Prov: Range Rover Sport SVR

Premium Range Rover Sport SVR Phase II Land Rovers mest kraftfulla bil någonsin får i år ännu mer muskler och utmanar powersuveliten på allvar. Men kan ett 2,4 ton tungt monster med 575 hästar och 700 Nm verkligen vara roligt? ja, faktiskt!

Prov: Range Rover Sport SVR

Vad är nytt?
Range Rovers toppmodell går in i sin andra fas, men det syns knappast på utsidan. Endast ett tränat öga uppfattar de omarbetade strålkastarna, den nya grillen och stötfångaren med större luftinsläpp. Även bakdelen är uppdaterad och tillsammans med ett antal nya färg- och fälgval avrundar det de optiska ändringarna. 

Land Rovers avdelning för specialfordon (SVO) har inte nöjt sig med endast kosmetiska ändringar och lätt motoroptimering. Nej, SVR Phase II har varit under utveckling i hela fyra år och jakten på bättre prestanda har varit frenetisk.

Till exempel är hela motorhuven tillverkad i kolfiber (-3,5 kilo) och de större gapen i fronten förbättrar kylningen av bromsarna. Dessa har numera tjockare skivor samt nya sexkolvsok från italienska Brembo. Även bromsbeläggen är utbytta mot slitstarkare diton. Allt för att stoppa den hejdundrande framfarten av Land Rovers starkaste motor någonsin, A113. Samma motor hittar vi i F-type SVR, en femliters vinkelåtta med Eaton-kompressor som lämnar 575 hästar och 700 Nm i sin senaste skepnad.

Ett plus på 24 hästkrafter och 20 Nm jämfört med utgående modell. Detta uppnås genom en grundlig bearbetning av kompressorn och bättre luftflöde, samt ett modifierat avgassystem. Hos SVO fuskas minsann inte med enbart ECU-tuning!

Högkvalitativ läderinteriör i nya färgkombinationer samt lättare 16-vägs framstolar än i föregångaren.

Hur är den att köra?
Förbaskat snabb! Den klassiska sprinten 0–100 km/h avverkas på smått otroliga 4,9 sekunder och luftmotståndet vinner duellen mot bilen först när man färdas i 280 km/h.

Det är imponerande siffror för vilken personbil som helst, men att dessa uppnås av ett över två meter brett monster med ett luftmotstånd som ett kylskåp med öppen dörr är sanslöst! Visst, det finns snabbare konkurrenter, men upplevelsen när högerpedalen trampas ned i den mjuka golvmattan är något i hästväg. 

Bilen upplevs mycket snabbare än vad den egentligen är, vilket till stor del beror på att ingenjörerna har jobbat stenhårt med att undvika den där spark-i-häcken-känslan under fullast. Det känns snarare som om världen i framrutan sugs in snabbare ju hårdare man stampar på gasen. Kraftutvecklingen sker helt linjärt, som sig bör i en bil av denna klass. I slutänden är det ju ändå en lyxsuv av episka mått vi talar om och ingen sportbil. 

Men trots omfattande chassimodifieringar med bland annat nya fjädrar och omkalibrerade dämpare, sätter ändå fysiken stopp för mer dynamiska hjältedåd på kurviga landsvägar. Istället hör Range Rover Sport SVR hemma på motorvägen, där chassit sväljer alla ojämnheter och man glider fram kungligt och tyst, trots att däckbullret är marginellt högre än i vanliga Range Rover Sport.

Från och med augusti finns partikelfilter tillgängligt och därmed klaras Euro 6d-kraven.

Nördfakta
Ska man tro SVO:s ingenjörer, är bilens modifieringar betydligt mer omfattande än vad man först skulle kunna tro. Enligt dem är det endast däcken som fick följa med från fas 1 till den nya bilen. Allt annat är antingen utbytt, lättat eller modifierat. Snacka om hängivenhet!

Borde jag köpa en?
Range Rover Sport SVR försöker att vara en mångkonstnär och lyckas faktiskt att kombinera det lyxiga, praktiska och sportiga förvånansvärt bra. Den är snabb som tusan, men kan fortfarande dra hästsläpet om behovet skulle finnas. Dragvikten skiljer sig inte mycket från de mer civila versionerna, utan är  3 000 kilo.

Att bilen är lyxig är en självklarhet hos Range Rover och även dess terrängduglighet är i absolut toppklass! Har man råd med både inköpspriset samt den osläckbara törsten (14,7 l/100 km vid verklig körning), är SVR den enda bilen man någonsin kommer att behöva. Vilken annan bil erbjuder samma nivå av komfort, terrängduglighet, fart och engelsk elegans? Dessutom finns motorn från och med augusti i år med partikelfilter och uppfyller därmed de hårda utsläppskraven enligt Euro 6d-normen.