Vi provkör helt nya Range Rover Velar

PREMIUM Range Rovers nya modell Velar är dyr, men den fyller ett tomrum. Dessutom är den flottare än det mesta i segmentet.
Annons

Vad är nytt?

I vårt yrke som motorjournalister stöter vi numera sällan på en helt ny komplett modellserie, utan det rör sig ofta om derivat eller plattformssyskon. Så också denna gång. Vad Range Rover menar med namnet begriper jag inte (undrar om de tänkte på Sverige när de gjorde den numera obligatoriska språkkollen).

Skit samma. Velar har snott bottenplattan från Jaguar F-Pace och motorerna är misstänkt välbekanta. Dessutom bedyrar Range Rover-folket att Velar ska betraktas som en ”midsize crossover” i premiumklass snarare än en terrängbil. Vi tror dem. I enlighet med den bruksanvisningen stämmer prisbilden bra.

Hur är den att köra?

Vår testbil är dock en D240 HSE. Den är – dyr. Alltså bör man få en hel del för slanten. Pressmaterialet talar mycket om de rena ytorna och den minimalistiska designen. Gott så, det kan vi svälja. Vi blir dessutom förtjusta i de infällda dörrhandtagen och LED-lamporna.

Interiören gör oss också glada. Det största reglaget är det märkestypiska vredet för den åttastegade växellådan i den sexcylindriga V6-dieseln vi också kör. Den känns nog som bästa valet i serien. Går lugnt och mycket fint med 700 Nm (!) i vrid. Och ger tvåtonnaren utmärkt fart. Luftfjädringen nonchalerar alla gupp, den klarar tuffare tag. Styrningen är utmärkt, så fint arbetar den att vi nästan förvånas. Vi skulle vara glada om alla nya bilar betedde sig så här.

Vi provkör helt nya Range Rover Velar
Elegant ur de flesta vinklar. Dörrhandtagen fälls in och ut automatiskt, som på exempelvis Tesla.

Nördfakta

Låt er inte luras av våra (snygga) foton. Velar är mera en crossover än en terrängbil. Den ser mycket större ut på bild än i verkligheten. Visst, den är ju inte särskilt liten/kompakt så det är korrekt. Den mäter 480 cm på längden och har ett imponerande axelavstånd på 287,4 cm.

Men med det lågt skurna taket och den högt skurna midjelinjen framstår den nya Range Rovern som både sportig och tight. Vi hade med en Land Rover Discovery som fotobil och den såg ut att vara halvmetern högre. När vi mätte visade det sig att skillnaden mot Discon var 223 mm. Om vi omsätter det till fotbollsvärlden är det som att jämföra Zlatan (195 cm ö.h.) med Lionel Messi (170 cm ö.h.). Typ…

Borde jag köpa en?

Priset för nya Velar börjar vid 626.900 kronor för instegsmodellen D180. Värstingen P380 (bensin) kostar 999.900 kronor i R-Dynamic HSE-utförande.

Om vi ska var helt ärliga är prislappen inte helt samstämmig med produkten. Bilen är för dyr, helt enkelt. En Jeep Grand Cherokee är mer bil, minst lika bra, och större för slanten. Smaken är dock som vi vet delad. Velar är flottare än det mesta i segmentet.

Vi provkör helt nya Range Rover Velar
Instrumentpanelen har dubbla pekskärmar.
TEKNISKA DATA: Range Rover Velar 240d  

MOTOR: R4, turbo, diesel, 1.999 cm3, 240 hk vid 4.000 r/min, 500 Nm vid 1.500 r/min. 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.803/2.032/1.665 mm. Axelavstånd 2.874 mm. Tjänstevikt 1.841 kg. Bagagevolym 673 l.

PRESTANDA: 0–100 km/h 7,3 sek. Toppfart 217 km/h. Förbrukning 5,8 l/100 km. CO2 154 g/km.

PRIS: Från 668.900 kr. Aktuell nu. 

SAMMANFATTNING

PLUS: Status, ren och snygg design, utmärkt komfort och god premiumkänsla.

MINUS: Halvdant knäutrymme i baksätet. Högt pris.

Vi provkör helt nya Range Rover Velar
Riktigt hyfsat bagageutrymme, och praktiskt med 40/20/40-fällning av baksätet.

Annons
Annons
Rulla till toppen