El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S

PREMIUM Tesla visade att en elbil kan vara cool, kul och komma långt på en laddning. Nu hänger Chevrolet Bolt på – här är duellen mellan världens två långåkarelbilar. Vilken är bäst?
Annons

Amerika är bäst. Det finns bara två elbilar som bekvämt kan frakta fem personer mer än 30 mil på en laddning – och de är amerikanska. Landet som älskar V8-motorer ligger längst fram när det gäller elbilar. 

Kan det vara så att europeisk bilindustri inte är lika modig? Har de litat för mycket på snåla dieselmotorer eller är USA fortfarande bäst på innovation?

Framför oss står två väldigt olika bilar som trots det gör samma jobb. Gemensam nämnare är batteripaketen på 60 kWh – vi kör alltså Tesla Model S med det minsta batteripaketet som kostar från 750 000 kronor, priset för Chevan är drygt hälften. Det är alltså lite som att jämföra en Audi A8 med en Audi A4 med samma motorer. 

Men bättre blir det inte just nu och vi tvingas vänta till sent i år för att kunna göra duellen som vi alla väntar på – den mellan nya Tesla Model 3 och Chevrolet Bolt. Men det var inte riktigt sant, vi här i Europa vill givetvis köra Opelmotsvarigheten Ampera-e.

Tesla Model 3 är bilbranschens absolut hetaste modell med över 400 000 förorder – ungefär 75 procent av Volvos totala försäljning i fjol eller fem gånger Teslas nuvarande produktion. Chevrolet Bolt drog försiktigt igång sin försäljning i december förra året och i januari levererade man 1 162 stycken i USA. 

Försäljningspotential finns, och här har vi de två elbilar som bäst kan göra jobbet som familjens enda bil – med uppgivna amerikanska räckvidder på 38 mil för Bolt och 34 mil för Tesla. Notera att den amerikanska körcykeln är mycket mer verklighetsnära än den europeiska, men vi ska givetvis noggrant mäta hur långt de går på en laddning och hur hög strömförbrukningen är.

El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S
Företaget Tesla har funnits i 14 år, GM i 109 år. Tesla har 30 000 medan GM har 200 000 anställda. Det totala börsvärdet för tesla ligger runt 30 miljarder dollar, för GM 50 miljarder!

Trots skillnader i hästkrafter, pris, storlek och form är bilarna förvånansvärt lika varandra. Båda är byggda runt batteripaketet i golvet, med karossen fastskruvad ovanpå. Fördelarna med att ha batterierna som en del av golvet är flera: stora utrymmen, mycket plats för batterier, låg tyngdpunkt och hög vridstyvhet. 

Batterierna i Bolt tillverkas av LG Chem i Sydkorea och är de mest energitäta som GM har stoppat in i en bil. Teslas batterier kommer från Panasonic och en lite udda lösning är att den som köper sig 60 kWh-versionen kan få tillgång till batteriets hela 75 kWh om man betalar 9 000 dollar extra. Hårdvaran finns alltså där.

Tesla har i grundutförande en 320-hästarsmotor som driver bakhjulen, men kan även köpas med fyrhjulsdrift med motorer både fram och bak. Bolt är framhjulsdriven och har 204 hk. Teslan är inte lika vansinnigt snabb som Ludicrousversionerna 100D men 5,5 sekunder till 100 är riktigt snabbt och suget i magen finns där. Bolt gör absolut inte bort sig utan drar iväg till 100 km/h på 6,3 sekunder – snabb som en Golf GTI eller Focus ST. 

Bolt är 80 centimeter kortare än Tesla men kupén är nästan lika rymlig. En person på 1,8 meter sitter bra bakom en förare som också är 180 centimeter. Men mittenplatsen i baksätet har en hård och platt dyna. Interiörens byggkvalitet är helt okej med tanke på bilens prisnivå och formgivningen för tankarna till det bästa ur Ikeakatalogen. 

