”En bil att drömma om.” Därför är Audi Q8 55 e-tron quattro Årets testbil

auto motor & sport testar alltid de bästa nya och mest spännande bilarna och Audi Q8 55 e-tron quattro tog 2023 hem totalsegern med högst poäng av alla bilar. Fantastisk teknik och massvis med vill-ha känsla!

Advertisement

Slutsatsen från testet är: ”Komfort i världsklass, lång räckvidd och bra laddkurva. Praktisk och prisvärd.” Man konstaterar också att: ”… alla de fina egenskaper som vi känner till från tidigare, gör Q8 55 e-tron till en bil att drömma om.” Det är fantastiska omdömen som bevisar att Audi verkligen lever upp till sin över 50 år gamla slogan ”Vorsprung durch Technik.”

Q8 e-tron är uppföljaren till originalet e-tron som kom redan 2018 och har sålts i över 150 000 exemplar.  Redan 2020 förärade tidningen Audi e-tron Sportback 55 quattro titeln ”Årets Storsuv”  med motiveringen: ”Snygg, skoj att köra och en för segmentet försvarbar ekonomi. Förnuft & Känsla!”. Samma år tilldelades även Audi e-tron S Sportback ”Årets testbil” av auto motor & sport. Men nu är det dags att dyka ner i tekniken som gav Audi Q8 55 e-tron quattro 2023 års vinst i den mycket hårda konkurrensen.

Kort sagt handlar det om finslipning på alla fronter. Elmotorn bak är effektivare, aerodynamiken smartare, batteritekniken modernare med högre energieffektivitet – vilket tillsammans ger längre räckvidd och ännu bättre långfärdsegenskaper. Köregenskaperna har också skärpts och komforten höjts, samtidigt som miljömedvetenheten ligger på topp med koldioxidfri tillverkning i Bryssel-fabriken och ett stort antal återvinningsbara material.

Kvalitetskänslan är som vanligt på mycket hög nivå, auto motor & sports kräsna testlag ger toppbetyget fem stjärnor för byggkvaliteten. Den uppkopplade tekniken har också tagit stora steg framåt, bland annat finns Plug & Charge där laddningen startar automatiskt när man ansluter sladden och även faktureringen sker per automatik.

Audis nya laddtjänst Audi charging inkluderar 530000 laddstationer i Europa varav 14 500 i Sverige och e-tron route planner hjälper till att hitta rätt laddstation längs färdvägen.

Läs mer om Audi Q8 e-tron här!

Audi Q8 e-tron finns med två karosser, SUV-versionen har fått luftmotståndet sänkt från cW 0,28 till 0,27, med elektriska jalusier i fronten och självtätande system i den nydesignade grillen samt bättre aerodynamik runt hjulhus och underrede. Sportbackversionens luftmotstånd har sänkts från cw 0,26 till 0,24.

Antalet drivlinor är tre, alla med fyrhjulsdrift. Q8 50 e-tron har totalt 340 hk/664 Nm i boostläget och steget upp till Q8 55 e-tron ger 408 hk och 664 Nm. Den bakre asynkronmotorn har 14 lindningar i stället för 12, vilket ger ett starkare magnetfält, högre vridmoment och sänkt förbrukning. Toppversionen SQ8 e-tron har som tidigare tre motorer, två med 133 hk där bak och en på framaxeln på 169 hk – maximalt 503 hk och 973 Nm.De två motorerna bak ger äkta vridmomentsfördelning. Kraften kan på en bråkdel av en sekund skickas till ”rätt” bakhjul vilket gör köregenskaperna ännu spänstigare.

En styvare framaxel och uppdaterad progressiv styrning gör att bilen reagerar snabbare på små rattrörelser – och stabilitetssystemet (ESC) ger mer spelrum i snäva kurvor. Den adaptiva luftfjädringen har också justerats för en sportigare känsla samtidigt som man likt tidigare kan välja mellan sju körprogram. Totalt kan karossens höjd varieras med 76 millimeter.

Batteritekniken har tagit stora steg framåt med högre energidensitet och bättre reglering. Det betyder att 50-versionen har en total batterikapacitet på 95 kWh, mot tidigare 71. Med alla effektiviseringar ligger räckvidden enligt WLTP på 491–505 km, en ökning med runt 30 procent. Batterieffekten i Q8 55 e-tron och SQ8 e-tron ligger på 114 kW brutto/106 kW netto. Det ger räckvidder på 494–600 km och vid tidningens test av Q8 55 e-tron kom man 591 km vid ecokörning och 452 km vid motorvägskörning – fem stjärnor i betyg för räckvidd.

Laddningen har även den förbättrats, från 120 till 150 kW för Q8 50 e-tron och från 150 till 170 kW för Q8 55 e-tron samt SQ8 e-tron. Men e-trons smått legendariska höga och jämna laddkurva är kvar och på 31 minuter får man under ideala förhållanden 42 nya mil i Q8 55 e-tron. 10–80 procents laddning av det stora batteriet går på 31 minuter.

När det gäller säkerhet får Q8 e-tron också fem stjärnor av testlaget: ”Q8 e-tron har också fått fem stjärnor av Euro NCAP och har fint whiplashskydd. Strålkastarspolning är standard, runtomsikten bra och förarergonomin fin. Den får full pott.” Tilläggas kan att antalet förarassistanssystem är 40 och att bilen har fem radarsensorer, fem kameror och 12 ultraljudsensorer som alla tillsammans skickar information till den centrala styrenheten.

Komfort och utrymmen får också höga betyg, med exempelvis fem stjärnor för ljudnivå och 4,5 stjärnor för fjädring samt sittkomfort fram och bak. I ekonomironden delas fyra stjärnor ut, vilket är riktigt bra för en dyr och fin familjesuv.

Testskribent Elias Medelberg summerar sina intryck så här:”Audi bygger nu världens bästa familjebil, skulle jag säga.”

Välkommen in för en provkörning av Årets Testbil!

Bygg din Audi Q8 e-tron här.

Rulla till toppen