Prov: Mercedes E 300 Cabriolet – härlig reskamrat

Premium Nya E-klass Cabriolet är en äkta E-klass till skillnad från den tidigare modellen som varit baserad på C-klass. Den är som gjord för både längre och kortare sommarturer.

Prov: Mercedes E 300 Cabriolet – härlig reskamrat

Fyrsitsiga cabrioleter är alltid en kompromiss. Det brukar heta att man bara åker bra i baksätet om taket är stängt. "Den här bilen är annorlunda", säger Teddy Wolf, aerodynamikchef på Mercedes. Kombinationen av Aircap som sitter i den övre delen av vindruteramen och den elektriskt reglerade Windschott som poppar upp mellan de bakre nackstöden gör att luftvirvlarna blir betydligt lugnare än annars. Passagerarna där bak kan alltså njuta av den öppna färden även de. 

Vi provar gärna det här. Då behöver man en bil utrustad med det nya Komfortpaketet. Där ingår förutom Winschott även Airscarf, samt uppvärmt baksäte och uppvärmda armstöd i dörrar och mittkonsol. Under provkörningen är det i varmaste laget för att testa saken, 34 grader, men vi gör det ändå. 

Det är inte helt lätt att krångla sig in i baksätet, åtminstone inte med tygsuffletten uppe. Därför fäller vi ner den, sänker de bakre sidorutorna med en knapptryckning och aktiverar Aircap och Windschott. När man väl är på plats finns det ovanligt mycket utrymme bak i cabrioleten. 10 cm mer benutrymme för passagerarna än i föregångaren och en aning mer armbågsbredd. Nu bär det av. 

Teddy Wolf har inte lovat för mycket. Till och med i 120 km/h susar den varma luften bara lätt kring de bakre passagerarna, det är anmärkningsvärt. I framsätet är det däremot ingen större skillnad. Vindbruset blir lite högre med Aircap, utan att draget minskar. Det senare beror förstås på att vindrutan och sidorutorna redan är ett fullgott skydd. Det är bara när alla sidorutorna är helt nedsänkta som det blir lite fart på vinden inne i kupén.

Baksätet i den öppna E-klassen duger fint som vindskyddad solterrass.

E-klassen har utpräglade resekvaliteter. En tur till Rivieran? Inga problem. Packa bara en mössa och solkräm och kör iväg. Bagageutrymmet på 310 liter med nedsänkt tak räcker till även för fyra.

Det finns fyra motorer att välja på vid introduktionen. De som ska resa långt föredrar nog 220 d, den är lätt och smidig. Att det är en oljebrännare märks enbart på varvräknaren och när man ska tanka. Den mest harmoniska versionen är förmodligen vår E 300 med 245-hästars tvåliters fyra, som passar utmärkt med både tillräcklig kraft och bra vrid. Särskilt som den standardmonterade niostegade automatlådan visar sig vara både pigg och samtidigt komfortorienterad. 

En sexa finns bara i form av E 400 4Matic som låter betydligt sportigare och mäktigare. Men den kostar också runt 100.000 kr mer än E 300 och behövs egentligen inte i det här sammanhanget. För visst räcker det väl med 0–100 km/h på 6,6 sekunder och 250 km/h i toppfart? Att motorn inte har sex cylindrar döljer den mycket väl. 

Vad kostar då en instegsmodell av Cabrioleten? ­
E 200 kommer att kunna bli din från cirka 510.000 kr. Men för vår välutrustade provkörningsbil får du lägga upp minst 250.000 till. 

Inredningen i Cabriolet-modellen stämmer överens med den i Coupén, widescreen-skärmen och Comand Online kostar extra.

TEKNISKA DATA: Mercedes E 300 Cabriolet  

MOTOR: R4, turbo, bensin, 1 991 cm3, 245 hk vid 5.500 r/min, 370 Nm vid 1.300 r/min. 9-stegad automatlåda, bakhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4 826/1 860/1 428 mm. Axelavstånd 2.873 mm. Tjänstevikt i.u. Bagagevolym 310/385 l. Fyrsitsig.

PRESTANDA: 0–100 km/h 6,6 sek. Toppfart 250 km/h. Förbrukning 6,8 l/100 km. CO2 154–167 g/km.

PRIS: Från 567.900 kr (Cab. 200 d/220 d från 509.900 kr).

SUMMERING

PLUS: Utmärkt fjädringskomfort, fantastiska säten, ställbara vindskydd, gott om utrymme i både fram- och baksäte och ett stort bagageutrymme för biltypen.

MINUS: Ganska besvärligt att komma in i baksätet med taket på. Kryssar du för lite godsaker i tillvalslistan blir det snabbt rätt stora pengar. 

• Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 16-2017

E-cabrioleten är 4,83 meter lång, en stor bil som är hela 12 cm längre än föregångaren.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.