De extremt tunna framstolarna är bekväma och ger bra stöd. En åttatums skärm mitt framför föraren visar standardinformationen och mitt på panelen finns en 10,2-tummare med all extrainformation och det finns också wifi-uppkoppling och infotainmentsystemet klarar av Apple CarPlay. 

Hoppa in i Teslan och ögonen sugs till den gigantiska 17-tumsskärmen i mitten av panelen men inredningen känns lite billig och är också väl repkänslig jämfört med bättre utrustade Teslor. I baksätet sitter man lågt och det bjuds inte mycket lårstöd, men benutrymmet är generöst. Takhöjden är inte heller något som imponerar, men här kan vi delvis skylla på det stora glastaket.

El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S

När det gäller bagagevolym är däremot Tesla en gigant med stora utrymmen både bak och fram – Bolt är mer konventionell eftersom motorn och elektroniken tar all plats under huven där fram.

På slingrande vägar i kalifornisk öken imponerar Tesla. Den rullar riktigt tyst och bekvämt och det känns nästan lite overkligt att susa fram medan det självkörande systemet tar hand om körningen. Så länge vägmarkeringarna är tydliga är det bara att luta sig tillbaka och njuta av färden. Teslafans köper inte bara en elbil, man köper en del av framtiden redan nu.

I stadstrafik rör sig Model S med lyxbilens värdighet. Regenereringen kommer gradvis in när man släpper upp gaspedalen, det går oftast utmärkt att bara använda gaspedalen – bromsar aktivt gör man bara i nödfall. 

I kurvor beter sig Tesla städat och styrningen är bra, men vår basutrustade bil kränger mer än de som har luftfjädring. 

Bolt kan köras på två vis, antingen som en konventionell bensinbil eller som en elbil. Flera köpare lär komma direkt från en förbränningsmotorbil och inte vara vana vid en regenererande automatbroms vid gasuppsläpp. I ”bensinbilsläget” gasar bilen på försiktigt vid stillastående, som en vanlig automatlådebil och när man släpper gaspedalen i fart saktar bilen in lite grann. I elbilsläget får man samma ganska kraftiga återvinningsbroms när man släpper gaspedalen – som i Tesla. Men det finns ytterligare ett steg som gör körningen intressant, på vänster sida av ratten sitter en paddel som lägger på ännu mer regenererande bromsning.

El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S
El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S

Hur är den att köra? Väldigt levande. Det är en kompakt bil med massor av vridmoment och hästkrafter. Effekten kommer givetvis direkt som i alla elbilar och det finns inga växlar, bara att dra på. Styrningen är snabb med fin känsla och det är en njutning att slunga sig fram genom trafiken om man är på det humöret. Greppet i framdäcken är förvånansvärt bra med tanke på effekten och de eco-vänliga däcken.

Vid motorvägskörning tränger sig vindbruset på och cW-talet 0,31 kan vara en förklaring.

När det gäller självkörning ligger Chevrolet efter, visst har den en traditionell farthållare och filhållningshjälp som ”ping-pongar” dig mellan vägmarkeringarna tills den ger upp, men GM har ett gäng självkörande Bolt ute på vägarna runt San Fransisco – så det kommer mera.

Det som verkligen intresserar oss är givetvis vilken bil som är effektivast. Vi kör en tiomilarunda och i Model S visar färddatorn att vi använt tolv av de 34 milen som bilen ska klara på en full laddning. Det betyder att 21 av 60 kWh har gått åt. Kvar finns ström för 21 mils körning. Efter det dränerar vi batterierna så att det bara återstår ström för 1,4 mils körning.  Inkopplad till en Tesla Supercharger på 120 kWh tar det en timme och sex minuter att fylla fullt. Med ett vanligt eluttag tar det tio timmar.

El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S

Dags för Bolt som körs på elbilsläget och efter tiomilaslingan sjunker körsträckan enligt färddatorn från 32 mil till 22 mil, vilket antyder att vi använt 18,4 kWh – Tesla har alltså dragit 2,6 kWh mer. När vi laddat ur batterierna fullständigt visar det sig att det tar två timmar och 34 minuter att toppa batterierna – på den snabbaste laddmöjligheten som finns till Bolt, 50 kWh. Med ett vanligt eluttag tar det nio timmar och 20 minuter att ladda batterierna. 

