Vi provkör uppdaterade Skoda Fabia: 15.000 billigare än Polo

Premium Skoda Fabia går under radarn: den gör inget större väsen av sig och den faceliftade versionen kommer inte ändra det. Men det är en riktigt bra bruksbil som blivit ännu bättre – och som dessutom är över 15.000 kronor billigare än Volkswagen Polo.

Vi provkör uppdaterade Skoda Fabia: 15.000 billigare än Polo
LED-strålkastare och grill i kantigare form gör Fabia lite mer lik sina större syskon. I övrigt inga yttre förändringar.

VAD ÄR NYTT?
Den viktigaste förändringen ligger på motorsidan. Fabia erbjuds inte längre med dieselmotor. Utbudet består av den trecylindriga bensinturbon på 1,0 liter i två olika effektuttag: 95 hk och 160 Nm samt den starkare på 110 hk och 200 Nm.

Den förstnämnda kan enbart kombineras med en femväxlad manuell låda medan 110-hästaren går att få endera med sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda för den som inte vill växla själv. Det är allt, men det känns ändå tillräckligt och motorerna klarar Euro 6d-Temp.

Snygg och prydlig interiör.

De exteriöra förändringarna består av en ny front, ja i alla fall en kantigare grill och kantigare strålkastare, nu med de "obligatoriska" LED-varselljusen och som tillval LED-strålkastare. Baktill kan man få bakljusen med LED-lampor.

Det radarbaserade Front Assist-systemet är standard medan flertalet andra assistanssystem är tillval.

Inuti har man snyggat till infotainmentsystemet. Ett vred på vardera sida om bildskärmen kanske inte känns hitech men är desto vettigare ur funktionssynpunkt då man kan manövrera dem utan att ta blicken från vägen och omgivningen. Bra och funktionell förarplats i övrigt.

Även baktill kan man få LED-lampor på uppdaterade Fabia.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Vi provade den starkare 110-hästars bensinturbon och den känns fullt tillräcklig till bilen. Maximalt vridmoment 200 Nm kommer redan vid 2 000 r/min. Växellådan är smidig med distinkt känsla så man klarar sig bra utan DSG.

Vägegenskaperna är stabila med dragning åt det lite fastare, eller kanske hårdare hållet men komforten är fullt godkänd. Även på sämre vägar.

Den 6,5 tum stora infotainment­skärmen flankeras av två vridknappar, bra.

BORDE JAG KÖPA EN?
Varför inte, om du vill ha en lagom praktisk bruksbil med vettiga egenskaper. Det tyckte nästan 5 000 svenska kunder under 2017 i alla fall. Skoda Fabia säljer därmed bättre än exempelvis Volkswagen Polo.

Målet för nya Fabia är att bibehålla säljsiffran och marknadsandelen i segmentet. Fabia finns som femdörrars halvkombi och kombi samt i något fräckare Monte Carlo och Kombi Scoutline.

Med instegsmotorn på 95 hästkrafter och femväxlad manuell låda kostar Skoda Fabia 15.400 kronor mindre än motsvarande Volkswagen Polo. Mycket bil för pengarna!