DUELL: Skoda Kodiaq vs VW Tiguan – mer av allt?

Premium Hetaste frågan idag: Är nya Skoda Kodiaq bättre än koncernkusinen VW Tiguan? Vi kör båda med 190-hästars diesel, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda – och utgången är inte alls given!

DUELL: Skoda Kodiaq vs VW Tiguan – mer av allt?

Först måste vi naturligtvis ställa frågan: Kan en så stor suv som Skoda Kodiaq betraktas som "nuftig"? En del av svaret får vi i samma ögonblick som vi hoppar in i den nya modellen. Utrymmena är rejäla och här kliver man verkligen upp i högsätet.

Bakom ratten Kodiaq märks det att man inte befinner sig i någon av marknadens alla kompakta crossovers eller högbyggda kombibilar.

Nya Skoda Kodiaq är 21 centimeter längre än VW Tiguan vilket ger plats för ett rejält axelavstånd – Kodiaq spöar Tiguan med hela 11,4 centimeter mer benutrymme i baksätet!

Backkamera kostar 3 500 kronor, ett ytterst praktiskt tillval.

Storleken talar sitt eget språk. Detta är en äkta suv på alla sätt – som vi nu lyckats para ihop med klassledaren Volkswagen Tiguan, både en klockren konkurrent samt en koncernkusin.

Därmed alltså plats för en högintressant duell där vi låter de båda mötas med samma drivlina, koncernens 190-hästars dieselmotor som levererar motorkraften till fyra drivande hjul via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. 

Med det mesta i utrustningslistan förbockat landar priset för testbilarna strax söder om 400 000 kronor – fast runt 35 000 kronor mindre för en Skoda Kodiaq jämfört med en likadant utrustad VW Tiguan.

Kodiaq uppvisar dessutom fler fördelar. Den tjeckiska suven kan erbjuda sju sittplatser, tack vare två uppfällbara säten (tillval, 5 900 kr) längst bak i lastutrymmet. Dessa finns dock inte på vårt testfordon som därför rymmer 60 liter mer bagage, totalt hela 2 065 VDA-liter.

Bakom mittkonsolen finns ett listigt extrafack. Dock lyser digital instrumentering med sin frånvaro här.

Fillhållnings-assistans är extrautrustning
för 3 500 kronor.

Därmed lastar Skoda Kodiaq ungefär lika mycket som två verkliga bjässar i koncernen, nämligen den 5,05 meter långa Audi Q7 samt den biffiga suven Bentley Bentayga med ett pris på strax under två miljoner kronor. 

Dessutom slår Kodiaq de båda när det gäller utrymme i baksätet. Skodan har 30 millimeter mer benutrymme bak än både Q7 och Bentayga, ett resultat av att ha tvärställd motor.

Med sådana utrymmen kan den drygt 21 centimeter kortare Tiguan inte konkurrera. Hittills har den varit den rymligaste suven i sin prisklass men mot Skodas skjutbara baksäte (18 centimeter) står den sig kort.

Kodiaq har dessutom ett lagom mjukt och bekvämt baksäte och när det är som mest framskjutet lämnar det ytterligare plats för bagage, imponerande 835 liter går då in bakom passagerarna.

Med ett bagageutrymme på drygt två kubikmeter är Kodiaq klassens kung.

I samma läge i Tiguan slår istället passagerarna sina knän i stolarna framför. Bagagevolymen, 520 liter, är naturligtvis fullt godkänd, men ändå långt ifrån jätte-utrymmet längst bak i Kodiaq.

Fast redan i höst får Kodiaq tuff konkurrens – då kommer VW Tiguan Allspace som i likhet med Kodiaq är 4,70 meter lång och får både större bagageutrymme samt blir sjusitsig.

Infotainmentsystemet i Tiguan med dess pekskärm har nu landat även i Kodiaq och det är ett bra system som lätt styrs med pekfingret direkt på skärmen. Det kan spegla telefonens interface trådlöst och naturligtvis leverera all upptänklig trafikinformation.

Hos VW Tiguan är en av fördelarna den lättfotade, kvicka men lite strama gången som ger högsta säkerhet. Nya Kodiaq har i gengäld aningen bättre komfort.

Systemet är enkelt att använda men skärmen kan inte läsas eller utnyttjas lika lätt som i VW Tiguan. Och när vi ändå är inne på kritik kan vi tillägga att utförande och material på förarplats och i kupén i Kodiaq inte håller riktigt samma höga kvalitet som i Tiguan.

Vi vill samtidigt betona att det rör sig om en handfull små skillnader på olika ställen i den stora bilen. Och vi upptäcker även saker till fördel för Kodiaq, exempelvis gummiskydd på dörrkanterna och flaskhållaren – som håller fast flaskan medan man vrider upp kapsylen.

Dags att rulla. Vi väljer komfortläget med ett knapptryck. Tvålitersdieseln i Kodiaq knorrar lugnt. Och precis som hos VW reducerar Skoda sina NOx-utsläpp med urea-rening.

Liksom i Tiguan finns här också en sjuväxlad dubbelkopplingslåda men även i Skoda känns 190 hästar och 400 newtonmeter lite kraftlöst. Rent av klent?

Vettig förarmiljö med föredömlig ergonomi. De olika körlägena väljs med vredet bakom växelväljaren.

Ta nu klagomålen med en nypa salt – här lurar en effekt av växellådan som ibland har problem att sortera ut rätt växel av de sju som finns tillgängliga. 

Vilket betyder att växellådan arbetar lite väl hektiskt i motorvägsfart, även i komfortläge, och systemet utnyttjar då inte all den kraft som motorn egentligen har.

Detta ger samtidigt Kodiaq en avslappnad karaktär. Med aktiva stötdämpare (8 900 kr) känns bilen också lite lugnare över korta ojämnheter och långa gupp tas lika mjukt skonsamt som hos bilar med luftfjädring.

Om man vill uttrycka det så ger fjädringen i Kodiaq en antydan till komfort även i sportläget. Den längre hjulbasen gör dessutom resan klart lugnare än i VW Tiguan men Kodiaq har samtidigt en styrning som är mindre medelsam.

Högre lastgolv straffar sig volymmässigt, men utrymmet blir å andra sidan mer lättlastat än i Kodiaq.

Vad gäller chassit i Skodas nya suv är det mjukare än i VW, Kodiaq kränger mer i kurvorna. Det är också tydligt mer understyrt än i VW Tiguan och ESP-ingreppet kommer både tidigare och mer bryskt.

VW Tiguan har en setup med mer fjäderkraft, den är hårdare fjädrad. Vilket leder till att även små ojämnheter i vägbanan förs vidare upp i karossen. Tiguan lutar mindre i kurvorna och vid snabb körning behåller den neutralt vägbeteende länge – innan den till slut svarar med understyrning och mjuk ESP-inbromsning. Styrningen i Tiguan är också mer känslig för spår i vägbanan. 

Folkan är den mer sparsamma (7,5 l/100 km – 0,2 liter mindre än för Skoda), den har digitala instrument och kan erbjuda head up-display – men detta är kanske inte de mest övertygande argumenten för att man ska betala mer för en mindre bil. Med Kodiaq tillgänglig på marknaden känns Tiguan inte längre oersättlig, Skodan visar att man faktiskt kan få mer för mindre. Och sjusitsmöjlighet är den ensam om – tills Tiguan Allspace kommer i höst.