Prov: Audi Q3 är förbättrad på alla punkter – men räcker det?

Premium AUDI Q3 35 TFSI // Vi gillade aldrig första generationen Q3 men nu har Audi släckt alla tvåor och ­tuffat till designen. Har den hittat sin plats i Audifamiljen? Vi provkör nya Q3 i de italienska dolomiterna.

Prov: Audi Q3 är förbättrad på alla punkter – men räcker det?

Är det här är verkligen kärran för shoppingglada kvinnor? Föregångaren var lite för plastig, hade ingen bra körställning och för litet lastutrymme.

Med andra ord ingenting för storhandlarna på Ullared. Den genomsnittliga kunden är en 43-årig kvinna. Hon åker dit över dagen och kör 23 mil enkel väg. Hon besöker varuhuset 2–5 gånger per år, spenderar nästan fem timmar i butiken och handlar för 3.300 kronor vid varje tillfälle. Även om 60 procent av kunderna på Ullared är kvinnor och 40 procent är män är det omvända förhållanden för Audi Q3 i Sverige. Män gillar också Q3.

Audis kompakta suv introducerades 2011 och blev ingen storsäljare i Sverige med 7.500 sålda bilar på sju år. Som en jämförelse har Volvo XC40 levererats i 3.900 exemplar sedan januari.

10,1-tumsskärmen på bild är tillval. I basutförandet ingår en något mindre pekskärm. Q3 är fullmatad med ny teknik, däribland navigation med realtidsuppdateringar som rekommenderar alternativa resvägar, samt en Car-2-Car-kommunikation som varnar för halka och dimma.

Har Q3 tagit revansch? På provkörningsmenyn står 35 TFSI med 150 hästar, automatlådan S-tronic och framhjulsdrift. Lilldieseln 35 TDI erbjuds bara med manuell låda och fyrhjulsdrift av Haldextyp (BorgWarner). En Audi-representant berättar att tyska traditionalister gillar att växla manuellt och att man bara erbjuder automatlåda med momentomvandlare i USA eftersom jänkarna inte gillar dubbelkopplinglådans sportiga karaktär.

Jag hoppar in bakom ratten och justerar sittpositionen elektriskt, maxar svankstödsbubblan och aktiverar sätesvärmen för lite extra terapeutisk effekt. Sämre ergonomi kunde man ha på jobbet, körställningen har blivit bra och passar såväl mina korta som långa kollegor. Audi har släckt den första tvåan! 

Man sitter sportigt, instrumentpanelen är hög med digitala mätarinstrument som standard. Plastbeståndet i Q3 har minskat genom att fler element är klädda i alcantara, det är som att vara omgiven av mockaloafers från Tods med perfekt sömnad. Däremot gör släktskapet till VAG-familjen sig påmint, det är lite Volkswagen T-Roc över det hela fast med lyxigare detaljer och mer teknik.

Audi Q3 har vuxit tio centimeter på längden och det har gett bättre innerutrymme. Samt ett lite "större" utseende som passar Q3.

Skjutbart baksäte, 15 cm. Bagaget har vuxit från tidigare 460–1 365 liter till 530/675–
1 525 liter.

Baksätet går att justera individuellt för att ge mer utrymme till shoppingkassar och ryggstödet kan man tilta i sju lägen för att pressa in de sista reafynden. Sista tvåan är nu släckt och vi kan börja köra.

Hur är då Q3 bakom ratten? Det är en väsensskild upplevelse jämfört med storebror Q5, hoppet mellan Q3 och Q5 är lika stort som det mellan Volvo XC40 och XC60. Men tillverkarna vill ha något för alla plånböcker och köparna finns där.

Styrningen är lagom snabb och ganska lätt, den passar bilen men är inte vidare empatisk. S-troniclådan växlar mjukt men ibland kan den behöva lite betänketid för att kugga i rätt växel. Ingen av växellådorna är sådär Audisnygga som i andra modeller. Dessutom har den manuella lådan långa slag och utsätter mig för några tjuvstopp.

Svartlackade emblem är något som bara tuningkillar kunnat stoltsera med förut. Nu kan man få det från fabrik, men man får skynda sig eftersom det bara erbjuds under lanseringsperioden.

Chassibalansen är trygg i Q3 och standardfjädringen hanterar större ojämnheter bättre än små, då kan det bli lite tjattrigt. S-line med sportfjädring är inget för mysiga Ullaredsutflykter.

Audi Q3 35 TFSI är fullt tillräcklig i denna biltyp även om motorbromsen är klen i de branta Dolomiterna. Den bromsar något mer i dieselmotorn tack vare högre kompression. Kör man mycket utförsåkning kan det löna sig att kryssa i Hill Descent control. 

Borde jag köpa den? Det märks att Q3 legat i hårdträning. Designen andas tuff lillebror till Q7, Q5 och E-tron men attityden bakom ratten är en annan. Audi har snålat på karisman men varit generösa med utrymmen och teknik.

Snyggaste alcantarainfattningarna. Finns i flera olika färger.

Mycket talar för att Q3 kan bli en testvinnare i samma anda som Volkswagen Tiguan, de delar MQB-plattformens komponenter. 

Prishoppet till storsäljande dieslar som Tiguan GT 2,0 TDI med 190 hk skiljer cirka 50.000 kronor och 14.000 kronor till Volvo XC40 D4 AWD. Prisskillnaden mellan Volvos trecylindriga bensinmotor på 156 hk och Q3 TFSI är större och skiljer 54.000 kronor, men då får man också en cylinder mindre.

För företagarna har Audi tjänstebilsoptimerat alla motoralternativ, utom 45 TFSI quattro. De andra kvalar in under 7,5 prisbasbelopp – med generöst utrustningspaket.

Hade jag varit företagare hade jag inte tvekat en sekund att istället köpa Q5 2,0 TDI med 190 hk för 386.000 kronor. Ingen stor prisskilland men så mycket mer bil. Det är ingen lätt uppgift för Q3 att hitta sin plats i Audis rika modellutbud men modellen har kommit ett steg närmare. Nu återstår bara att visa lite mer känslor så är den hemma.