PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig

PREMIUM Mercedes AMG GT R är den snabbaste serieproducerade sportbilen som vår systertidning Sport auto har kört runt Nürburgring. Med tiden 7.11 får till och med Porsches superbil 918 Spyder stryk!
Annons

Vad är nytt?
Mercedes-AMG GT R är en uppgraderad version av GT och GT S. Dock har man inte gått så långt som i GT 3 som är en renodlad raceversion. Motorn är samma V8 med centrala turboaggregat men den har fått en effektökning på 75 hk till 585 hk. Märkligt nog har AMG valt att inte använda den version av motorn som ger 612 hk och som återfinns i AMG E 63. Ska vi gissa att det kommer en GT RS med den motorn om något år? 

Kosmetiska ändringar av karossen är bland annat en fast monterad bakre vinge och en underliggande spoiler som aktiveras vid högre hastigheter. Dessutom nya diffusers både fram och bak. Lättare och mer raceinspirerad förarstol liksom möjligheten att få en skyddsbur monterad direkt från fabriken. Nytt är också att man kan beställa bilen med speciella Cup 2-däck framtagna av Michelin för GT R. Dessa har en unik gummiblandning med extra mycket grepp. Trots det är de godkända för landsvägsbruk.

PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig
Interiör i sobert svart. Runda och till synes analoga instrument med hastighetsmätare graderad till 360 km/h.
PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig
Vridreglage för Traction control i nio steg. Kräver att ESP är helt urkopplad.

Hur är den att köra?
För att man verkligen ska kunna känna på den här bilens förmåga måste man helt enkelt köra den på en avlyst tävlingsbana. Sagt och gjort, vi tog den till Nürburgrings nordslinga. Banan högt upp i Eiffelbergen är cirka 20 km lång med en nivåskillnad på 300 meter. Här, bland alla kända banavsnitt, skulle GT R få visa vad den kunde och låta sig jämföras med andra sportvagnar. GT R är välmotoriserad men inte övermotoriserad, man känner sig direkt hemma i den och vågar därför ge full gas nästan med en gång. Vi kommer till ett avsnitt som kallas Quiddelbacher Höhe och nu börjar det gå fort. Man känner av de nya aerodynamiska hjälpmedlen och när vi närmar oss Flugplatz är farten cirka 10 km/h högre än med en GTS.

Den större stabiliteten beror också på de adaptiva stötdämparna som vi har inställda i läget Sport Plus. För första gången används här också en styrfunktion hos bakhjulen som beroende på körförhållandena kan styra upp till 1,5 grader antingen med eller mot framhjulen. Detta i kombination med de nyutvecklade däcken ger GT R ett enastående grepp i asfalten, i synnerhet i de långsammare partierna mellan Metzgesfeld och Wehrseifen. Även på de snabbare banavsnitten känns bilen betryggande stabil. Vi passerar kullen vid Schwedenkreuz i 277 km/h och här sträcker fjädringen ut helt och bilen är på väg att lätta något för att sedan snyggt sätta sig på alla fyra igen utan tappa kursen.

PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig
Förarstolen av racemodell är inte standard men behövs om man kör bana där G-krafterna blir betydande.
PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig
Race navigator håller reda på varvtiderna.

GT R har en avancerad traction control som är ställbar i nio steg. För att kunna använda denna fullt ut krävs att ESP är helt urkopplad. Vi kör nu i läge fyra men systemet griper knappast in, det ser vi på att den vita varningslampan sällan tänds. Kör man väldigt aggressivt kan man märka ett mycket mjukt ingrepp vilket ökar säkerhetskänslan utan att det förtar körupplevelsen.

Nördfakta
Att vid raksträckans slut ta den svaga vänstern efter Antoniusbrücke i 300 km/h kan få håret att resa sig på vilken racingnörd som helst. Sex kurvor senare noterar vi det snabbaste varvet någonsin med en seriesportvagn: 7.10,92. Detta är till och med snabbare än Porsche 918 med 887 hk och hybriddrivlina (7.13). Det är också snabbare än en rad andra sportbilar som Ferrari 488 GTB (7.22), Lamborghini Aventador LP 700-4 (7.25) och Huracán LP 610-4 (7.28). Vi har även klått McLaren MP4-12C (7.28) och Porsche GT3 RS 4,0 (7.30). 

Extrautrustning finns det naturligtvis gott om till bilen. De keramiska bromsarna imponerar inte bara med sin bromskraft utan också genom hur bra de samarbetar med ABS-systemet och Cup 2-däcken. Det är helt otroligt hur sent man kan bromsa inför kurvorna. Ska man köra riktigt fort med dem på bana behöver man däckvärmare precis som i Formel 1. Den lättade och mycket omslutande förarstolen är extra men en bra investering. Vidare är lamellerna i kylarpaketet ställbara och under bilen finns en spoiler som aktiveras automatiskt. Teknikgodis saknas verkligen inte.

PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig
PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig

V8-motorn har torrsump, något som inte är så vanligt idag sedan Porsche gick ifrån det. För en tekniknörd är detta ju lika läckert som att bilen har kardanaxel av kolfibermaterial och en viktfördelning, trots frontmotorn, på 47 procent fram och 53 bak.

Intressant att notera är att GT-serien använder sjuväxlad dubbelkopplingslåda medan AMG-versionerna av Mercedes sedaner använder niostegad konventionell automatlåda. Bilen driver bara på två hjul medan däremot fyra är med och styr!

För 40 år sedan tog det även de snabbaste F1-bilarna 7 minuter och 11 sekunder att ta sig runt Nordslingan. Då ska vi komma ihåg att banan var 2 km längre och inte hade lika fin beläggning som idag. Ändå ger det en vink om hur bra en serieproducerad bil är. Skillnaden i motoreffekt är inte så stor men dåtidens F1:or vägde bara en tredjedel av vad vår GT R väger.

PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig

Bilen är i huvudsak uppbyggd av aluminumprofiler men en tekniknörd uppskattar säkert att motorhuven och bagageluckan är tillverkade av magnesium.

Borde jag köpa en?
Har du ett par miljoner över är en GT R inte någon dålig investering. Bilar av den här kalibern brukar hålla sitt värde och behåller man dem bara tillräckligt länge kommer säkert värdet att öka. Vidare är detta så nära en riktig racerbil du kan komma och det till ett högst överkomligt pris. Bilar med motsvarande prestanda på en bana kan kosta upp till tio gånger så mycket. För biltypen är GT R dessutom en praktisk bil då den även har ett bagageutrymme värt namnet.

En Formel 1-bil kommer du förmodligen aldrig att kunna köpa, så varför inte satsa på bilen som används som pace car i den ultimata motorsporten istället? Gillar du att bli sedd finns det knappast någon färg som slår den unika gröna AMG Green Hell Magno.

PROV: Mercedes-AMG GT R – grönjävlig

Annons
Annons
Rulla till toppen