Vi provkör nya Lexus UX 250h – hybridsuven som utmanar Volvo XC40

Premium Lexus utmanare till Volkswagen Golf ersätts av – japp, du gissade rätt! – en kompaktsuv. Den nya modellen heter Lexus UX och ska locka nya köpare till märket. Vi provkör hybridmodellen.

Vi provkör nya Lexus UX 250h – hybridsuven som utmanar Volvo XC40

VAD ÄR NYTT?
Lexus UX är en helt ny modell som tar plats i samma segment som Volvo XC40, Jaguar E-Pace och BMW X1, och den är den första Lexusmodellen som bygger på den nya GA-C-plattformen (Global Architecture-Compact).  

Formerna beskriver Lexus själva som "vågade". En sak är i alla fall säker: Lexus är inte rädda för att ta i, både med orden och ritstiftet. En mängd linjer och skarpa karossveck försöker nämligen samsas i en salig och en i högsta grad karaktärsegen blandning.

De svarta plastsjoken runt hjulhusen till trots får man inte särskilt mycket suvkänsla av nya UX. Jämfört med XC40 är den hela elva centimeter lägre och har fem centimeter mindre markfrigång, bara 16, vilket inte är särskilt mycket mer än en vanlig Golf.

Bred mittkonsol och en stor multimediaskärm högst upp.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Det personbilslika intrycket består även från förarplats. Man sitter ganska lågt i den redan låga bilen och har inte alls den bekvämt suviga utsikten över andra bilar. 

Den positiva sidan av myntet är att den rör sig på ett stadigt och moget sätt på vägen med bra karosskontroll, inte alls som en suv som vanligtvis kan ha tendenser att vicka fram och tillbaka. Styrningen har hygglig skärpa och hybriddrivlinan känns skapligt pigg.

Men på klassiskt CVT-lådevis surrar bensinmotorn och låter en aning ansträngd vid kraftig acceleration. I låga hastigheter gör däremot hybridsystemet att man kan glida fram näst intill ljudlöst korta sträckor med hjälp av elmotorn. Totalintrycket är en bil som är avslappnad och behaglig att köra, men inte speciellt underhållande.

Fenornas återkomst? Bakljusen är en av bilens mer extroverta detaljer.

Ett par negativa anmärkningar gäller bromspedals-känslan, som är vag och ojämn när bilen försöker kombinera hybridsystemets energiåtervinning och vanlig bromskraft, samt ett ganska påtagligt däckbuller i motorvägshastighet på vår grova, svenska asfalt. Det är en viktig miss när hybriddrivlinan annars är så diskret och tyst.

NÖRDFAKTA
Modellbeteckningen UX står för Urban X-over (crossover) och bilen ska enligt Lexus tilltala trendkänsliga trettioplussare som bor i storstäder. Vackert så.

Lexus fortsätter med sin musplattelösning för infotainmentsystemet. Kräver tillvänjning.

BORDE JAG KÖPA EN?
Om du vill testa på livet som Lexusägare, vill ha det suviga utseendet utan de suviga köregenskaperna och söker en tillbakalutad körupplevelse, då är den absolut värd att överväga.

Allt beror dock på prislappen som inte är fastställd än. Vi gissar att den borde landa på omkring 350.000 kronor, i närheten av en XC40 T4. Lexus står redo att ta emot din beställning, leveranserna inleds i april nästa år.

Uppdatering 22/10: De svenska priserna är nu officiella och Lexus UX börjar på 339.900 kronor i Sverige.