Många har väntat på den: Storkombin från Rüsselsheim med det långa namnet Opel Insignia Sports Tourer. En verklig storkombi, en enda ynka centimeter under femmeterstrecket på längden. Knappa två meter på bredden.
Vilket betyder ett rejält lastutrymme (1.665 l) och mycket riktigt klår nya Opelkombin traditionella storlastare som Ford Mondeo och Mazda 6 när baksätet (40/20/40) är fällt. Fast Skoda Superb kombi rymmer fortfarande aningen mer last.
Lastutrymmet i långa Insignia är dock lätt åtkomligt via en rejält stor lucka som öppnas elektriskt (med nyckel eller handtag). Mer lättlastat än tidigare är det också, Opel har lyssnat på kritiken och gjort bakre stötfångaren lite mindre.
I kombilandet Sverige är tredelat baksäte som ger ett plant lastgolv något av standard för ett godkännande och ”lång-Insignia” uppfyller kraven – i stort sett.
Ett variabelt system för lastsäkring med ett lastnät finns som tillval, medan takreling är standard. De praktiska prylarna som kan monteras på takrelingarna är dock inte gratis utan kostar extra.
Vi trycker på startknappen och lilla 1,5-litersbensinaren (på 140 eller 165 hk) spinner igång. Snabbt konstaterar vi att Insignia tillhör de mer avslappnade långfärdsbilarna.
Den har bekväma stolar, ypperlig sikt runtom och inbjuder till lugn körning. Fjädringen är väl avstämd och ojämnheterna märks knappt.
Däremot understyr den 1.537 kilo tunga Insignia Sports Tourer ganska tydligt. Det blir dessvärre en hel del rattvridande när bilen häver sig över framhjulen vid riktningsförändringar.
Vi växlar till chassits ”sportläge” och då skärps styrning och dämpning påtagligt. Tyvärr har inte Insigniakombin med den lilla bensinaren fått det adaptiva chassit. Vilket är synd, systemet gör ett perfekt jobb i de övriga versionerna av lång-Insignia.
När vi kör 1,6-litersdieseln upptäcker vi ytterligare en mysig motorkombination. I ärlighetens namn är den lilla dieseln dock lite högljudd på högre varv och drar först vid 2.300 r/min.
Den som önskar bättre vridmoment och acceleration bör istället satsa på tvålitersdieseln med 170 hästar och rejäla 400 newtonmeters vrid redan vid 1.750 r/min.
Tillbehörsmässigt finns det mesta att köpa. Exempelvis ett navigationssystem med åttatums bildskärm eller en backkamera med 360-graders vy. Ibland är det skönt med elektroniska hjälpredor.
Även om sikten bakåt är god.
FAKTA | 1,5 DI turbo (bensin) |
1,5 DI turbo (bensin) |
2,0 DI Turbo 4×4 (bensin) |
1,6 diesel Ecotec |
1,6 diesel Ecotec |
2,0 diesel |
Cylindervolym, cm3 | 1490 | 1490 | 1998 | 1598 | 1598 | 1956 |
Effekt, hk | 140 | 165 | 260 | 110 | 136 | 170 |
Vid r/min | 5600 | 5600 | 5300 | 3500 | 3500 | 3750 |
Vridmoment, Nm | 250 | 250 | 400 | 300 | 320 | 400 |
Vid r/min | 2000 | 2000 | 2500 | 2000 | 2000 | 1750 |
Acceleration, 0–100 km/h, sek | 10,2 | 9,2 | 7,5 | 11,8 | 10,7 | 8,9 |
Toppfart, km/h | 207 | 218 | 245 | 201 | 212 | 223 |
Förbrukning, l/100 km | 6,0 | 6,1 | 8,7 | 4,3 | 4,5 | 5,3 |
Grundpris, kr | Ej till Sverige | 237900 | 321.900 | 237.900 | 247.900 | 257.900 |
Provkörningen kommer från auto motor & sport 17-2017.