Opel Insignia provkörd – ny klassledare?

Premium Att Opel Insignia varit långt ifrån att uppfylla märkets förhoppningar om en säljsuccé är en offentlig sanning. Men nu kommer en helt ny generation och allt kan ändras. Vi provkör.

Opel Insignia provkörd – ny klassledare?
Vi provkörde en maskerad Opel Insignia eftersom den inte var officiell. Nu finns bilder – se länk nedan. Foto: Klaus Huber-Abendroth och Opel.

Alla Opelentusiaster vet också orsaken till Insignia-floppen: besvärande övervikt, inte tillräckligt rymlig och kanske inte heller högsta betyget i användarvänlighet. Men att allt kan ändras blixtsnabbt.

Nu kommer nästa modell från ingenjörsstaben i Rüsselsheim. Helt nya (och aningen större) Insignia byggs på Epsilon 2-plattformen vilket i ett slag gjort mellanklassaren knappt 200 kilo, alltså runt 15 procent, lättare än sin föregångare.

Vi har utverkat tillåtelse att provköra ett par kraftigt maskerade nya Insignia. Även stora delar av instrumentbrädan och inredningen är maskerade. Bara de instrument och reglage vi behöver för provkörningen är fria (se officiella bilder på Insignia Grand Sport här).

Under motorhuven spinner en ny tvåliters turboladdad radfyra, en av de nya motorer som kommer att presenteras i mars på bilutställningen i Genève då kommande Insignia får sin världspremiär.

Till vår informella provkörning har Opel plockat fram två versioner av Insignia. Dels en 1,5-liters turboladdad bensinare med 165 hästkrafter (som är 170 kilo lättare än föregångaren), dels en 2,0 Turbo med 250 hästar och åttastegad automatlåda samt 4WD (140 kilo lättare).

Vi kliver in i tvålitersturbon först. Den kommer att (tillsammans med Insignia OPC) utgöra toppmodellen av Insignia med sina 250 hästar. Sannolikt blir modellen också full av bilvärldens allra mest moderna, digitala utrustning. Vi trycker på startknappen, lägger växelväljaren i läge "D" och rullar iväg, mjukt men bestämt.

Insignia känns ivrig på något sätt. Den reagerar kvickt på gaspådrag, och -avdrag, och den åttastegade automaten förefaller både snabb och arbetsvillig samt växlar gärna ner, som det känns, rent intuitivt. Kupén upplevs lite mer rymlig än i föregångaren, men så får vi veta att Insignia vuxit några millimeter i alla riktningar. Och rent subjektivt känns kupén luftigare, både på höjden och bredden.

Fast allra mest lär en knapp decimeter ökat axelavstånd (9,2 cm) betyda, inte minst för möjligheten att ge baksätespassagerarna ökad benplats. Nya Insignia har också bredare spårvidd vilket avspeglas i en aningen bredare kupé. Vad som även märks tydligt är att sittpositionen för föraren har sänkts, man sitter märkbart lägre än i föregångaren. Och Opels utvecklingsingenjörer avslöjar frikostigt att centrala höftpunkten i stolen nu ligger 30 millimeter lägre.

Klicka för att se bilder på nya Opel Insignia.

Vår Insignia sköter sig storartat på knixiga, ojämna vägarna. Chassit tar hand om alla ojämnheter på ett utmärkt sätt. Fjädrar och stötdämpare förvandlar en ojämn väg till fin landsväg.

"Vi har förbättrat arbetsområdet för vårt 'Flexride-chassi", hävdar GM-ingenjörerna och även grundinställningen av chassit förefaller under vår provtur som väl avstämt. Samma sak gäller för styrningen vars servostöd inte är alltför kraftigt för att inte störa ut körkänslan. Tvärtom, styrningen i Insignia är både exakt och snabb samt tillräckligt meddelsam.

Under vår provtur upplevde vi aldrig några problem med väggrepp, understyrning eller överstyrning. Vår 4WD-Insignia kändes hela tiden neutral och höll spår mycket bra även i snabba, tvära kurvor. Precis som hos föregångaren är nya Insignia försedd med vad Opel kallar "Torque Vectoring" vilket betyder att differentialer i bakaxeln fördelar kraften till ytterhjulet när bilen tenderar att understyra. Den håller då spåret stabilt.

Lite senare får vi stifta en kortare bekantskap med den 165 hästar starka 1,6-liters bensinaren med framhjulsdrift samt sexväxlad manuell växellåda. Även här övertygar motor och drivning, skillnaden till tvålitersmaskinen som är 85 hästar upplevs i verkligheten som betydligt mindre. En 140-hästars bensinare finns också i Opels planer (presenteras i vår) och på dieselsidan kommer sedan ett antal varianter med – till att börja med – styrkor på 110 till 170 hästkrafter.

När det gäller priser på olika versioner samt på utrustning vet vi för närvarande ingenting. Bilen får premiärvisas i Genève i mars – se redan nu kan du se officiella bilder här.

Provkörningen kommer från auto motor & sport 24-2016. Klicka för att läsa hela numret.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.