Prov: Mercedes-AMG GT 63S – nu med plats för familjen

Premium En praktisk och formskön familjefraktare kombinerad med sanslöst mycket krut under huven. Den för närvarande starkaste AMG-modellen lyckas med det omöjliga. Det är bara namnet som stör harmonin.

Prov: Mercedes-AMG GT 63S – nu med plats för familjen
639 hk och 900 Nm gör GT 63 S till kung i AMG-hierarkin med en sanslös avgassymfoni och våldsamma prestanda.

Vad är nytt?

Allt. Mercedes-AMG:s senaste alster är en helt ny bil som ska kunna utmana klassledaren Porsche Panamera på allvar. Och visst har fyradörrarscoupén med det omöjliga namnet Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-D alla möjligheter att ta marknadsandelar från Porsche. En femmeters sedan med en ljuvlig coupésilhuett, högt igenkänningsvärde från märkets befintliga GT-modeller och steroidpumpade muskler kan ju knappast bli fel. 

639 frustande hästkrafter och 900 Nm väntar föraren och det räcker för att katapultera bilen från stillastående till hundra kilometer i timmen på blott 3,2 sekunder och vidare till maximalt 315 km/h.

För att den fyra liter stora V8:an inte ska kunna knyckla ihop chassit, var man tvungen att förstärka bilens fundament ordentligt samtidigt som spårvidden ökades. Både chassit och kraftfördelningen är mer offensiva i nykomlingen, samtidigt som man använder sig av fyrhjulsstyrning och en aktiv bakvinge för att hålla bilen på vägen.

Den jättelika pekskärmen dominerar instrumentbrädan med en uppsjö av inställningsmöjligheter samt en syndaflod av information.

På insidan möts man av en mix av E-klass- och GT-modellerna. