Nya i5 eDrive40 har hela 340 hk och en imponerande räckvidd på upp till 58 mil enligt WLTP-normen. 0–100 km/h går på 6 sekunder. Men ännu viktigare är kanske att laddningen är riktigt snabb. Med en maxeffekt på 205 kW betyder det att laddningen av det 83,9 kWh stora batteriet går från 10–80 procent på 30 minuter.
Vill du spara energi, eller om det exempelvis är kö vid en laddare och man vill åka vidare går det att välja ett ”max rangeläge” som kan förlänga räckvidden upp till 20 procent. Då går bilen maximalt i 90 km/h, effekten skruvas ner och förbrukare som exempelvis värmesystemet går ner på sparlåga. Smart.

Nya i5 är dessutom den första BMW:n som är förberedd för Plug & Charge. Det betyder att du inte kommer att behöva fundera på betalkort, appar eller blippar. Betalningen sker automatiskt när man registrerat sitt laddkonto i bilen och satt i laddsladden.
Som till alla BMW-modeller ingår BMW Charging, som ger tillgång till närmare 600 000 laddställen i hela Europa, med enkel betalning. Under de första tolv månaderna ingår dessutom Active-abonnemanget med låga fasta kostnader. All din laddhistorik syns självklart i My BMW-appen. I den kan du även skapa rutter som talar om var och hur mycket du ska ladda, vad det kostar och om laddplatserna är lediga.

Välbefinnande och en fantastisk körupplevelse är vad BMW handlar om. I en tid när många bilar blir mer och mer lika varandra är det därför befriande att BMW fortsätter att gå sin egen väg för att du ska få exakt din skräddarsydda bil så som du vill ha den.
Den nya generationen, som går under modellbeteckningen G60 BEV, har vuxit över nio centimeter på längden och även lite på bredd och höjd. Det betyder ett maffigare utseende, större utrymmen och mer lyxbil.
Designen är klassisk BMW i ny tappning. De moderna njurarna är belysta och de fyra adaptiva LED-strålkastarna i fronten talar ett klassiskt BMW-designspråk. Karossen har sportiga och kraftfulla former med kraftiga höfter, en diffuser, fyra horisontella LED-lampor bak tillsammans med en uppdaterad Hofmeister kink – den ikoniska formen i C-stolpen. Det stora takfönstret ger mer ljus i kupén samtidigt som det ser svart ut utifrån.
Framåtblickande och samtidigt tveklöst en BMW. Fälgar gör mycket för en bils utstrålning och det går att välja mellan nio olika designversioner med allt från 19 till 21 tum.
Förarmiljön har en stor kurvad modern digitaldisplay som går att personalisera med olika appar samt inställningar, och instrumenteringen har flera valbara designteman. Man kan givetvis spela spel och streama film och det är inte bara de som sitter i framsätet som kan styra bilen med röstkontrollen, tack vare två mikrofoner i baksätet.

Trivselbelysningen i kupén kan inte bara växla färg utan också ge mycket eller lite ljus, extra läckert är att belysningen har touchytor för styrning av olika funktioner.
Som standard ingår givetvis induktionsladdare för telefoner och automatisk luftkonditionering med nya eleganta luftutblås.
I en BMW är chassit extremt viktigt och man kan välja ett som passar ens körstil bäst. Standardhöjd eller sänkt med åtta millimeter är det första valet som kommer med bilen beroende på om man valt basversionen eller M Sport.
Vill man ha ytterligare finess går det att välja till adaptiva stötdämpare och aktiv bakhjulsstyrning.

Riktigt bekväma sportstolar är standard, och det går att välja allt från två olika veganklädslar, alcantara till lädersklädsel i tre olika färgkombinationer. För ännu högre lyxkänsla finns det komfortsäten som tillval. Bagageutrymmet har plats för 490 liter samtidigt som laddsladdar kan gömmas under lastgolvet.
Din smak syns givetvis i valet av interiördekor, vill du ha mörk silver med mörk grafit eller mörk silver med mörk ek? Silver med askgrå trä, eller som i M-modellerna silver med aluminium alternativt kolfiber? Med BMW Individual kan du därtill kombinera silverbrons med ett ljust finporigt träslag eller ett mörkare trä med öppna porer och silver-bronsinläggningar. Gå gärna in på hemsidan och se hur det ser ut!
Eftersom BMW är för de som älskar att köra erbjuds två olika rattar- en tvåekrad standardratt, och en M Sportratt med tre ekrar och svart markering ”klockan 12”.