Prov: Klasskillnad – Mercedes S 400d 4Matic Lång

Premium Mercedes har fräschat upp S-klass och välkomnat en gammal bekantskap tillbaka till motorrummet: den raka sexan! Men funkar det verkligen med en dieselmotor i en bil för en dryg miljon kronor? Provkörning från auto motor & sport nr 1/2018

Prov: Klasskillnad – Mercedes S 400d 4Matic Lång

Vad är nytt?

Som facelift är det förstås ett ganska omfattande sådant, som alltid hos Mercedes. Totalt är det 6.500 nya delar. Fronten är ny med annan strålkastardesign (AMG-paket på bilden ovan). Inuti hittar vi subtila förändringar där den nya ratten är det som sticker ut mest. Nu sitter där en konventionell treekrad dito med helt nya multifunktionsreglage och det går att sköta nästan alla bilens funktioner därifrån utan att behöva ta händerna från ratten. 

Mercedes widescreen cockpit, med två 12,3-tumsskärmar bredvid varandra, är också omgjord med nya menyer och nytt utseende. Det går att välja mellan tre olika mätarvisningar som kan konfigureras med eget innehåll, som exempelvis G-mätare.

Samtliga säkerhetssystem och självkörningsfunktioner har så klart uppdaterats och förfinats. 

Motorer och därmed tillhörande nomenklatur och teknik har förnyats även de. S 400 d är den starkaste dieselbil som Mercedes någonsin byggt! Faktiskt starkare än Mercedes vågade förutspå då deras prognoser låg runt 313 hästar istället för de 340 hästar och 700 Nm som de nu klämmer ur den nya raka sexan. OM656 är en del av en modulfamilj där tvålitersfyran (OM654) redan bevisat sig som både starkast och snålast i test (ams 3/2017)!

Blocket och toppen är i aluminium men kolvar och vevstakar är av stål. Det har fördelen att friktionen minskar med upp till 50 procent eftersom stål expanderar mindre än aluminium. Kombinera det med en tvåstegs turboladdare (ansluten i serie där den lilla turboladdaren har variabel turbingeometri) och man får mycket sportiga egenskaper också.

Det går att förlora sig själv fullständigt i S-klass lyxiga interiör. Ganska mycket tid går åt att knappa fram den perfekta förarmiljön beroende på humör.

Gångkulturen är sofistikerad. Motorn spinner verkligen även om explosionerna snabbt avslöjar att det är en diesel. Ljudnivån är exceptionellt låg för en sådan. 

Jämfört med den gamla V6-motorn (OM642) har OM656 32 procent mer effekt men lyckas ändå vara sju procent snålare. 

Under 2018 kommer den nya bensinsexan med 48-volts elsystem och elektrisk kompressor för att eliminera turbolag. 

Hur är den att köra?

Blunda och tänk dig att du ligger på rygg i ett varmt hav som rör sig sakta. Helt avslappnad följer du bara med vattnets varsamma rörelser. Ungefär så är vardagskänslan i Mercedes S-klass. Hela drivlinan är designad för att vara så mjuk som möjligt i komfortläget. Adaptiv luftfjädring är standard.

De skarpare dragen (och storleken) avslöjar att det är den lyxigaste Mercan som kommer här. Priset för instegs-modellen börjar på 880 000 kronor.

Nördfakta.

Mer än hälften av alla nya S-klass som säljs går till Kina och av dem är 15 procent till förstagångsköpare. Deras första bil är alltså en S-klass!

All belysning i och på bilen är LED. Cirka 500 dioder när den är fullutrustad. 84 i strålkastarna fram (Multibeam) och 70 bak. Resten lyser upp kupén. 64 olika färger går att välja mellan.

Energizing comfort är en feature som matchar olika komfortfunktioner som passar dagens stämning och humör. Det finns sex grundläggande lägen att välja mellan och då blandar bilen rätt färg i interiörbelysningen, musik från hårddisken, korrekt luftkonditionering, rätt temperering av de uppvärmda ytorna (finns värme i yttre och mittre armstöden fram och bak)  samt massage. Förutsatt att alla tillval i listan är förkryssade.

Borde jag köpa en?

Ja. När alla andra kör lyxsuv är det helrätt att kliva ner ett steg och njuta av en rejäl limousin. Dessutom är nya S 400 d "billig" i jämförelse med gamla S 350 d – 82 hästar extra, 80 Nm mer i en språjlans ny motor och "bara" 65.000 kronor dyrare. Slå till!

Den svarta punkten är pekkänslig och man kan svepa som på en smartphone för att få fram rätt meny och funktion.

Mercedes övergick till V6-motorer med introduktionen av ML-klassen 1997. 20 år senare är det åter dags för den raka sexan.