Prov: Panamera som kombi

PREMIUM Porsche förenar sportbilsupplevelsen med praktiska utrymmen. Och ger det hela en tilltalande form. Följ med oss till andra sidan Atlanten där vi känner på Porsche Panamera som kombi, med namnet sport turismo.
Annons

Vi rullar ut på vägarna bakom staden Victoria på Vancouver Island, mellan Seattle och Vancouver på Amerikas västkust. Naturen är imponerande och landskapet påminner om norra Sverige eller delar av Norge, fast allting är så mycket större.

Panameran jag sitter i känns bekant. En tydlig analog varvräknare rakt framför mig förkunnar bilens potential, men runt omkring är det digitala skärmar av senaste snitt. Den feta sportratten har ett vridreglage för körlägen men just nu rullar vi ljudlöst fram. Jag tittar i backspegeln och nyheten i Porsches värld kan skönjas. En kombibakruta möter min blick, men det känns inte Cayenne någonstans, utan det här är Panamera, som kombi. Eller wagon, som man kallar dem här i de stora länderna i väst.

Den ljudlösa framfarten beror till stor del på att den hårdtrimmade V6-motorn med dubbla turbo framför mig just nu vilar. Vi kör på el. Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo har snabbt blivit till min favorit bland utbudet av testvagnar som står till mitt förfogande. Inte nog med att den bjuder på elkörningens alla behag, när den ettriga 2,9-literssexan väl vaknar till liv är det med besked. Den låter rejsigt redan från start, och när du matar den med bensin accelererar den vårt tunga ekipage med sällan skådad entusiasm. Till tonerna av ett njutbart ylande. Den här bilen låter betydligt bättre än den 4S Diesel, med V8-motor på 422 hästkrafter, som vi ockå kör. 4 E-Hybrid låter till och med coolare än Panamera Turbo S E-Hybrid, men mer om detta i nästa nummer av ams. För Panamera Sport Turismo finns ännu ej att beställa i den absoluta toppversionen. 

Prov: Panamera som kombi
Försiktigt nu, inte nysa eller rycka till med högertån. I Kanada beslagtar de inte bara ditt körkort, utan hela bilen om du åker fast för fortkörning. En invånare blev av med sin Lamborghini i åtta månader.

Med en taklinje som löper längre än sidofönsterlinjen har Porsches designers skapat en riktigt bred D-stolpe. Något som får oss att tycka att bilen ser utbredd och kraftfull ut. När Audi lanserade sin flaggskeppsmodell A8 hade man också tagit i ordentligt med den sista stolpen i profilen, i det fallet C-stolpen eftersom det är en sedan. Att göra just den sista stolpen riktigt bred är en klassisk designfeature för stora och lyxiga bilar, och det är här vi finner en del av svaret till varför vi tycker att Panamera Sport Turismo ser så tilltalande ut. Liksom vanliga Panamera präglas profilen på Sport Turismo dessutom av de breda luftutsläppen, bakom de främre hjulhusen, som löper längs bilens sida. 

Men den nya kombin från Porsche är inte bara formsköna linjer för att göra dig varm inombords när du ser den, det har även tillkommit ett par praktiska detaljer jämfört med vanliga Panamera. Det här är exempelvis första Panameran med sittplats i baksätets mitt, och alltså den första att rymma fem åkande. Men för den som inte finner någon glädje i detta finns det fortfarande ett strikt tvåsitsigt baksäte att välja. Porsche kallar den femsitsiga modellen för 4+1 vilket understryker att mittplatsen mer är ett extrasäte än att vara en plats som man faktiskt trivs på. Kardantunneln är fortfarande så pass bred att mittenpassageraren kommer att bråka med de andra baksätesåkarna om både ben- som fotplats. Insteget till baksätet har dock blivit bättre eftersom taklinjen är högre och bakdörren större. 

Prov: Panamera som kombi
När Porsche bygger kombibil gör de det med en vinge på taket. Ställbar i tre lägen beroende på vilken effekt du vill ha.

