Lada Niva mot Hummer: ”Kalla kriget är över – och vi vet alla vem som vann”

PREMIUM [b]Provkörning från 1997.[/b] Det kalla kriget är över. När man kör Lada Niva mot AM General Hummer förstår man varför. Niva tar sig förbi hindren i skogen – Hummer kör över dem!
Annons

Den här provkörningen är från auto motor & sport 6/1997.

Normalt sett brukar det inte vara några problem att hitta likvärdiga kombattanter till ett duelltest. Men i vissa fall kan det bli knivigt. Som till exempel i fallet Hummer.

Hummer är en ruggig skapelse. Sprungen ur den militära ”Humvee” (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). En biltyp som utvecklades på uppdrag av den amerikanska krigsmakten under 70-talet och började tillverkas 1983. Målet var att med ett fordon ersätta fyra andra. Ett krav var att den nya skapelsen skulle klara 12 års kontinuerlig drift i soldathänder innan den säckade ihop.

Resultatet blev en bil som bland annat kan köras under vatten, fungera som missilramp och klara beskjutning samtidigt som den är så lättkörd att den kan manövreras av din gamla mormor.

Sedan 1992 tillverkas den civila versionen med namnet Hummer på samma lina som den militära. Och nu finns den i Sverige. Hur matchar man ett sånt monster… Mercedes Unimog, Steyr-Puch Pinzgauer och Volvo C303 är inte att tänka på – för veka.

Lada Niva mot Hummer:
Rysk rymdkapsel. Bättre plats än i Hummer, men ack så obekvämt.
Lada Niva mot Hummer:
Hummer har en markfrigång på hela 41 cm vid full last. Tjänstevikten är 2789 kg och maxlasten 1882 kg! Nivas senaste innovation är direktinsprutning till den lilla fyran på 1,7 liter och 80 hk – kom 1994.

”Ett ryskt gjutjärn”

Vi kom fram till att en lagom inkörd Leopard-stridvagn kunde passa, men Försvarsmakten hade ingen testvagn inne (Den lär Christer Glenning ha på långtest).

Därför beslutade vi oss för att ta det näst hårigaste marknaden hade att erbjuda – Lada Niva. Ett ryskt gjutjärn som i mer än 20 års tid stått pall för oräkneliga totalsågningar från en enad motorpress och som dessutom inte släppt en enda ingenjör eller designer över bron sedan den började tillverkas.

Niva visade sig redan från start vara en värdig motståndare till Hummer – den skrämde effektivt bort alla på redaktionen.

Förutom undertecknad var det ingen utom vår militanta AD som vågade sig i närheten ens av nycklarna till Nivan. Den tappre Major Mac Österling tog sig an vagnen under en lunch och återkom efter åkturen blek och märkbart skakad.

Fem olika varianter att slåss med

Har man sett döden i vitögat så har man. Stärkt i anden gav jag mig så av till fiendelandet hos Hummers generalagent Rindab i Orminge utanför Stockholm.

Halvt lomhörd och med armarna fulla av mjölksyra kravlade jag mig ur den ryska servobefriade attackvagnen och blickade ut över slagfältet. Här fanns inte mindre än fem olika varianter av Hummer att slåss med.

Förutom Aje Philipssons specialbyggda jaktvagn med canvastak, helt målad i militärgrönt, fanns de fyra grundkarosserna på plats. Pickup med två säten, pickup med fyra säten och plåttak eller suflett samt en kombikaross med fyra säten.

Humvee är världens bästa bil i terrängen. ”To get stuck is no option”

Lada Niva mot Hummer:
Lada Niva mot Hummer:
Hummer är en grotesk skapelse som kan få vem som helst att skita i byxorna vid ett oväntat möte i skogen. Niva hamnar obönhörligt på efterkälken. AM Generals civilare är ingen snuskhummer – prydligt i cockpit.

Bilen tilltalar främst tre olika grupper av köpare. De som vill synas, de som vill vara värst och de som vill ta sig fram. Den största potentiella marknaden finns bland kraftbolag och andra liknande företag. Användare som behöver en tillförlitlig terrängbil i tjänsten.

För att kunna köras med snorkel i saltvatten och klara korrossionsangrepp används en speciell typ av aluminium i karossen som tillverkas på samma sätt som flygplan med lim och (2 800) nitar. Ramen har en unik ytbehandling och motorhuven är tillverkad i plast.

Hummer levereras i Sverige med två versioner av GM:s 6,5 liters diesel. Utan turbo utvecklar den 170 hk och 400 Nm – med turbo 190 hk och 522 Nm vid 1 800 r/min.

Den lägsta utväxlingen är 35:1 vilket ger 13 904 Nm på hjulen! Något som bland annat uppnås via portalaxlarna som (förutom att ge bra markfrigång) i navväxlarna reducerar varvtalet vid hjulen med 1,92:1. Som om detta inte skulle räcka för att ta sig fram finns CTIS – Central Tire Inflation System. En konstruktion som låter föraren reglera lufttrycket i däcken under gång. Med ett tryck på 0,5 kg ökar greppet med upp till 50 procent.

Däcken sitter kvar med så kallade ”beadlock” som låser gummit mot fälgen.För att få lägre ofjädrad vikt och bättre bromskraft sitter skivbromsarna monterade inne vid diffrentialerna.

Den enorma kraften fördelas ut till portalaxlarna via en 4-stegsautomat och en fördelninglåda med låsbar mellandifferential.

Fyrhjulsdriften som är kontinuerlig har ett finurligt diffrentialspärrsystem på både fram och bakaxel. När man kör fast trycker man lite lagom hårt på bromsen och då spärras axlarna.

När man väl sitter bakom ratten i den ombonade cockpitmiljön har man sidopassageraren på minst en meters avstånd. Motorn sitter mellan stolarna.

Hummer är överraskande tyst och bekväm att köra både på landsväg och i terräng. Något som man inte kan säga om Niva. Som hörs mer än den syns i skuggan av jätten Hummer.

Hur gick det med duellen kanske ni undrar. Jo, Hummer gick på knock tills vi körde in mellan två stora frötallar med cirka 1,8 meter mellan träden – där stannade den 2,15 meter breda bilen medan Niva tog sig igenom utan problem.

Dessutom får du sju Niva till priset av en Hummer (105 900 kr mot 730 000 och uppåt).

Resten är historia. Kalla kriget är över och alla vet vem som vann…

Lada Niva mot Hummer:
Det mesta av motorn sitter inne i kupén. Lutande kylare ger liten träffyta vid beskjutning framifrån.

En rysk räka och en riktig Hummer från USA

1. AM General Hummer

Plus: Helt oslagbar i terräng. Hög komfort. Inga problem att hålla 70 på en nyplogad åker. Låg målyta vid beskjutning framifrån.

Minus: Att min sambo hotar med skilsmässa om jag tar ett billån på 730 000 kronor.

2. Lada Niva L 1,7i

Plus: Suveränt bra pris. Smidig i terräng. Frän öppning av bakluckan inifrån. Fint exempel på revolutionerande rysk traktordesign.

Minus: Märklig studs i fjädringen. Rå och olustig gång i maskin. Litet lastutrymme och låg maxlast. Ingen hydraulik för lyft av plogen.

Hummer vinner

  Hummer Niva
Hotbild 20 3
Trupptransport 10 12
Råstyrka 20 6
Framkomlighet i terräng 19 15
Simduglighet 18 0
Träffyta 10 18
Summa (max 120 poäng) 97 54

Annons
Annons
Rulla till toppen