Har BMW:s lilla i3 blivit FÖR sportig?

PREMIUM BMW i3 får en facelift. Dessutom kommer en starkare version – i3s med sportchassi och 20-tumsfälgar som standard. Vi har provkört.
Annons

Vad är nytt? BMW i3s har sportchassi som standard. Det ger en sänkning på en centimeter. Men det är inte allt. Den sportiga elbilen är utrustad med 20-tumsfälgar vilket ska ge bättre instyrning i kurvorna. Med detta ska den ”långbenta” elbilen visa sina vägtalanger. S som i sport. Det lägger BMW stor tyngd vid.

BMW lyfter framför allt fram det avancerade anti-spinnsystemet som har premiär på i3s. Det är 50 gånger snabbare än det tidigare. Till skillnad mot konventionella system sker beräkningarna direkt i drivlinan och inte i en separat styrenhet med längre signalvägar som följd. Väljer man sportläget (som inte finns i vanliga i3) blir gasresponsen ännu skarpare och styrningen sportigare.

Chassiändringen gör att bilen håller greppet bättre, till och med på gatstensbeläggning. Men kör man över hål i vägbanan, farthinder eller brunnslock kommer det hårda stötar från djupet av fjädringen. Det är egalt heter det hos BMW. Toppversionen av deras elbil handlar framför allt om kördynamik. Axelavståndet har dessutom vuxit med 40 millimeter, frontspoilern och hjulhusen är nya och kaxigare.

Har BMW:s lilla i3 blivit FÖR sportig?
Kunderna har nya valmöjligheter för klädsel och dekor i nya i3s.

Hur är den att köra? Den klarar faktiskt kurvorna bättre. Men det är inte utan att man frågar sig: Måste en stadsbil verkligen kunna ta rondellerna på ett dynamiskt sätt (i3s är 10 kW/13,6 hk och 20 Nm starkare än standard i3)? Svaret är: Egentligen inte. För dynamik hos en elbil upplever man bäst vid acceleration. I stadstrafik skjuter BMW i3s på så att man nästan får fjärilar i magen. Den nya anti-spinnfunktionen ger också bättre drag från trafikljusen.

Nördfakta. Det nya antispinnsystemet är faktiskt så lyckat att BMW kommer att införa det även på andra BMW- och Minimodeller oavsett om de är framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna. i3s har alltså lite mer kraft än tidigare. 184 hästkrafter mot 170 hk i vanliga i3. 0–100 km/h går på 6,9 sekunder mot 7,3 för i3. Toppfarten är 160 km/h.

Har BMW:s lilla i3 blivit FÖR sportig?
LED-lampor är numera standard.

De nya bredare däcken hjälper också till att få ner mer vridmoment i backen. Men är det större fotavtrycket bra för körekonomin? Knappast, men vilka sportversioner säljs på lägre förbrukning? Räckvidden minskar enligt BMW med en till två mil, om man går på den optimistiska officiella förbrukningssiffran: 290–300 km för vanliga i3 mot 280 km för i3s.

Borde jag köpa en? Enligt BMW är skillnaden i energiåtgång 14,3 kWh i stället för 13,1 kWh per 100 km. Räckvidden vid vardagskörning ska vara 200 km. Den som behöver komma längre kan beställa sin i3s med räckviddsförlängare, en liten bensinmotor som alstrar ström direkt till elmotorn.

Eller också bestämmer man sig för vanliga BMW i3. Den är 35 400 kronor billigare, sparsammare med energi, går i stort sett lika bra och har betydligt bättre fjädringskomfort.

TEKNISKA DATA

BMW i3s

MOTOR: Synkron elmotor, bakhjulsdrift, automat, litiumjonbatteri, batterikapacitet netto 27,2 kWh, 33,2 kWh brutto. Max effekt 184 hk. Max vridmoment 270 Nm.
KAROSS: L/b/h 4 060/1 791/1 590 mm. Axelavstånd 2 570 mm. Tjänstevikt 1 340 kg. Bagage 260–1 100 liter. Däck fram 175/55 R20 Q, bak 195/50 R20 Q.
PRESTANDA: 0–100 km/h 6,9 sek. Toppfart 160 km/h.
Förbrukning 14,3 kWh/100 km. CO2 0 g/km.
PRIS: från 408 900:–. Aktuell nu.

SUMMERING

PLUS: Sportig fjädring, smidigare vid kurvtagning, miljövänlig.
MINUS: Sportig fjädring (för hård), tappar lite räckvidd mot i3.

Annons
Annons
Rulla till toppen