Vi provkör Hyundai Kona Electric: "Detta är en game changer"

Premium Visst kommer Hyundai Kona med två olika bensinmotorer men den riktigt intressanta är elversionen med 204 hästkrafter och en räckvidd på 48 mil – till samma pris som Volkswagen e-Golf, som går 25 mil.

Vi provkör Hyundai Kona Electric: "Detta är en game changer"

Det händer stora saker i elbilsbranschen just nu. Batteriernas kapacitet ökar lika snabbt som priset sjunker. Resultatet är att nya Hyundai Kona Electric går dubbelt så långt som VW e-Golf och har 68 extra hästkrafter – till ungefär samma pris. 

När en modern elbil klarar 48 mil (enligt den nya och hårdare WLTP-körcykeln) på en laddning blir räckviddsångesten inte längre så påtaglig. Och måste man verkligen kunna ladda hemma när bilen nästan klarar 50 mil? Många bensinbilar går inte mer än det på en tank och ingen propsar på att kunna fylla bensin hemma …

Hyundai Kona och systerbilen Kia Niro sätter alltså press på de etablerade elbilstillverkarna. Hur ska exempelvis BMW kunna sälja sin dyrare i3 som "bara" går 24 mil på en laddning? (Den kommer dock snart med större batteripaket, vilket kanske gör den lite mer attraktiv.)

Hur bra är Hyundai Kona? Det finns två batteristorlekar att välja på, 39 kWh och 64 kWh. Båda bibehåller rätt temperatur under laddning och körning tack vare vattenkylning.

Batterierna sänker bilens tyngdpunkt men med 64 kWh-batteriet väger Kona modiga 1.818 kg. Det märks tydligt då bilen studsar över potthål och skumpar över vägbulor, och kilona pressar ut den till vägkanten i skarpa kurvor. 

Den lättgående styrningen är något indirekt. Det är synd för annars kunde det imponerande vridmomentet och kurvstabiliteten har bjudit in till sportig körning.

Regenerationen, alltså att föraren kan släppa gaspedalen så bilen "motorbromsar" och rörelseenergin omvandlas till elektricitet som kan ladda upp batteriet, kan ge elbilar en diffus bromskänsla. Det märks inte mycket i Kona. Hur stark "motorbromsen" ska vara kan ställas i fyra steg. Om man håller inne den vänstra rattpaddeln aktiverar man den maximala återvinningsgraden.

Det mindre batteriet ger ström till en motor på 100 kW (136 hk) och det större till 150 kW (204 hk). Men båda ger 395 Nm redan från stillastående. Den som hämningslöst trycker plattan i mattan får lätt framhjulen att spinna. Den lilla e-suven drar iväg till hundra knyck på 7,6 sekunder (9,7 sekunder för svagversionen). 

Det går dessvärre inte tystare än med förbränningsmotorn. Elmotorn överraskar med ett påträngande ljud och väg- och vindbullret är påfallande högt.

Hyundai Kona Electric kommer till Sverige under hösten. Priset är inte fastställt och inte heller förmånsvärdet. Men i Tyskland kostar 204-hästaren från 39.000 euro, vilket är mycket lovande.