Experten: Så maximerar du bilens livslängd

Annons: En välvårdad bil håller längre – och är säkrare att köra. Men hur sköter man egentligen om sin bil på bästa sätt?

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Att en välvårdad bil håller längre kan man ju förstå, men det kan vara svårt att veta vad man rent konkret faktiskt kan göra för att hålla sin Ford i bästa skick så länge som möjligt.

Vi har pratat med Daniel Stark, Fordexpert och ägare av Speicher Auto Ford i Huddinge som ger sina bästa tips på vad man kan göra själv och vad man bör be en auktoriserad verkstad om hjälp med.

Fordexpertens bästa tips och råd

Vissa saker är det bäst att låta proffsen sköta – men mycket kan man som bilägare faktiskt göra själv, menar Fordexperten Daniel Stark. Mycket handlar då om att hålla koll på sin bil, och ta en titt under huven då och då.

– Det är bra att kolla nivån på olja och vätskor, kanske en gång i månaden. Samtidigt kan man, om man har kunskapen, kolla efter skador och sprickor på slangar och remmar, säger Daniel Stark.

Han tipsar också om att vara vaksam på rost och stenskott på utsatta platser, till exempel runt skärmkanterna. – Ser man att det kommit stenskott eller småskador på bilen är det bäst att ta hand om det på en gång, innan det sprider sig. Små stenskott på lacken kan man fixa till med lackstift, säger han.

Det absolut viktigaste är dock att bilen servas enligt tillverkarens instruktioner. Det är A och O, menar Daniel Stark. Om motorolja, filter, bromsvätska och andra servicedetaljer inte byts ut regelbundet finns risk att bilen går sönder mycket tidigare. Det är också viktigt att inte snåla in på de större servicejobben, till exempel kamremmen, om bilen har en sådan.

– Man kanske tycker att det är mycket pengar, men om kamremmen går av blir det bra mycket dyrare.

Detsamma gäller bromsarna – bilens kanske viktigaste säkerhetsdetalj. Bromsskivor och klossar är slitdelar, och kan behöva bytas ut flera gånger under bilens livslängd.
– Det finns många som missköter det. Men man ska inte tumma på bromsarna, säger Daniel Stark.

Bromsarnas skick kan dock vara svårt att hålla koll på för en vanlig bilist. Bortsett från uppenbara tecken som varningslampor eller otäcka skrapljud är det därför viktigt att lyssna på råd från besiktningsmän och mekaniker. De är experter – och vet när något måste åtgärdas.

För Fordägare är det här ännu en anledning till att lämna bilen till en auktoriserad Fordverkstad när det är dags för service och reparationer. Då kan man vara trygg med att teknikerna är korrekt utbildade och vet vad de gör, och att de använder korrekta metoder, verktyg, senaste programvara och originalreservdelar.

Så se till att ge din Ford en originalservice när det är dags, håll lite koll på den själv mellan varven, och lyssna på verkstadens råd. Det är lätt att komma ihåg. Men bilens välbefinnande påverkas också av hur du använder den. Och det gäller både om du kör den för hårt men också om bilen aldrig riktigt får jobba ordentligt, menar Daniel Stark.

Låt bilen få jobba ibland

Man ska självklart köra lugnt, mjukt och effektivt för att spara både på drivmedel och för att skona miljön. Men då och då kan det ändå vara bra att på ett säkert sätt se till att aktivera bromsarna för att dom ska hålla sig i bra skick längre. Det kan man göra genom att bromsa in lite kraftigare med jämna mellanrum. Då slits ev rost bort, och på så sätt kan man förebygga att bromsarna behöver bytas ut i förtid.

– Själv passar jag på någon gång då och då, exempelvis när jag kör av på en motorvägsavfart och trafiken tillåter det. Det har blivit en vana, säger Daniel Stark.

Även motorn kan påverkas negativt om bilen exempelvis bara används för kortare sträckor. Speciellt dieselbilar med partikelfilter – de måste nå en viss arbetstemperatur regelbundet för att filtret ska kunna rensas ut. Annars blir de igensatta och måste då antingen bytas ut eller rengöras. Båda dessa alternativ kan kosta mycket pengar.

– Det är aldrig fel att köra en lite längre sträcka då och då, kanske uppåt 10 mil eller så för att motverka det. Gärna på motorväg, säger Daniel Stark.
En annan viktig punkt är däcken. Här är rådet att se över hjulen ordentligt i samband med skiftet under vår och höst, och se till att allt är i sin ordning. Skiftar du hjulen på en auktoriserad verkstad kan du tryggt lämna det ansvaret till verkstaden. Men väljer du att skifta däcken själv så har du nu ett utmärkt tillfälle att kolla både mönsterdjup och leta efter skador. När hjulen är av har man också chansen att se över hjulupphängning och bromsar. Om något inte verkar stå rätt till är det läge att höra av sig till verkstaden.

Checklista: 10 saker att tänka på

1. Kontrollera däcktrycket
Rätt däcktryck är avgörande både för säkerhet och för drivmedelseffektivitet.

2. Åtgärda stenskott
Stenskott bör åtgärdas så snabbt som möjligt, så att de inte fortsätter spricka upp. Tänk på att bilens krockmotstånd är betydligt sämre med en sprucken vindruta.

3. Håll din Ford ren
Regelbunden tvätt och rengöring är viktigt för att skydda din Ford från rost och andra skador.

4. Överskrid inte rekommenderad hastigheter
Utöver att det är mindre säkert för dig och dina medtrafikanter så slits också bilen i högre utsträckning av höga hastigheter, och förbrukar mer drivmedel.

5. Försiktig med packningen
Undvik att packa väldigt tungt. Det kan leda till onödigt slitage på däck, hjulupphängning, bromsar och även drivlina.

6. Tänk på var du ställer din bil
Parkera bilen smart och skyddat för att skydda lacken från repor och skador men också minska effekten av UV-strålning och väderpåverkan.

7. Var uppmärksam på varningssignaler
Om du uppfattar ovanliga ljud, vibrationer eller om varningslampor börjar blinka så boka tid på en auktoriserad Fordverkstad.

8. Välj en auktoriserad verkstad
En auktoriserad Fordverkstad kan din Ford. Teknikerna är specialutbildade, använder rätt verktyg, den senaste mjukvaran och originaldelar.

9. Tänk plånbokssmart
I Ford originalservice ingår vägassistans som en del av servicen så du slipper köpa till en dyr extra försäkring. Dessutom bidrar originalservice till att hålla uppe andrahandsvärdet på bilen.

10. Extra fördelaktigt för äldre personbilar
Ju äldre bilen är ju mer benägna är ofta bilägare att lämna sin bil till en icke auktoriserad verkstad. Många tror exempelvis att det är dyrare att lämna bilen till en auktoriserad verkstad eller att det inte längre behövs efter att garantin löpt ut. Bra service har dock ingen övre ålder.

Ford har därför extra fördelaktiga originalservicepriser, Ford Economy Service för personbilar som är från 5 år. Och vill man ha det där extra skyddet efter att bilens garanti löpt ut kan man teckna extra skydd med Ford Trygghetsförsäkring som täcker skador som normalt inte omfattas av en vanlig bilförsäkring.

Läs mer om hur du tar hand om din Ford här!

Rulla till toppen