Prov: Audi A6 Avant är en riktigt tuff Volvoutmanare

Premium Nya Audi Audi A6 är en uppvisning i teknik – och äntligen är kombi­versionen här, som ska locka svenska köpare. Vi provkör en ny kombifavorit som inte gör bort sig.

Prov: Audi A6 Avant är en riktigt tuff Volvoutmanare
Utflyttade backspeglar och både laserskanner (med spolning) och radar i grillen. Då är det nya Audi A6!

VAD ÄR NYTT?
Rubbet. Åtminstone så länge vi talar om A6 Avant 40 TDI som förutom en helt ny A6-kaross, och att kombiversionen "Avant" är färskare än färsk, också har en helt ny motor.

Formerna är som tidigare mjuka och designern Parys Cybulski förklarar att den starkt sluttande bakrutan är en viktig ingrediens för att bilen redan på håll ska kännas igen som en Avant och inte som vilken kombi som helst.

Faktum är att bakrutan ligger ännu flackare nu. Samtidigt har man dels tryckt ut den mer i nivå mot karossen och dels rest upp bakstammen något så att storleken på föregångarens bagageutrymme ändå är bibehållen på litern när.

Skärmhysteri! Men genomtänkt gränssnitt gör att det fungerar riktigt fint.

Bilen är fyra millimeter kortare nu. Samtidigt också 12 mm bredare och sex högre. Detta har gjort att det redan rymliga baksätet är ännu lite större. Plus 21 mm för knäna och nio extra för huvudet. Jag sitter bekvämt med tillräckligt lårstöd på en tillbakalutad sittdyna.

Alla A6 har från och med nu ett mildhybridsystem (MHEV) för att spara på bensin- eller dieseldropparna. Fyrcylinderbilarna arbetar fortfarande med tolv volt medan V6:orna har ett kraftigare 48-voltssystem och kan segla med motorn helt avstängd (snarare än att bara gå ner på tomgång) mellan 55 och 160 km/h.

Den nya fyran har vevhuset i aluminium istället för i gjutjärn. Komponenter som kolvringar, vevaxel och topplock har jagats på vikt och friktion för att spara bränsle. Ett trekrets kylsystem har samma syfte.

Elbaklucka och fyra flyttbara öglor ingår. Bagagedelare finns att köpa till.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Det ska sägas att A6 knappast var i ett skriande behov av en mer mjuktgående, fyrcylindrig dieselmotor. Den gamla var riktigt bra!

Föga förvånande är också den nya en mästare i mjukhet och diskret ljud. Därtill startar den ännu mjukare tack vare sin kombinerade startmotor/generator. Samtidigt tycker jag mig under acceleration ana ett, i och för sig avlägset, ljust ljud på vissa varvtal. Kan det vara det nya turbo­aggregatet med variabel turbingeometri man anar, tro?

En viss tvekan kunde anas från stillastående, men annars förefaller motorn och den sjuväxlade dubbelkopplingslådan samarbeta bra. Här vill övertecknad dock lämna en reservation för att provmilen mestadels gled fram på landsvägar med bra flyt.

Denna nya, fyrcylidriga diesel tar nu över stafettpinnen. Mjuk och diskret.

Mer aluminium i främre subframe sparar fyra kilo. MHEV-systemet kräver en ny startmotor/generator).

Inte minst med tiptronicmodellen A6 50 TDI i minnet vill vi rekommendera ett framtida test, då också i stadstrafik, för ett definitivt betyg. Nämnda storebror har nämligen utrymme för förbättringar.

Chassit med de adaptiva stötdämparna ger en behaglig resa. A6 är snarare bekväm än rolig, men väljer du till extrautrustningen fyrhjulsstyrning ger det en puff i rätt riktning.

NÖRDFAKTA
Precis som hos senaste generationen Porsche 911 har backspeglarna flyttat ut från sidorutornas hörn till en bit ut på dörrarna. Enligt designer Cybulski erhålls mindre vindbrus, lägre luftmotstånd och mindre smuts på sidorutorna.

BORDE JAG KÖPA EN?
Ja, så länge du inte har pekskärmsfobi – vilket man får förmoda att allt färre har med tanke på dagens telefoner. Du bör heller inte ha för vana att bädda för dig i ditt kombiutrymme, för med nedfällt bakre ryggstöd lutar den delen av golvet faktiskt cirka sex grader mer än i föregångaren.

I övrigt är detta en säker, bekväm och rymlig lyxkombi som levererar allt det senaste i fråga om säkerhetsfinesser och bekvämlighetsassistanser. Mot pristillägg i vissa fall ska sägas. Volvo V90 och BMW 5-serie har fått något att bita i!