Prov: Ram 1500 – helt ny generation av företagardrömmen med V8

Premium Amerikanska pickupen Ram 1500 är kraftigt moderniserad och har mer lyxbilskänsla än någonsin tidigare. Köpläge? Både ja och nej, men det finns hopp även för den här biltypen.

Prov: Ram 1500 – helt ny generation av företagardrömmen med V8

Vad är nytt?

2019 års modell av Ram (varumärket Dodge har man släppt för länge sedan) 1500 är en helt ny bil. Förutom att man uppdaterat exteriören en aning är interiören rejält uppgraderad och även chassit är en ny konstruktion.

Ramen som karossen "står på" består till 98 procent av höghållfast stål. Hjulupphängningarna är individuella med skruvfjädrar runtom. Den justerbara luftfjädringen (som vi gillade på föregångaren) kommer framöver, men den bilen vi kör här har konventionella stålfjädrar. 

Hytten har gjorts längre och detta för att kunna konkurrera med Ford F-150 som har ståtat med klassens bästa benytrymme i baksätet – till nu. På det hela taget har Ram blivit en lyxigare bil, man kan se på den som någon slags hybrid mellan ett arbetsfordon och en limousin.

Tekniknivån är hög: alla upptänkliga assistanssystem (dödavinkelnvarning, 360-graderskamera, filhållning, parkeringshjälp, aktiv farthållare med kollisionsvarning) finns tillgängliga och den stora infotainmentskärmen ger en modern känsla interiört.

"Lastbilskänslan" är dock intakt, rörelsemönstret är sävligt och värdigt snarare än piggt och alert. Tänk dig en sanktbernhardshund med några år på nacken så är du ganska rätt ute. 

 

Perfekt körställning, gott om plats på alla ledder, modern förarmiljö och en hummande V8 under huven. Livet är ganska så trivsamt i en Ram.

Separat justebart baksäte med riktigt härlig sittkomfort – och slösande utrymmen. Limo!

Hur är den att köra?

Ytterst avslappnande. Den 5,7 liter stora V8:an (samma som tidigare) är väldigt tystlåten så länge man inte golvar gasen, den åttastegade automatlådan smeker i växlarna, förarstolen är som en stor och mjuk famn, och det är i stort sett omöjligt att inte få till en perfekt körställning tack vare god justermån av ratt, stol och pedalställ. Personer med högt blodtryck borde verkligen provköra den här typen av bil. 

Styrningen är avspänd utan att vara simmig och tyngden i ratten är rejäl. Känslan är väldigt stabil, och det är kanske inte så konstigt när bilen väger strax norr om 2,6 ton och har ett axelavstånd som är 69 centimeter (ja, centimeter!) längre än på en Volvo XC90. 

Motorn har sitt maxvrid relativt högt upp i varvtalsregistret, men bottenvridet räcker gott och väl för normal körning – och lite till. En oförsiktig gasfot resulterar inte sällan i hjulspinn om man kör med endast bakhjulen inkopplade. Fyrhjulsdriften aktiveras med en enkel knapptryckning och så även lågväxeln när man verkligen inte vill köra fast.

Den nya infotainment-skärmen mäter tolv tum och fungerar mycket intuitivt med lättförståeliga menyer. Ventilerade framstolar och rattvärme är standard.

Golvytan i baksätet är enorm. Praktiskt utfällbart fack under soffan (för t.ex. fiskespön), plus två löstagbara "Ram Bin-fack i golvet (för t.ex. fisk).

Normalt sett låter inte motorn speciellt mycket, och vid lågt gaspådrag stänger den av fyra cylindrar för att spara bränsle. I- och urkopplingen märker man inget av, den sker helt ryckfritt. Är man på sportigt humör går lådan att växla manuellt med knappar på ratten, men dessa är mer tänkta att användas när man drar tunga släp (upp till 3,5 ton) än något annat.

I ärlighetens namn är körkänslan allt annat än involverande. Prestandanivån är det dock inget fel på, tvärtom. Det rör på sig ordentligt när man gasar, och framfarten ackompanjeras av ett mulligt men förhållandevis dämpat V8-vrål. Öppnare avgassystem är inget ovanligt tillval till sådana här bilar, och vi förstår varför.

Nördfakta

Ram har många omtänksamma detaljer, främst interiört. Till exempel är mugghållarna nere i dörrfacken gjorda av skum så att flaskorna/prylarna inte skakar runt. "Ram Bin"-facken i baksätets golv har inbyggda linjaler för att man ska kunna se hur stora fiskar (eller annat) man kastar ner där.

Och på mittarmstödslockets undersida finns det nördigaste av allt: En lathund för trigenomentri! Ja, du läste rätt. Alltså hur man beräknar sinus, cosinus och tangens. Plus Pythagoras sats. Och dessutom en tabell för omräkning av fasta tumnycklar till millimetermått. Praktiskt, och definitivt något som du inte lär hitta i någon annan bil.

Audi Q5 är en lagom stor familjebil – i Europa. Ram är dock 1,25 meter längre. Och 31 cm högre.

Baklämmen är numera kväve- och oljedämpad, och dessutom gjord i aluminium. Kan fällas ned med tändningsnyckeln.

Borde jag köpa en?

Har man fysisk plats är det här en familjebil som går utanpå det mesta. Då är frestande att brista ut i ett rungande "ja!". Men i nuläget är det kanske inte riktigt så enkelt. Innan WLTP-omräkningen ligger årsskatten på mastiga 20 900 kronor, och den lär öka i och med den nya normen.

Det finns dock ett litet ljus i skattemörkret och det stavas e-Torque. En mildhybridversion av Ram (med denna V8) är på väg, och den lär ha lite lägre snittförbrukning än denna version. Och därmed lite lägre skatt också. Så det smartaste valet är kanske att vänta. Trots att varenda dag utan en Ram i stort sett är att anse som en förlorad dag.