Prov: Audi A8 55 TFSI q – kan köra själv men vi är glada att den inte får!

Premium Tradition och förnyelse. Det är ledorden när Audis limousine A8 nu kommer i ny generation och delvis ny kostym. Systemet är ännu inte aktiverat – annars hade nya Audi A8 kunnat köra och parkera själv, helt förarlöst. Därmed tvingas vi själva att provköra den nya limousinen. Det har vi ingenting emot.

Prov: Audi A8 55 TFSI q – kan köra själv men vi är glada att den inte får!

Hela systemet, med all nödvändig elektronik, finns därinne. Gömt någonstans. Nya Audi A8 ska klara autonom kökörning, alltså att bilen utan mänsklig inblandning kör själv i hastigheter upp till 60 km/h, om det inte vore för att systemet ännu är inaktiverat.

Dessutom har Audi placerat en stum, omärkt aluminiumrektangel på platsen på instrumentbrädan där den valbara knappen för autonom körning i upp till 60 km/h skulle ha suttit.

Eller, rättare sagt, där knappen snart kommer att sitta. Det är bara lite oklart ännu när du som förare ska kunna låta bilen köra helt själv i köerna medan du läser tidningen eller tar en kort tupplur.

Rättsläget kommer att avgöra rätt tidpunkt. Till dess provkör vi och det finns mycket annat att upptäcka i nya generationen av Audi A8.

Även om det yttre ter sig ganska likt föregångarna finns här skillnader. Fronten, belysningen, det smalare taket samt bakdelen med sin kromklädda, tvärgående bakljusramp.

Fast ändå. Ganska likt.

Många lär kanske inte ens upptäcka att det handlar om en ny generation. Detta ändrar dock naturligtvis inte på det faktum att nya Audi A8 är en mycket elegant och imponerande bil.

Designern Daniel de Jong är samtidigt den förste att erkänna att tradition har spelat en roll i designen av den nya bilen. Men han avslöjar också ett designtrick:

"Först ritades och konstruerades den förlängda limousinversionen. Därefter anpassades design och konstruktion till en normal version med lite kortare hjulbas."

Det övergripande resultatet, en harmonisk formgivning, stöder möjligen valet av arbetssätt.

Vi kikar inuti. Här visar nya Audi A8 upp mycket mer av den kommande Audivärlden. VW-gruppen har uppenbarligen kommit överens om att framtiden för pekskärmen är nu. De flesta funktioner sköts därför via pekskärm.

Vilket också är själva orsaken till att det finns dubbelt så många pekskärmar i nya Audi A8. Och även om skribenten av dessa rader är övertygad om att en central manöverknapp är en bättre lösning måste vi tillstå att det nya styrsystemet fungerar bra.

Det är lätt att för hand skriva in nya mål på navigatorn eller välja kontaktinformation på pekskärmen och systemet förefaller fungera utmärkt, precis som språkförståelsen.

Ändå saknar man en enkel, vridbar knapp med vilken man snabbt kan zooma in och ut i kartbilden eller välja antalet grader på klimatanläggningen – eller reglera stolsvärmen fram.

Det ser naturligtvis mycket coolt ut med två stora, dominerande bildskärmar på mittkonsolen – men ännu bättre vore ett enklare "människa-maskin-tvärsnitt".

Som startknappen. Vilken är placerad där man förväntar sig att hitta den. Och den väcker den nya, treliters TFSI-motorn till liv.

Denna 340 hästar starka V6-motor är, som alla Audi A8-motorer numera, mildhybridiserad. Vilket man inte alls lägger märke till inledningsvis.

Men den nya A8-motorn har även en remdriven generator som förser ombordnätet med 48-volts spänning och ibland hjälper den förbränningsmotorn med kraft på högre varvtal.

Den skulle även kunna snabbstarta motorn – fast ännu sker detta istället med en konventionell 12-volts startmotor.

Hos konkurrenten Mercedes finns redan lösningen med en generator placerad mellan motorn och växellådan – vilken kan ge extra kraft vid tillfällen men även fungerar som konventionell startmotor.

Audi ville dock fortfarande kunna utnyttja alla koncernens befintliga motorer och då måste man även ha en separat startmotor i motorrummet.

Denna 340 hästar starka V6-motor är, som alla Audi A8-motorer numera, mildhybrid-iserad.

"När samtliga motorer använder ett 48-voltssystem kommer vi att välja en lösning som gör att alla motoralternativ samtidigt fungerar som mildhybrider", säger Audis motoringenjör Alexander Kruse.

Kanske släpps då även "autonom parkering och autonom körning upp till 60 km/h" fritt för alla A8-förare.

Vad vi kan säga hittills är istället att den 340 hästar starka TFSI-maskinen rent allmänt sett fungerar utmärkt. Den svarar piggt på gaspådrag och växlar sekundsnabbt över till den "seglingsfas" man ofta upplever på avslag under färden mot nästa rödljus.

Lika trevlig bekantskap gör vi med den något dyrare Audi A8 50 TDI. Dieseln är stark och nästan lika pigg och smidig som V6-bensinaren, bara en aning mer högljudd.

Rejält mycket mer kraft levereras däremot i de kommande V8-modellerna – samt av toppmodellen av A8 försedd med den urstarka W12-motorn (ej till Sverige).

Gemensamt för alla A8-modeller i denna, den fjärde generationen är förbättrad fjädringskomfort. Som standard har Audi valt att utrusta alla varianter av den nya A8-generationen med adaptiv luftfjädring vilket filtrerar bort det mesta av vägbanans ojämnheter.

Ännu kan vi dock inte få A8 med äkta aktiv fjädring på varje enskilt hjul, där också elektroniken "läser" vägbanan framför hjulen och förbereder chassit på eventuella bulor eller håligheter.

Däremot kan nya A8 utrustas med "dynamisk fyrhjulsstyrning" vilken gör vändradien för den 5,2 meter långa A8 lika stor som för den betydligt mindre Audi A4.

Tricket är en elektriskt styrd "spindelled" i bakvagnen som tillåter bakhjulen att – vid lägre hastigheter – svänga i motsatt riktning mot framhjulen. Det känns konstigt första gången man upplever det men systemet är oerhört praktiskt i trånga utrymmen.

Känsligheten i den vanliga styrningen är för övrigt inställbar i "Drive Select" i bilens kördynamikprogram. Välj själv om du vill ha ökad känslighet och snabbare (läs sportigare) styrrespons.

Vi får ett tillfälle, en kortare bit serpentinväg i bergen, att uppleva hur smidigt den stora bilen rör sig. Med sin luftfjädring samt med fyrhjulsstyrningen.

Vi noterar körglädje. Kurvtagningsglädje. Nya A8 visar sig vara förvånansvärt snabb och kurvglad – synd bara att det finns trafik som kommer från andra hållet.

På vägen tillbaka till startpunkten hamnar vi istället i en lättare kösituation på trafikleden mot hamnen. Nu hade en kökörningsknapp och autonom kökörning varit perfekt.

Snart är den här. Spännande, eller hur?