Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?

PREMIUM Gamla Antara blev en flopp men nu har Opel snickrat ihop en större suv och frågan är: Hur klarar sig nya Grandland X mot säljsuccén från Wolfsburg, VW Tiguan?
Annons

Antalet utställda suvar på den senaste Frankfurtsalongen pekar starkt mot en ”suv-hype” i bilvärlden just nu. Nästan alla tillverkare säljer suvar och nya modeller dyker upp mer eller mindre dagligen.

Men för Opel, som var tidigt ute med sin Antara, gick det inledningsvis inte så bra. Först med den lite mindre suvmodellen Mokka lossnade det en smula och nu är man på suvspåret igen. 

Denna gång satsar bilfabriken i tyska Rüsselsheim på den 4,48 meter långa och splitter nya suvmodellen Opel Grandland X vilken styr rakt in i mitten av segmentet – där vi låter den gå en duell mot den en centimeter längre VW Tiguan. En match som är långt ifrån klar i förväg.

Rent optiskt ser nya Grandland X definitivt ut som en Opel. Ingen anar att den byggs på samma plattform som (nyblivne) koncernbrodern Peugeot 3008 från Sochaux i Frankrike.

Fronten på Grandland X domineras av en stor grill med den för Opel så typiska, stiliserade blixten samt en lång kromad linje. Dessutom markeras sidolinjens slut av den märkestypiskt breda C-stolpen.

När vi kliver in känns miljön familjär och bekant. Alltså ganska lik den i Opel Insignia. Infotainment, navigation, luftkonditionering – alla knappar och reglage är snygga och förefaller välbekanta.

Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?
Opel.
Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?
Volkswagen.

Detta är bra. För det tar inte lång tid innan man känner sig väl hemmastadd i den nya modellen – och i ärlighetens namn är kusinen Peugeot 3008 lite speciell.

Ytterligare en god sak är att de lite stramt stoppade stolarna med AGR-etikett (tillval) erbjuder ett bra lårstöd och ökar både sitt- och körkomforten väsentligt.

När det gäller lastutrymme är nya Opel Grandland X i stort sett på par med konkurrenten VW Tiguan. Opels lastutrymme sväljer 514 till 1 652 liter (med fällt ryggstöd) jämfört med VW:s 520 och 1 655 liter. Hos båda kostar variabelt lastgolv extra.

Däremot har Opel inte justerbart baksäte. Hos Tiguan kan baksätet på ett fiffigt sätt skjutas fram-bak totalt 18 centimeter och ryggstödet kan samtidigt lutas i olika vinklar. 

Därmed kan baksätespassagerarna i Tiguan skaffa sig extra benplats. En klar fördel för VW, även om de åkande i Opels baksäte redan har hyggligt gott om benutrymme.

När det gäller takhöjden i Grandland X är det luftigt åt alla håll, kupén känns snarast rymlig trots den visuellt låga taklinjen.

Kikar vi istället på vad som ryms under motorhuvarna är utbudet inledningsvis inte stort och det handlar huvudsakligen om välkända motorer från PSA-koncernen.

På bensinsidan börjar det med en trecylindrig turbomaskin på 130 hästar och dieselavdelningen inleds med en 1,6-liters oljebrännare på 120 hästar och 300 newtonmeter.

Senare följer en tvålitersdiesel på 180 hästkrafter och rejält vridmoment på 400 newtonmeter som är kopplad till en åttastegad automatlåda.

En laddhybrid är också planerad, som då kommer att levereras med fyrhjulsdrift tack vare elektriskt drivna bakhjul.

Just när det gäller 4WD är VW Tiguan bättre utrustad eftersom alla varianter med 150 hästar (eller mer) finns tillgängliga med fyrhjulsdrift – och det omfattande motorutbudet slutar först vid 240 TDI-hästar. 

Dessutom är VW Tiguan hittills en av få suvar som har ett standardmonterat partikelfilter även för bensinarna. 

För vår första provtur med Opel väljer vi en diesel och med 120 hästar går det faktiskt undan – även på motorvägen – och bilens 1 392 kilo känns klart lättviktiga.

Ändå är VW svår att slå när det kommer an på komfort, trots att Tiguan knappast upplevs som mjukheten själv. Och växellådan borde vara smidigare.

Men den erbjudna körkomforten är bra. Det är den även hos Grandland X som styr lätt och exakt samt är snabbare och klart smidigare genom kurvorna utan att varken stöta eller kränga speciellt mycket.

Till slut visar ändå den betydligt tyngre Tiguan att dess styrning ger bättre återkoppling samt att den fungerar mer exakt. 

Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?
Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?
Trots en lägre taklinje finns det gott om plats även på höjden i baksätet hos Opel.
Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?
Större möjlighet att variera i VW med skjutbart baksäte och ställbart ryggstöd.

Med adaptiva stötdämpare (tillval) rullar Tiguan (i komfortläge) även mjukast och tystast. Och snabbast genom böjarna i läge Sport.

Trots det handlar det här knappast om sportbilar. Ändå övertygar VW:s tvåliters 150-hästarsdiesel. Den är bättre ljudisolerad och med 340 newtonmeters vridmoment är den aningen starkare än Opels 120-hästare med 300 Nm.

Men skillnaderna är små. Båda använder urea för att rena dieselavgaserna och när det gäller utrymmen och prestanda från de minsta dieslarna är de nästan jämbördiga.

Det går naturligtvis att köpa till lite mer komfort. Samt fyrhjulsdrift och här tappar Grandland X till VW vars diesel får dra hela 400 kilo mer än Opeln.

Prismässigt är dock Opel betydligt mer attraktiv. Grundversionen ”Essentia” med 1,2-liters bensinare på 130 hk kostar från 209 900 kronor. 

Hos VW kostar en grundutrustad 150-hästars Tiguan 1,4 TSI hela 296 000 kronor. Och på dieselsidan är priskillnaderna nästan lika stora. En Tiguan TDI med 150 hästar börjar först vid 315 500 kronor – Opel Grandland X med 1,6-litersdiesel kostar från 229 900.

Även vid en jämförelse med koncernbrodern Peugeot 3008, som kostar från 199 900 med 130-hästars bensinmotor, är Opel Grandland X hyfsat prisvärd.

Den saknar inte heller några tillval. Förarassistanssystem finns och även ”nyttigheter” som LED-strålkastare, stort panoramatak, ventilerade sitsar eller, modernt idag, svartmålat tak.

Vad VW kan vinna med är ”virtuell cockpit” eller sin head up-display.

Frågan är om detta hjälper. Grandland X är visserligen bara en av många konkurrenter, men den är en av de bättre. 

Det här är en provkörning ur Auto Motor & Sport nummer 24 2017.

Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?
Högre lasttröskel och smalare lastöppning hos Opel men lastvolymen är okej.
Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?
VW vinner på bredare lastöppning samt bättre flexibilitet.
Prov: Kan Opels nya Grandland X ge succén VW Tiguan en match?

Thomas Berggren, skribent

Det var länge sedan man kikade på Opel med sådan nyfikenhet som idag eftersom det länge har saknats en rymlig och komfortabel stor suv i modellutbudet. Vi har sett Crossland X och Mokka X komma från Rüsselsheim och nu kommer (äntligen) den större Grandland X – som verkligen inte kommer att sakna rivaler. Många av dessa är sedan en tid redan framgångsrika på suvmarknaden, och för att bli det måste Opel nu kvickt ta fram exempelvis en starkare bensinare med partikelfilter. De övriga ingredienserna för framgång finns ju där redan.

Annons
Annons
Rulla till toppen