Våra exakta mätningar vid laddningen visar att det går i 68 kWh i Bolts batterier och 64,7 kWh i Teslas, alltså mer än vad som utlovas.

Tesla har kopplat ett effektivt grepp när det gäller infrastruktur – det finns inget annat märke som på allvar kan konkurrera med Tesla när det gäller snabbladdning och långdistansresor. Man låter inte sin tre år gamla modell vissna och bli oattraktiv. Ständiga uppdateringar som delvis sker via nätet och ”state of the art”– självkörning betyder att Tesla fortfarande ligger långt framför konkurrenterna.

Är Model S värd 200 000 kronor mer än Chevrolet Bolt – eller Opel Ampera-e när den väl kommer till Sverige? 

Är man ute efter enkel bränslefri körning kan Bolt klara räckviddsångestbefriad körning för de flesta som har tillgång till nattladdning. Få pendlar mer än 30 mil om dagen. Lägg till att man får en GTI-elbil som rymmer en familj och GM har en vinnare. Just nu kan BMW, Nissan, Hyundai, Kia, VW och de andra inte konkurrera.

Jämfört med GM:s berömda elsportbil EV1 är Bolt 1,7 sekunder snabbare till 100 km/h, den kommer fyra gånger så långt på en laddning och rymmer som sagt en hel del. Men det är fortfarande så att den som bara har en bil i hushållet och ibland åker på långresa inte ska  lura sig själv och tro att Bolt är lösningen. Så länge laddningen tar så lång tid som den gör och det inte finns ett utbyggt nät för snabbladdning är det bara Tesla som gäller. Och snart kommer Model 3 – som ska konkurrera med pris och samtidigt levererar all hightech och image som bara Telsa har.

GM må ha byggt den bästa elbilen ”för folket” men det är bara Tesla som har förstått hela komplexiteten med eldrift.


PÅ BESÖK HOS TESLAS DESIGNSTUDIO

El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S

Bredvid Elon Musks raketföretag SpaceX ligger Teslas designstudio. Vi kan inte hålla oss därifrån med nya Chevrolet Bolt, som framför allt ska utmana nya Tesla Model 3. 

Det här är verkligen Musk-land, en halvskalemodell av en Hyperloop håller på att byggas. Blir det framtidens transportmedel – en gigantisk rörpostanläggning där man färdas nästan friktionsfritt.

Vid parkeringen står en en rad med Tesla Superchargers som får Bolts laddstationer att framstå som antika.  Led-lampor mot Thomas Edisons första glödlampa. Vi anmäler oss vid receptionen och några minuter senare kommer designers, 3-D modellörer och interiörspecialister. De hoppar in i Bolt, känner på materialen, tjattrar och undersöker. Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen kommer också ut. 

Vad de säger ska inte avslöjas här. Men man är verkligen intresserade av Chevan.

Vi möter också upp den lokala Teslaklubben. Phil Tippeet som kör en i3, har ägt en Leaf och väntar på sin Model 3 kör en sväng med Bolt. ”Frågan är om avsaknaden av en snabbladdningsinfrastruktur kommer att avgöra Bolts framtid? Men om min andra bil är en Model 3 skulle Bolt passa perfekt. Den är väldigt sportig och har låt tyngdpunkt – och en halvkombibaklucka.”

Vi frågar de 19 klubbmedlemmarna som alla väntar på en Model 3 om de skulle kunna köpa en Bolt i stället, nu när de provkört. Alla utom Phil som skulle kunna tänka sig båda bilarna håller fast vid sin Teslaorder – Elon Musk har ett fast grepp om sina fans.

El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S
El-duellen vi väntat på: Chevrolet Bolt möter Tesla Model S

Annons
Annons
Rulla till toppen