PROV: Honda Civic VTEC – ny i varje detalj

PREMIUM Honda har tagit i från tårna och lanserar nu en helt nyutvecklad Civic. Målet är att tvåla till kompaktklassens bästa, och vår första provkörning visar att man faktiskt skulle kunna ha täckning för den utfästelsen.
Annons

Vad är nytt? Kort sagt allt. Nya Civic är verkligen ny ända ut i hjulbultarna. Jämfört med föregångaren är den här bilen längre, bredare, lägre och har längre axelavstånd. Framför allt höjden är kännbar från förarstolen, som sitter 35 millimeter närmare underlaget än den gjorde tidigare.

Chassit består av McPherson-ben framtill och bak sitter nu en multilänk istället för en simpel torsionsaxel. Bilen är även över 50 procent mer vridstyv än tidigare, något som påverkar köregenskaperna positivt. Men vi återkommer till det.

Motorerna är två till antalet, och båda är turboladdade bensinare. Honda sällar sig därmed till de tillverkare som överger sugmotorn, något som puritanerna säkert kommer att fälla en tår över. Åtminstone de som kört (eller fortfarande kör) en Civic Type R av tidigare generation. Det fina i kråksången är att turbomaskinerna i nya Civic baserar sig på motorn som sitter i den senaste Type R, och där förtar inte överladdningen någonting av upplevelsen – tvärtom. Vad man månne förlorat i högvarvshunger har man igen i lågvarvskraft. Och de variabla VTEC-ventilerna ser till att motorn fortfarande stortrivs när rödmarkeringen närmar sig.

Instegsmotorn (som vi kör här) är en radtrea på en liter som ger 129 hk/200 Nm (180 Nm med CVT-låda) och den större är en 1,5-litersfyra på 182 hk/240 Nm (220 Nm med CVT). Båda maskinerna har VTECteknik för bättre flexibilitet.

PROV: Honda Civic VTEC – ny i varje detalj
Vettig och proper förarmiljö – Star Trek-vibbarna från föregångaren är helt borta.
PROV: Honda Civic VTEC – ny i varje detalj

Hur är den att köra? Om vi börjar med inredningen är den väldigt mycket mer återhållsam än i föregångaren – och det på ett bra sätt. Instrumenteringen är inte längre utspridd över hela panelen utan sitter snyggt samlad framför ratten. Även resten av förarmiljön har en ”klassisk” utformning med förhållandevis få knappar och reglage, och växelspaken är högt monterad vilket känns både ergonomiskt och lite småsportigt. Plumpen i protokollet rör infotainmentsystemet som är onödigt krångligt.

På vägen är nya Civic en ren fröjd. Det välvuxna chassit har gett bilen en trygghet och ett lugn som inte återfinns i många andra kompaktklassare. Dessutom är rullkomforten mycket bra, här har Honda verkligen lyckats. Styrkänslan är kanske inte fantastisk, men åtminstone bra, och chassit klarar även svår misshandel med bravur.

PROV: Honda Civic VTEC – ny i varje detalj
Infotainmentsystemet lämnar en del i övrigt att önska vad gäller användarvänligheten, men Apple Car Play (och Android Auto) som standard är generöst.

Turbomotorn då? Jo, den är riktigt trevlig. Både effekt och vridmoment räcker till, det finns gott om kraft även på låga varv och motorn är trivsamt tystlåten när man inte varvar den hårt.

NÖRDFAKTA Honda har enligt uppgift plöjt ned en tredjedel (!) av sin totala utvecklingsbudget i nya Civic. Några exakt siffror finns inte, men projektet är det största någonsin i märkets 70-åriga historia.

PROV: Honda Civic VTEC – ny i varje detalj
Ställbara stötdämpare finns till den mer välutrustade Executive-versionen som kostar 241 900 kronor.

BORDE JAG KÖPA EN? Vågar du se förbi klassledaren (och försäljningsdominanten) Volkswagen Golf borde du absolut ge nya Civic en chans. Vi väntar såklart med de definitiva omdömena tills vi testat bilen mot de bästa konkurrenterna i kompaktklassen, men om de första intrycken stämmer finns det all anledning att tro att Golf (och samtliga övriga) lär få en ordentlig match när Civic kommer till Sverige senare i vår.

PROV: Honda Civic VTEC – ny i varje detalj

Annons
Annons
Rulla till toppen