Prov: Porsche Panamera 4S Diesel – mysig och våldsamt stark

PREMIUM Det som bensindrivna V12:or gjorde förr i tiden, det gör en dieseldriven V8 idag. Läs om vår moderna nostalgitripp i en Panamera.
Annons

Vad har hänt? Världsrekordet i snabbaste dieselbil har sprängts i bitar. Och den nya rekordhållaren har vi här framför oss. Undret under huven består av åtta cylindrar i V-format som överladdas med två turbo. Vi har hunnit med många mil i nya Panamera, men nu är det första gången vi kör den med oljebrännare. Och det är inte helt irrelevant eftersom Porsche säljer mest av sina dieselbilar på svenska marknaden. 

Hur är den att köra? Panamera är en av väldigt få bilar i världen som kan ge fyra vuxna personer en riktig sportbilsupplevelse på samma gång. Och så även med en dieselmotor. Även om den stora åttan inte är lika rapp i responsen som en bensinare från Porsche, är det en mycket alert dieselmaskin vi har att göra med. Och när den väl fått upp flåset finns det ingenting som kan stoppa den. Hur mycket packning du än lastar ombord i den här motorvägskryssaren kommer den att köra ifrån allt uppför Kasselbackarna på autobahn. 

Ni vet den där rollen som top-of-the-line-lyxbilarna hade på 80- och 90-talet. Bilar med V12-bensinmotor och himmelsk komfort för snabba och underhållande transeuropeiska äventyr. Modeller som BMW 750i, Mercedes S 600 och Jaguar XJ 12. Den rollen som de fyllde då, den rollen fyller Porsche Panamera 4S Diesel idag. Det är en överdådig mästare i att förvandla minuter till mil och olja till fart. 

Prov: Porsche Panamera 4S Diesel – mysig och våldsamt stark
Det mesta du ser av karossen är av aluminium. Bild: Porsche

Nördfakta. V8-motorn under huven är densamma som sitter i Audi SQ7. Men Audin har 50 Nm och 13 hästkrafter till. Annan nördfakta är att du ser skillnad på om bilen har komfortsportstolar eller adaptiva sportstolar för 34.000 kronor på om den har två eller tre horisontella sömmar i ryggstödet.

Borde jag köpa en? På svenska vägar har du egentligen inte nytta av den tsunami av vridmoment som kommer böljande när du sänker gaspedalen. Kanske kan du rida på den enorma styrkevågen under en påfartssträcka eller liknande, men frågan är om det är värt de 300.000 kronorna extra jämfört med en Panamera 4. De har snarlika förbrukningar och den senare har visserligen inte samma magsugande vrid, men å andra sidan har den ett mer upphetsande ylande på höga varv. 

Prov: Porsche Panamera 4S Diesel – mysig och våldsamt stark
Porsche har funnit sitt eget mellanting mellan knappar och pekskärm. Panamera har en jättefin pekskärm men också en massa knappar, på en pekkänslig yta. Bild: Porsche
Tekniska data: Porsche Panamera 4S 

MOTOR: V8, twin-turbo, diesel, 3.956 cm3, 442 hk vid 3.500–5.000 r/min, 850 Nm vid 1.000–3.250 r/min,
8-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 5.049/1.937/1.423 mm. Axelavstånd 2.950 mm. Tjänstevikt 2.125 kg. Bagagevolym 495–1.304 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 4,5 sek. Toppfart 285 km/h. Förbrukning 6,7 l/100 km. CO2 176 g/km.

PRIS: Från 1.150.000 kronor (mars 2017)

Summering

PLUS: Mysig och våldsamt stark långfärdsbil.

MINUS: Egentligen onödig om du kör i Sverige. 

• Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 7-2017

Annons
Annons
Rulla till toppen