Prov: Hyundai i30 – bättre utrymme och köregenskaper

PREMIUM Tredje generationen av Hyundai i30 är en bil med många kvaliteter. Bättre utrymmen och fina köregenskaper är ett par av dem. Vi har provkört den ­nya koreanen.
Annons

Vad är nytt? Hela bilen! Tredje generationen Hyundai i30 är verkligen helt ny. Den har växt på alla ledder jämfört med föregångaren. i30 är nu 4 cm längre – 434 cm, 1,5 cm bredare – 179,5 cm och 1 cm högre – 146,5 cm. Axelavståndet är oförändrat – 265 cm.

I Sverige kommer kunden att kunna välja mellan fyra motoralternativ varav två är nya turboladdade bensinare: en trecylindrig 1,0T-GDI på 120 hk och en fyrcylindrig 1,4T-GDI på 140 hk. Oljebrännarna är 1,6-liters fyrcylindriga turbodieslar på 110 respektive 136 hk.

Designen är förstås helt ny med ”Cascade”-grillen som mest iögonfallande element. Linjerna är rätt diskreta och rena men andas numera mer Europa än Asien. 

Uppkopplingsmöjligheterna har ökat. Bland annat är i30 utrustad med Apple CarPlay, Android Auto, trådlös mobilladdning och uppkopplat navigationssystem med LIVE Services. Säkerhetssystemen är autobroms med krockvarning, adaptiv farthållare, filhållningsassistans och dödavinkelnvarnare.

Prov: Hyundai i30 – bättre utrymme och köregenskaper

Hur är den att köra? Vi far upp och ner längs kurviga A397 vid spanska Ronda. Först kör vi den numera riktigt kultiverade 1,6-liters dieseln. Sedan den karaktärsfyllda trepipen på 120 hk och nu den nya bensinturbon på 1,4 liter och 140 hk. Den är lite tunn i botten och först runt 2.200 r/min kommer direktinsprutaren till liv. Den varvar ordentligt men skjuter också iväg fint. Tur att växellådan både är exakt och lättjobbad.

Den rejält kurviga vägsträckan passar i30 som handsken. Den har fått hårdare chassisättning utan att ha blivit en buse. Nu ligger den stadigare på vägen och styrningen är ovanligt precis och ger klar och tydlig feedback utan att vara det minsta nervös. 

Så slänger vi oss glatt in i kurvkombinationerna igen och häpnar över hur fint och neutralt bilen tar svängarna. Först när det går rejält fort visar den tendenser till understyrning. Nya i30 har blivit en klart bättre vägvagn. Och det kommer mer. Senare i år introduceras förutom en kombi även en prestandaversion från Hyundais N-division, med tvålitersturbo och adaptiv fjädring.

Prov: Hyundai i30 – bättre utrymme och köregenskaper
Bagageutrymmet är numera 395 l i normalläge och 1.301 l med fällt baksäte. Gamla i30 rymde 378 liter. Dock något trång bagageöppning.

Nördfakta. Nya i30 är utvecklad i Europa vid Hyundai Technical Centre i Tyskland och byggs vid fabriken i Tjeckien. De europeiska influenserna har gjort bilen gott. Både vad beträffar form och funktion. Strålkastarna är numera av LED-typ och ersätter de medstyrande bixenonlamporna. Interiören är välgjord, solid och lättarbetad med tydliga, lättavlästa instrument. Det finns gott om utrymmen att lägga prylar på. Bagaget har växt till 395 liter (en Golf har 380 l). En ny åttatums pekskärm är monterad på instrumentbrädans överkant och kan visa navigator, infotainment och TomTom Live Services.

Borde jag köpa en? Hyundai räknar med att sälja cirka 2.000 i30, inkluderat kombin som hittar hit i september. Med ett konkurrenskraftigt pris finns det definitivt anledning att titta närmare på nya i30. 

Prov: Hyundai i30 – bättre utrymme och köregenskaper
I utrustningen ingår Apple CarPlay och Android Auto.
TEKNISKA DATA: Hyundai i30 1,6 CRDi

MOTOR: R4, turbo, diesel, 1.582 cm3, 136 hk vid 4.000 r/min, 280 Nm vid 1.500–3.000 r/min, sexväxlad manuell låda eller sjustegad DCT dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.340/1.795/1.455 mm. Axelavstånd 2.650 mm. Tjänstevikt 1.263–1.411 kg (med DCT 1.293 kg). Bagagevolym 395–1.301 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 10,2 sek. Toppfart 200 km/h. Förbrukning 3,9 l/100 km. CO2 89 g/km.

PRIS: Från 174.900 kronor (april 2017)

SUMMERING

PLUS: Komfortabel fjädring och fina vägegenskaper. Behändiga reglage och instrument. Bra utrustningsnivå. Stort bagage. Omfattande säkerhetssystem

MINUS: 1,4 Turbo är lite kraftlös på lägre varv. Trång bagageöppning.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 4/2017

Annons
Annons
Rulla till toppen