Prov: Nya BMW 3-serie lovar riktigt gott

Premium Nya Trean ska dansa ännu elegantare genom kurvorna. BMW har låtit oss prova på och runt Nürburgring. I en 330i med ett chassi som absolut inte är adaptivt. Vi granskar nyheterna och sätter 3-serien på prov.

Prov: Nya BMW 3-serie lovar riktigt gott
Nya 3-serien är en "tidsmaskin" som får tillbaka gamla tiders körglädje.

Kritisera inte det du inte kan förstå, säger en del kloka. Det innebär att vi (tills vidare) bör hålla klaffen nu när vi sitter bakom ratten i nya BMW 3-serie, generation G20. Under plåten på förseriebilen finns ett mekaniskt sportchassi och bilen rullar dessutom på 19-tumshjul. En till synes hård kombination. Stenhård. Men nu ska vi provköra och se vad som förändrats.

Hos BMW har man pratat sig varma över fördelarna med den nuvarande 3-seriens adaptiva stötdämpare. Men det är knappt någon som köper det chassit. Däremot beställer en tredjedel av kunderna sportchassi, och alla önskar sig mera dynamik, med bibehållen komfort förstås.

Alltså står vi här med framtiden (serietillverkningen startar i okober), med sportchassi och 19-tumshjul klädda med Michelin 225/40 fram och 255/35 bak. Vi befinner oss på landsvägar runt Eifelbergen som utmanar med sina snäva kurvor och ojämna underlag. Det känns oväntat komfortabelt. Visst rullar nya 3-serien ganska hårt, reagerar på korta gupp, fjädrar stramt – men den fjädrar. Dämparna jobbar på ett ganska aktivt och bra sätt och bilen har hela tiden kontakt med underlaget. Utan att studsa och slå.

"Vi använder stötdämpare med hydrauliska stopp, det är en nyutveckling. Det ger upp till 50 procent extra dämpning", förklarar Robert Rothmiller senare vid BMW:s testcenter vid Nürburgring. Han är ansvarig för Integrerade Applikationer.

Gillar ni den krimskramsiga förklädnaden? Om inte visar bilden lite längre ner på sidan hur nya 3-serien kommer att se ut.

I landsvägstempo behåller 3-serien sitt lugn – men du vill ladda på lite mer. Kurvor, krön och svackor passerar i god hastighet. Du vill inte överköra – det slutar bara med att du blir arg. När du styr in är reaktionen omedelbar och det går att justera styrvinkeln med gaspedalen.

Kan man inte göra så med den nuvarande 3-serien? Jo, men nykomlingen G20 är finkänsligare, ärligare och inger mer förtroende. Den styr in direkt. Så direkt att du nästan räds påfarten till autobahn. En kort utflykt till A1 visar dock att den rädslan är obefogad. Nya generationen BMW 3-serie förblir stabil, även långt över 200 km/h.

Tillbaka till landsvägskörningen som ska vara lättsam och effektiv, som Peter Langen uttrycker det. Han är chef för kördynamik hos BMW. Bra, men det erbjuder även dagens 3-serie, eller?

"Enkelt uttryckt förstår vi bilen bättre nu. Nya datorsimuleringar gör att vi kan utvärdera kördynamiken och framför allt begripa hur viktig karossen är för chassit", säger Peter Langen. Ärligt och utan omsvep.

Karossens torsionsstyvhet ligger 20 procent över föregångarens. Styvheten i chassits infästning i karossen har förbättrats med 50 procent. Därtill har tyngdpunkten sänkts 10 millimeter. Spårvidden har ökat 30 millimeter. Balansen fram/bak är 50/50. Och vikten? Bilen ska vara 55 kilo lättare.

Likt nya 5-serien krävs det ett tränat öga för att se att det handlar om en helt ny generation. Illustration: Schulte Design.

Fast några kilo extra blir det med tillvalet diffspärr. Det är en mekanisk konstruktion med elektronisk reglering och med variabel grad av spärrning. Funktionen regleras med inställningarna i stabilitetsprogrammet, inte med valet av körläge. Diffbromsen hjälper till att skicka bilen ut ur skarpa kurvor, med en lätt styrkorrigering.

Är fjädringen för hård? Tja, adaptiva dämpare kommer att finnas med i prislistan men det är tydligt hur mycket utvecklarna tagit intryck av kritiken för bristande kördynamik på den nuvarande 3-serien. Så pass mycket att man nu släpper in oss på Nordslingan.

Ut över Döttinger Höhe, nedåt i riktning Tiergarten. Den fyrcylindriga turbomotorn på två liter drar nästan till 7.000 r/min. I det nya instrumentklustret finns en stapelgrafik som i färg från gult till rött uppmanar till växling. Peta till högerpaddeln och den åttaväxlad lådan reagerar direkt, men den växlar mjukt utan överdriven stress. En 330i är trots allt inte en M3.

Inbromsning före Hohenrain-chikanen, du styr in med en lätt krängning. Motorn ger numera 258 i stället för 252 hk och 400 Nm istället för 350 Nm. Turbofyran drar tappert men låter ungefär lika autentiskt som ringsignalen i en Nokiamobil.

Oroa er inte över filtlapparna, de blir inte standard. Förarplatsen är vidareutvecklad och ergonomin fortfarande i världsklass.

Vägbeteendet är däremot inte det minsta konstgjort. 330i jagar stabilt in i Hatzenbach, driftar en aning med baken förbi tvåkilometersskylten. Lite senare, i Aremberg-kurvan, når framhjulens grepp sin gräns men det resulterar bara i lätt understyrning.

Ner till Fuchsröhre, kompression, BMW:n svankar till, sätter sig snabbt och böjer sig in i Adenauer Forst. Även här gäller stabila höfter snarare än mjuk nos. Korta rakan före Metzgesfeld. ESP:n är bortkopplad. Galenskap? Inte nödvändigtvis, men det känns som om 3-serien kräver det.

Nej, det är ingen M3 – inte ännu.

Men det bör sägas: Den obetvinglighet som du får i en M-modell är det inte fråga om, men nya G20 är med på noterna vid sportigare körning. Lastväxlingen mellan kurvor är förutsägbar, med mild överstyrning. Sträckan mellan Bergwerk och Hoher Acht är effektkrävande.

Men det finns ingen anledning till att rikta kritik mot den fyrcylindriga motorn, det vore orättvist. Den erbjuder långt bättre effekt och vridmoment med mindre vikt än vilken sexcylindrig sugmotor som helst. Fansen sörjer de raka sexorna likväl. Men det handlar om känslor, klangen av en högt varvande sexa. Vid Brünnchen ökar understyrningen, däcken går varma. Du känner det i fingertopparna och anpassar dig, bromsar lite tidigare.

Vi lämnar banan i utfarten vid Döttinger Höhe och låter bilen kyla ner sig. Måste en BMW 3-serie klara allt det här? Nej, och det var aldrig målet för utvecklingsteamet. 

Däremot siktade man på högre smidighet och bättre vägegenskaper vid dagligt bruk, och att den nya G20-trean ska skilja sig ännu tydligare från konkurrenterna. Det gör 3-serien eftersom BMW förstått att det var nödvändigt.