Bagageutrymmet har vuxit med 20 liter. En siffra som varken välter några kiosker eller kommer att avgöra köpet hos många Panamera-kunder. Men form väger tyngre än funktion när Porsche gör kombi av sin lyxkryssare. 520 liter totalt lastar den nytillkomna herrgårdssportbilen och fäller du sätena kan du få in hela 1 390 liter, 50 mer än i vanliga Panamera. Väljer du laddhybridversionen 4 E-Hybrid är dock dessa siffror 425 till 1 295 liter, eftersom batteriet under bagagerumsgolvet måste ha sitt. Bagageutrymmet i sig rymmer naturligtvis golfbagar, även på längden, och går att utrusta med smarta lastlösningar som skenor i golvet, fyra fästöglor och lastsäkringsnät. Det går även att välja till ett 230-voltsuttag. Den elmanövrerade bakluckan kan öppnas handsfree med fotgestikulering.

Prov: Panamera som kombi
Panamera har en pekskärm, som visserligen är betydligt mindre än Volvos, men har många snabbvalsknappar och enkla menyer. Nere till höger manövrerar du takspoilern.

En del i det som Porsche kallar Porsche Active Aerodynamics, tidigare känt för utfällbar frontläpp på 911 Turbo, förkortas till tre tuffa bokstäver (PAC) och finns uppe på taket. Där sitter nämligen den ställbara takspoilern som är unik för Panamera Sport Turismo. Takspoilern ställs i tre lägen beroende på vilka egenskaper man vill ge bilen. Det valda körprogrammet och körsättet påverkar vingens ställning. Som mest kan den addera en downforce på 50 kg. I hastigheter upp till 170 km/h har takvingen en lägre vinkel mot taket för att minimera karossens luftmotstånd. Men över 170 km/h vinklas den till ett Performance-läge för att trycka ner bakvagnen och ge en stabilare gång. Troligtvis uppskattat vid hårda höghastighetsinbromsningar. När du ställer bilen i Sport eller Sport Plus styr vingen upp sig till den större vinkeln redan i 90 km/h. Och ja, stadsraggare som tycker att det är supercoolt att köra fina gatan i stan med vingen manuellt uppfälld kommer även att kunna göra detta med Panamera Sport Turismo. 

Det tredje läget är för ditt välbefinnande. När du kör över 90 km/h med glastakluckan öppen, ställer sig takspoilern i 26 graders vinkel mot taket för att samla ihop en del av den turbulens som takluckan orsakar, vilket minskar vindbruset. Och just nu är det ganska tyst i kupén. Det avlägsna surrandet från ett sjöflygplan som lyfter från skärgården utanför Victoria letar sig ner genom det öppna glastaket. V6-motorn får vila, tyvärr för kort. Porsche uppger en elräckvidd på 25–51 km, där du kan räkna med det förstnämnda. Ändå tilltalar den här bilen mig mycket mer än 4S Diesel. Den är både rejsigare och lugnare på samma gång. Den är kombinerad.

Prov: Panamera som kombi
Även om Panamera har blivit mycket snyggare sedan den lanserades måste vi säga att Sport Turismo är den läckraste av de två.
Tekniska data: Porsche Panamera 4 e-hybrid Sport Turismo

Motor: V6 biturbo, 2 894 cm3, 330 hk vid 5 250–6 500 r/min, 450 Nm vid 1 750–5 000 r/min. Elmotor 136 hk vid 2 800 r/min, 400 Nm vid 100–2 300 r/min. Systemeffekt 462 hk vid 6 000 r/min, 700 Nm vid 1 100–4 500 r/min. 8-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 5 049/1 937/1 428 mm. Axelavstånd 2 950 mm. Tjänstevikt
2 190 kg. Bagagevolym 425–1 295 liter.

Prestanda: 0–100 km/h 4,6 sek. 0–60 km/h på el 5,8 sek. Toppfart 275 km/h. Toppfart på el 140 km/h. Förbrukning 2,5 l/100 km. CO2 56 g/km.

Pris: 1 050 000 kronor. Aktuell nu. 

Plus: Panamera är snyggast som kombi. Och ännu lastvänligare. 

Minus: Kostar en förmögenhet, och körsträckan på el är för kort. 

Provkörningen publicerades i auto motor & sport 18/2017.

Annons
Annons
Rulla till toppen