för de som har sitt kontor bakom ratten. Det är därför det är så viktigt att prioritera säkerheten i arbetsbilen.

Många svenskar spenderar stora delar av arbetsdagen ute på vägarna i en transportbil. Oavsett om du jobbar som snickare, elektriker eller om du kör budbil är det viktigt att de många timmarna bakom ratten sker så riskfritt som möjligt. Därför är skyddsutrustningen i bilen minst lika viktig som hjälmen på byggarbetsplatsen eller brandvarnaren på kontoret.

Mercedes-Benz har alltid varit pionjärer inom säkerhet. De var till exempel först att introducera krockkuddar i produktionsbilar med S-klass år 1981. De var också de första att standardutrusta sina transportbilar med ABS-bromsar, och senare sidvindsassistent. 

Eftersom Mercedes-Benz tillverkar bilar inom olika fordonssegment, från personbilar till transportbilar, bussar och lastbilar kan de överföra värdefulla kunskaper från ett område till ett annat. En viktig lärdom är till exempel att säkerhet inte bara handlar om att skydda de som sitter i bilen och trafikanterna omkring dem när en olycka händer. Med de möjligheter som kommer med modern teknik är det möjligt – och lika viktigt – att jobba för att förhindra olyckor innan de överhuvudtaget inträffar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Därför ska du ställa höga krav på säkerheten i arbetsbilen

Det är med det i åtanke som Mercedes-Benz nyligen har lanserat två nya säkerhetssystem för Vito, som gör dem ännu säkrare och enklare att hantera – trots storleken.

I och med att lastutrymmet ofta inte har några sidorutor är det svårt att se om det kommer några bilar mot en när man till exempel backar ut från en parkeringsplats. Men med det nya systemet Rear Cross Traffic Alert blir de situationerna mycket enklare att hantera. Systemet håller koll åt sidorna med hjälp av sensorer, och varnar dig som förare om det kommer en bil. På det sättet blir situationen säkrare för alla parter.

Digital Rearview Mirror, alltså en digital backspegel, är det andra systemet som gör skåpbilslivet både säkrare och enklare. I och med att sikten i innerbackspegeln ofta är skymd har den för det mesta ingen funktion alls – och sikten rakt bakåt har man fått klara sig utan. Fram tills nu.

 
 
 
 
 
 
 
 
Därför ska du ställa höga krav på säkerheten i arbetsbilen

I nya Mercedes Vito är spegelglaset utbytt mot en bildskärm som visar video från en kamera monterad på insidan av bakrutan. På det sättet har man alltid uppsikt bakåt, och kan åka säkrare på vägarna. För att inte tala om hur mycket enklare det blir att fickparkera.

Dessa två nyheter kompletterar en lång rad andra säkerhetsfunktioner som Mercedes-Benz transportbilar kan utrustas med. Radarstyrd automatisk nödbroms (AEB) och kollisionsvarning hjälper dig undvika upphinnandeolyckor. Sidvindsassistenten parerar automatiskt starka sidvindar. ESP-systemet förhindrar att fordonet får sladd. Dödvinkelassistenten håller koll åt dig där du själv inte kan se i backspegeln, körfältsassistenten hjälper dig att hålla bilen mellan vägmarkeringarna – och trötthetsassistenten påminner dig när det är dags att ta en paus.

 
 
 
 
 
 
 
 

Systemen placerar Mercedes-Benz Transportbilar bland de bästa i branschen när det kommer till säkerhet, vilket inte minst framgick i ett test av Euro NCAP i slutet av fjolåret. Där var Vito en av modellerna med bäst testresultat och fick betyget ”guld”.

Det är viktigt att ställa höga krav på säkerheten, oavsett var du jobbar. Om din bil är din arbetsplats bör du välja den modell som ger den tryggaste arbetsmiljön. Det handlar trots allt om säkerheten i din vardag.

Läs mer om Mercedes-Benz säkerhetstänk

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rulla till toppen