Vi provkör e-Go Life: Elbilen som är smartare än Smart

Premium Ett forskningsprojekt som blev ett företag. En elbil som inte vill kunna allt utan bara en sak: att vara ett vettigt transportmedel i stan till ett lågt pris. Och första intrycket lovar riktigt gott – särskilt i förhållande till priset.

Vi provkör e-Go Life: Elbilen som är smartare än Smart
Ett hjul i varje hörn för maximalt utrymme i kupén.

Vad är nytt?
Ja, egentligen allt. Företaget e-Go startades så sent som 2015 och den första fabriken öppnades i juli i år. Grundaren Günther Schuh, som till vardags jobbade som professor för produktionsteknik, såg ett fundamentalt problem hos dagens elbilar: priset.

Räckviddsångest i all ära, men den mest avskräckande anledningen till varför så få elbilar är i trafik borde vara det saftiga priset. Även små elbilar kostar som en fullutrustad mellanklassare med konventionell drivlina. Även om elbilar ofta är billigare att äga än motsvarande fossilbil.

Det tänker Günther Schuh ändra på med en rad smarta lösningar. Ramen i den nya cityelbilen är till exempel byggd av aluminiumprofiler som svetsas samman. En billig, stabil och framför allt rostbeständig lösning. Karosspanelerna tillverkas av färgad termoplast. Panelerna är billiga att producera, klarar av små parkeringsknuffar och är lätta att byta ut om så skulle behövas.

Motorn är egentligen en 48-volts startmotor från Bosch, men har modifierats till 230 volt. Det finns tre olika effektuttag: 27, 54 och 82 hästkrafter. Även batteripaketet finns med tre olika kapaciteter för de olika effektuttagen. Räckvidden anges till mellan 12 och 18 mil beroende på modell (enligt den gamla och väldigt tillåtande NEDC-körcykeln), men borde i verkliga livet vara mellan 10 och 16 mil.

Bilen har formgivits med Porsche i tankarna, men förutom strålkastarna finns det ingenting som verkligen påminner om sportbilen. Trots kompakta yttermått har tvådörrarsbilen plats för fyra vuxna. Även två långa personer kan utan problem sitta bakom varandra tack vare ett axelavstånd på hela 2,2 meter.

Spartansk inredning med materialval som påminner om den stränga kostnadskalkylen.

Däremot är bagageutrymmet i minsta laget med endast 140 liter. Med nedfällda baksäten finns 680 liter lastutrymme tillgängligt. Inredningen är spartansk i utförandet Life, men eftersom vår testbil är en prototyp finns utrymme för förbättringar. Detsamma hoppas vi gäller för framsätena, som har alldeles för lite sidostöd.

Ett stort plus är bagageluckan vars glasruta når långt ned för bättre sikt vid parkering. Bilen har dessutom en lika stor deformationszon som en Mercedes S-klass, hela 47 centimeter! Vem säger att småbilar inte kan vara säkra?

Hur är den att köra?
Grundprincipen har varit klar från början: bygg en rymlig bil som inte kostar skjortan och som är skoj att köra. Nog har man lyckats på den fronten, även om förseriemodellen fortfarande får klara sig utan servostyrning.

Med alla fyra hjul så långt ut i hörnen som möjligt kan resultatet inte bli något annat än nästan gokartmässigt! Motorn och batteriet är lågt placerade i golvet och sänker därmed tyngdpunkten. Styrningen och väghållningen är i toppklass, åtminstone i stadstempo. Vår testbil är värstingsversionen Life 60 med 60 kW (82 hästkrafter).

 

Sparsmakad förarmiljö, infotainmentsystem och luftkonditionering är tillval.

Det låter inte mycket, men räcker för att skicka iväg den 950 kilo tunga bilen från stillastående till 50 km/h på 3,4 sekunder. Då har vissa Porschemodeller svårt att hänga med! Först vid 152 km/h tar motorns ork slut – en respektabel toppfart. Laddningen sker antingen via ett vanligt eluttag och tar då 6–10 timmar, eller så finns snabbladdning då tiden minskar till 3–4,5 timmar.

Batterikapaciteten i de tre olika modellerna är 15, 18 eller 24 kWh.

Nördfakta
Just nu forskas det för fullt hos e-Go för att ta fram "Automatic Valet Parking", ett system där bilen letar upp en parkeringsplats i p-huset och parkerar helt autonomt utan föraren i bilen. Man lämnar bilen vid ingången och den fixar resten. Samma sak gäller när man behöver bilen igen. Då lämnar bilen p-huset själv och väntar vid ingången. Låter lite som Knight Rider, eller hur?

Borde jag köpa en?
Bor du i stan och behöver en billig bil? Då är Life förstavalet för dig. Bilens gulliga utseende toppas enbart av det extremt låga priset.

I Tyskland börjar priserna för grundmodellen Life 20 på 15 900 euro, medan toppmodellen börjar på 19 900 euro. Det är före miljöbonusen alltså. Tillvalen är få: infotainmentsystem, aluminiumfälgar, AC, uppvärmda säten och LED-strålkastare. Även med alla tillval ikryssade i toppmodellen kommer priset aldrig upp i prisnivån av konkurrenternas billigaste elbilar. Det om något gör e-Go Life intressant!

Läs också vår provkörning av Smart Fortwo Electric Drive.