Prov: BMW M2 Competition är starkare, snabbare och skarpare

Premium BMW har gjort sin kanske mest körglada modell M2 starkare, snabbare och skarpare. Busfröet heter numera M2 Competition – ett passande namn!

Prov: BMW M2 Competition är starkare, snabbare och skarpare
M2 Competition går bra att styra med gasen.

VAD ÄR NYTT?
Förutom namnet har M2 Competition fått ny motor. Det är samma raka sexcylindriga maskin som i M3 och M4 men avstämd för M2 och den ger 410 hk istället för 450 hk. Därmed är det dubbelturbo som gäller och inte en enkel som innan, samt ett partikelfilter. Maximalt vridmoment är samma som för M4, 550 Nm. Ny är även krängningshämmaren i kolfiber i motorrummet. 

Med den nya motorn följer nytt kylsystem med tre aggregat plus separat oljekylare. Avgassystemet är nytt med elektroniskt styrda spjäll och avgasljud beroende på körläge. Ratten har fått M-knappar, M1 och M2 för snabbval av körkonfigureringen. Det påverkar styrning, gasrespons och växellåda om man valt den sjuväxlade dubbelkopplingslådan.

På utsidan märks större luftintag i fronten, nya M-sidospeglar och M-bromsar med oken lackerade i grått (tillval). I standardutrustningen ingår nu även nya 19-tums lättmetallfälgar, adaptiva LED-strålkastare och Navigation system Professional.

Inredningen är BMW-typisk och välordnad.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Största förändringarna är de du inte kan se och de har gjort M2 Competition till en skarpare bil än föregångaren. Med dubbelkopplingslådan gör den 0–100 km/h på 4,2 sekunder. Är du riktigt sportigt lagd rekommenderas den sexväxlade manuella lådan.

Motorn och dess tillbehör har ökat vikten med 55 kg och effekten med 40 hk och de märks. Man kan varva ur motorn, men behöver egentligen inte, då maxvridet 550 Nm kommer redan från 2 350 r/min. 

Det vässade chassit med kolfibersträvan fram, hårdare bussningar i bakvagnen, den elektroniskt styrda diffbromsen och ändrade sättningar för stötdämparna och styrningen har gjort bilen tydligare och lättare att kontrollera. Att styra med gasen går fint. Chassit är fortfarande passivt och inte adaptivt. Det fungerar lysande. Stabilitetsprogrammet är bra kalibrerat och griper in då det verkligen behövs. Bromsarna är större men skivorna är fortfarande av stål.

Den nya raka sexan fyller ut motorrummet på alla ledder.

BORDE JAG KÖPA EN?
Ett rakt svar på frågan är ja! Om du vill ha en rolig bil, hyfsat diskret och som passar lika bra på klubbens banträff som vid daglig körning.

Priset, från 625 000 kronor, är en hel del pengar men rimliga för bilens egenskaper. Den som vill fläska på mer har en diger lista tillval att välja på. Till exempel huv, tak (!) och baklucka i kolfiber som eftermonteras – kan inte fabriksbeställas.

M Drivers Package höjer den förargliga elektroniska begränsningen av toppfarten från 250 km/h till 280. Allt kräver bara att du får tag på en bil. Den byggs sedan i juli, har haft en mängd förhandsorder och föregångaren, M2 Coupé, sålde slut på en gång.