Prov: Peugeot Rifter är förbluffande lätt att gilla

Premium För den som söker en pålitlig kompis bland de sju dvärgarna är Kloker det självklara valet. I det allt bredare suv-utbudet framstår nykomlingen Peugeot Rifter som en väldigt klok kompis för rätt ägare. Detta är en bil som är imponerande lätt att gilla.

Prov: Peugeot Rifter är förbluffande lätt att gilla

Vad är nytt?

Rifter är ett helt nytt modellnamn för Peugeot men den nya personbilen är i grunden en utveckling av den "civila" varianten av transportbilen Partner. Det nya namnet hör ihop med att Peugeot bestämt sig för att ge personbilsversionen en tydligare personlighet och koppla loss den från yrkesfordonet.

Resultatet är en spännande blandning mellan den mindre transportbilens stryktåliga karaktär och "finesser" från märkets personbilar. Precis som Peugeot 3008/5008 erbjuds Rifter i två längder där den 35 cm längre versionen har en tredje sätesrad med plats för två. 

Tyvärr med precis samma paradox att sju personer behöver mer plats för bagage än fem, men får plats med mindre grejer på grund av att tredje raden stjäl allt lastutrymme. Peugeot är medvetna om problemet och har försett Rifter med ett par rejäla rails, så om Snövit ska köra kan Trötter sova i en box på taket och hela gänget kan ändå hänga med.

När det gäller last generellt är en av Rifters fördelar att andra radens tre lika stora stolar går att fälla individuellt. Med dessa ryggstöd nere plus passagerarstolens ryggstöd fällt framåt finns plats för hela 3 500 liter last i den korta versionen och 4 000 liter i den förlängda. Skjutdörrar bak, öppningsbar bakruta, fack för småsaker här och där plus en väl tilltagen höjd och 220-voltsuttag i bagaget ökar flexibiliteten ytterligare.

Peugeottypisk interiör med liten och lågt placerad ratt.

Dessa praktiska influenser från transportbilarna har Peugeot nu strösslat på med det mesta av det bästa från personbilarna. Hit hör till exempel den lilla ratten som är platt upp- och nedtill så att man ser instrumenten över istället för genomratten. Säkerhets- och körhjälpssystem är också likvärdiga med det som finns hos personbilarna.

Hur är den att köra?

Rifter kommer till Sverige med en 1,2-liters bensinmotor på 110 eller 130 hk, den svagare med femväxlad manuell låda och den senare med åttastegad automat. Det kommer även en 1,5-liters diesel på 100 hk med femväxlad manuell låda och en på 130 hk med sexväxlad manuell låda eller åttastegad automat. Fyrhjulsdrift kommer erbjudas till alla versionerna som tillval. 

Trots sitt "ruffa" utseende bjuder Rifter på en komfortabel och påfallande ljudlös flykt över asfalten. Vid kurvtagning med större G-krafter lider bilen helt naturligt en del av den höga tyngdpunkten och i stadstrafik finns det definitivt smidigare konkurrenter att ratta runt gathörnen med. Men Rifter gör aldrig bort sig helt och den höga sittpositionen ger bra översikt framåt.

Rifter redo för äventyr! Men även utan dessa fräcka tillbehör är Rifter en bil som känns som om den klarar det mesta.

Den femväxlade manuella lådan har vi inte kört, men den sexväxlade gör sitt jobb som man kan förvänta sig. Av de fyra alternativen gör de starkare motorerna med automatlåda biltypen bäst rättvisa. Tillvalet 4WD ger i kombination med hög markfrigång en ytterligare dimension till körupplevelsen där Rifters robusta karaktär lockar till terrängkörning.

Nördfakta

Till provkörningen i Monaco hade Peugeot tagit fram en Rifter rustad för äventyr. Den bilen finns inte att beställa från orderböckerna men satte definitivt fantasin i rörelse vad gäller bilens kapacitet som pålitlig och kompetent äventyrskamrat.

Borde jag köpa en?

Rifter är i det mesta mycket mer av det som ursprungligen gav upphov till epitetet suv än de flesta suvar av idag – inräknat Peugeots egna 3008 och 5008. Har du stor familj och/eller behov av en bil som klarar multipla uppgifter och varierande laster är Rifter din kompis.

I en snabb jämförelse med suven Volkswagen Tiguan bjuder tysken otvetydigt på mycket mer av den skönhet, flärd och finess som Snövit kan visa upp. Rifter å andra sidan har kvaliteter som gör den relativt unik i dagens suvflora.

Det är en bil som definitivt kan ta dig till och från jobbet i gruvan och på familjeresan till äventyret, eller till balen på slottet med samma självsäkra smile som Glader, samtidigt som den är en användarvänlig Kloker – praktisk, pragmatisk och förnuftig.