Prov: Nya BMW X5 är lika bra på vägen som bredvid

Premium BMW X5 / För snart 20 år sedan var X5 startskottet för BMW:s suvfamilj. Den ­fjärde generationen ska framför allt locka med ett upp­daterat iDrive-system och nyvunna offroadegenskaper.

Prov: Nya BMW X5 är lika bra på vägen som bredvid
Ribborna i dubbelnjuren i matt aluminium, olackerade hjulhus och skyddsplåt under motorn – xLine-paketet andas skogsmulle!

VAD ÄR NYTT?
Utifrån sett har det inte hänt mycket. BMW "gör en Porsche" och förser X5 med endast försiktiga yttre uppdateringar. Förutom den nya, nästintill vulgärt stora dubbelnjuren är det svårt att se skillnader mot föregångaren. 

De verkliga förändringarna finns under skalet på BMW X5. Bland annat ett nytt iDrive, den sjunde generationen sedan 2001. Systemet fungerar som förväntat fläckfritt, men har knappast blivit enklare att använda.

iDrive erbjuder numera fler möjligheter att individualisera gränssnittet, som styrs via två stora 12,3-tumsskärmar. Dessa kan precis som förr skötas via geststyrning, iDrive-vredet och pekskärmen. Dock har överskådligheten blivit lidande i den sjunde generationen. Hastighetsmätaren och varvräknaren är i plottrigaste laget och head up-displayen dränker föraren med en flod av information, något man dock snabbt vänjer sig vid.

Invändigt är allt nytt, bland annat iDrive-systemet som numera heter Operating System 7.0.

För första gången finns numera ett offroadläge i BMW X5, dock endast om man har valt den dyra adaptiva luftfjädringen för 21.200 kronor tillsammans med xLine-utrustningspaketet (13.200 kronor). Då får föraren tillgång till fyra specifika körprogram (xSand, xGravel, xRock och xSnow), skyddsplåt under motorn samt en mekanisk differentialspärr. Utöver den förbättrade fyrhjulsdriften har X5 självklart reviderade drivlinor, bättre plats och finare komfort.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Med offroadläget aktivt är det imponerande hur kapabel X5 är i terrängen, även med vanliga gatdäck. Bilen rör sig smidigt och lätt över stock och sten, medan passagerarna effektivt avskärmas från grova ojämnheter i underlaget tack vare den adaptiva luftfjädringen.

Växelväljaren i glas är ett av de mindre relevanta tillvalen.

Motorn i X5 40i är som vanligt en juvel. Den 340 hästar starka bensinsexan är varvvillig och urstark, men ändå kultiverad och passar utmärkt ihop med den åttastegade automatlådan. Även "minstingen" X5 30d (265 hk) bjuder på fantastiska resurser, med betydligt mer vridmoment än förut samt lägre förbrukning.

BMW X5 har alltid varit en fröjd att ratta och den senaste generationen är sannerligen inget undantag. Endast den aktiva fyrhjulsstyrningen (tillval) kastar skugga på bilen, den annars så knivskarpa styrningen urvattnas en aning och ger inte lika fin feedback. 

NÖRDFAKTA
Till skillnad från den förra generationen, som även fanns i bakhjulsdrivna varianter, kommer den nya G05-generationen endast med fyrhjulsdriften xDrive. Bilen produceras, precis som de större modellerna (X3, X4, X6 och snart X7) i Spartanburgfabriken i South Carolina, USA.

BORDE JAG KÖPA EN?
BMW X5 har aldrig varit bättre. Den fjärde generationen erbjuder mer plats, bättre komfort och är även terrängduglig till en viss grad, samtidigt som köregenskaperna på vägen fortfarande är i absolut toppklass. Om det räcker för förstaplatsen i klassen får ett senare test utvisa, de största konkurrenterna Mercedes GLE och Porsche Cayenne är allt annat än dåliga bilar.

Priserna börjar på 684.100 kronor för X5 xDrive 30d, bensindrivna xDrive 40i kostar från 697.100 kronor och dieselvärstingen M50d går loss på 897.400. Digra tillvalslistor finns till alla tre.

(KLICKA FÖR STÖRRE)