Prov: Kia Sportage uppdateras – och är vettigare än någonsin

Premium Kia Sportage har varit på spa och kommer tillbaka fräschare än någonsin. Med mildhybridisering och nya assistanssystem ska Kias bästsäljare fortsätta skörda framgångar.

Prov: Kia Sportage uppdateras – och är vettigare än någonsin
Nya LED-strålkastare med integrerade DRL-ljus fram.

Vad är nytt?

Utanpå är ändringarna små. Frontens design är varsamt uppfräschad genom en omarbetad stötfångare med nya luftinsläpp samt nya LED-strålkastare. De Porscheinspirerade dimljusen i iskubsdesign fick dock inte följa med i ansiktslyftningen. Baktill hittar vi ett nytt ljusarrangemang med ett tvärgående reflektorband. En handfull nya färgar och fälgar erbjuds, såväl som uppdaterade klädselalternativ samt en ny ratt.

Mycket fokus har lagts på utökade säkerhetssystem och bättre ljudkomfort i form av utökad ljudisolering. Nya Sportage ståtar numera med bland annat adaptiv farthållare med kökörnings-funktion, 360-graderskameror samt ett nytt och förbättrat infotainmentsystem. 

Den stora nyheten finner vi dock under huven, där bilen använder sig av ett nytt 48-volts mildhybridsystem som på Kiaspråk kallas EcoDynamics+, och som ska sänka förbrukningen och därmed även utsläppen. Kias twist är dock att systemet inte kopplas till en bensinmotor som alla andra gör, utan man använder sig av den gamla och beprövade dieselmotorn 2,0 CRDi med SCR-katalysator. En kombinerad startmotor/generator återvinner bromskraften och laddar ett batteri som i sin tur driver en elmotor på 16 hästar.

Den sammanlagda effekten i toppmodellen uppges till 185 hästkrafter, och 400 Nm i vrid finns från 1 750 r/min. EcoDynamics+ kommer att kombineras med en rad olika motoralternativ lite längre fram och då kan man även beställa fyrhjulsdrift till samtliga motorer.

Fortsatt nykter förarmiljö, dock är ljudisoleringen bättre än tidigare.

Hur är den att köra?

Det mesta är sig faktiskt likt från föregångaren. Fjädringskomforten lämnar fortfarande en del kvar att önska och upplevs som något hård och stötig. Dock sitter man bekvämt i stolarna och kupéutrymmet gör ingen besviken. Bagageutrymmet har tyvärr krympt något på grund av litiumjonbatteriet på 0,46 kWh under lastgolvet, men det är endast marginellt.

Glädjande nog fungerar dock mildhybridsystemet över förväntan i nya Sportage. Återvinningen sker nästan ljudlöst och omärkbart, och systemet stänger av motorn vid låg belastning, där istället elmotorn svarar för framdrivningen. Kia anger att förbrukningen på så sätt minskar med upp till tio procent. 

Den åttastegade automatlådan imponerar med silkeslena och snabba växlingar, dock är inte ens toppmodellens motor någon raket. Trots sina 185 hästar upplevs den aldrig sportig utan snarare lite slö och trött – som inte minst visar sig i accelerationstestet. 100 km/h nås först efter till synes evighetslånga 9,5 sekunder och strax norr om 200-strecket sätter luftmotståndet stopp för framfarten.

Lätt omarbetade bakljus med "LED-list" som löper över bakluckan.

Nördfakta

Kia Sportage såg dagens ljus redan 1993 och är märkets bästsäljare globalt sett med fem miljoner sålda bilar. I Europa svarar Sportage för en fjärdedel av försäljningsvolymen och den ansiktslyfta versionen borde knappast minska efterfrågan.

Borde jag köpa en?

Förutom väldigt generösa garantier får man ofantligt mycket bil för pengarna. Behöver man en rymlig crossover med hyfsade vägegenskaper och effektiva säkerhetssystem har man hamnat rätt hos nya Sportage. Mildhybridiseringen gör att man även i fortsättningen vågar köra en diesel, framför allt när det funkar så här bra.

Ett minus i kanten är dock bilens infotainmentsystem, vars onlinetjänster endast fungerar när de kopplas via mobilen.

Svensk premiär sker i augusti.