Testvinnande Polestar 2 i sitt livs form till rätt pris

Tack vare stora tekniska uppdateringar, ett attraktivt pris och en stor portion förnuft vann Polestar 2 det senaste stora testet i auto motor & sport.

En i grunden riktigt bra bil har blivit komplett. Tidningens testchef Mikael Johnsson uttryckte det så här: ”Ofta känns det som om Polestar hittat det gyllene snittet för hur en vettig elbil ska vara.”

I elbilarnas värld är några år på nacken absolut ingen nackdel, tvärtom. Det bevisar uppgraderade Polestar 2. Allt fungerar som det ska tack vare uppdaterad mjukvara som gett massvis med nya och vassare funktioner – samtidigt som den nya hårdvaran betyder att Polestar 2 har imponerande elbilsegenskaper.

Nyutvecklade energieffektiva motorer med mer effekt, ett nytt större batteri, förfinad växelriktare och förbättrad laddning betyder att uppgraderade Polestar 2 har riktigt bra elbilsprestanda. Lång räckvidd tillsammans med snabb laddning har förvandlat Polestar 2 till en riktigt bra långreseelbil, lagom inför sommarsemestern.

I Long range-versioner ger det 82 kWh stora batteriet enligt WLTP-normen en räckvidd på 65 mil med bakhjulsdrift och 299 hk eller 56 mil i Performance-versionen med fyrhjulsdrift och hela 476 hk.

Den något beskedligare fyrhjulsdrivna versionen med 421 hk har fått tio mil längre officiell räckvidd än föregångaren: 59 mil! I auto motor & sports test kom den nästan 40 mil i motorvägsfart. Just nu kan du köpa den fyrhjulsdrivna versionen till samma pris som en bil med tvåhjulsdrift.

För att spara på strömmen frikopplas den främre elmotorn när den inte behövs och med Plus-paketet kommer en energibesparande värmepump som ger längre räckvidd på vintern. En annan riktigt bra finess som kan ge längre räckvidd finns tillgänglig via infotainmentsystemet eller via Polestar-appen. Genom att på distans värma eller kyla kupén före avfärd när bilen står inkopplad på laddning slipper man använda bilens batteri till det medan man kör – och att kupén har rätt temperatur redan när man sätter sig i bilen höjer även komforten.

Maximal snabbladdning har förbättrats från 155 kW till 205 kW, vilket betyder att man kan ladda Long range-versionen från 10–80 procent på 28 minuter. Den bakhjulsdrivna Standard range-modellen med 272 hk och ett lite mindre batteri på 69 kWh har en imponerande räckvidd på 54 mil och laddar till 80 procent på 34 minuter. Det lär räcka för de flesta.

Men snabb laddning och lång räckvidd är bara halva delen av en riktigt bra elbilsupplevelse. Utan en lättskött navigation som vet var, när och hur mycket man ska ladda kan elbilsresandet vara frustrerande.

Uppgraderade Polestar 2 har därför Google2 inbyggt där Google Maps kommunicerar direkt med bilen som räknar ut en optimal rutt med tanke på bilens exakta förbrukning och hur mycket som finns kvar i batteriet. För att få riktigt snabb laddning skall batteriet förvärmas vilket görs automatiskt när du navigerar till en snabbladdare med hjälp av det inbyggda navigationssystemet.

Med appen Polestar Charge får man dessutom tillgång till Europas största nätverk av laddstationer. Google-systemet är därtill förmodligen det bästa på marknaden när det gäller röststyrning, navigation och information.

Så här skriver auto motor & sport om Google-systemet: ”Infotainmentsystemet från Google är bland de lättaste att leva med och röststyrningen gör att man förstår varför så många biltillverkare satsar på den tekniken – när det fungerar är det en riktigt bra finess.”

Klicka här för att boka en provkörning.

När det kommer till service och verkstäder levererar också Polestar på högsta nivå tack vare samarbetet med Volvo. Det betyder över 140 serviceställen runt om i landet, vilket är långt många fler än vad de flesta bilmärken har, speciellt jämfört med alla nya märken på marknaden. Det ger både trygghet och ett enkelt bilägande.

Tack vare de automatiska mjukvaruuppdateringarna som skickas direkt till bilen via nätet förbättras dessutom bilens funktioner kontinuerligt. När det finns ny mjukvara att installera frågar bilen när du vill göra installationen och efter en stund har du kanske fått nya funktioner till navigation, infotainmentsystem, klimat, laddning eller körfunktioner.

Priset för uppgraderade Polestar 2 startar på 559 000 kronor för Standard range-modellen medan Long range kostar från 609 000 kronor. Just nu finns den fyrhjulsdrivna Long range Dual motor-versionen med 421 hk till samma pris, det vill säga 609 000 kronor. I priserna ingår fri service under tre år och 5 000 mil.

Vill du hellre leasa din bil för att veta exakt hur stor månadskostnaden blir? Nu finns ett begränsat antal bilar med leverans inom några veckor, med Polestar Privatleasing från 4 629 kr/månad eller med Polestar Företagsleasing från 3 703 kr/månad exklusive moms. Månadskostnaden är beräknad på 36 månader, 1 500 mil/år och service ingår upp till 3 år eller 5 000 mil och priset ligger fast under hela avtalsperioden.

Klicka här för att designa och beställa.

Sammanfattningsvis är uppgraderade Polestar 2 både enkel att leva med och en högteknologisk elbil i teknisk framkant. Vi kan inte låta bli att avsluta med ännu ett citat från auto motor & sports test, där den gick segrande ur en match mot uppdaterade Tesla Model 3 och nykomlingen BYD Seal:
 ”I sin uppdaterade form är Polestar 2 en ovanligt bra kandidat att sälja in hela elbilskonceptet till gemene man. Den är nämligen modern – men utan att vara tokigt futuristisk.”

Klicka här för att läsa mer!

Advertisement
Advertisement
Advertisement

Rulla till toppen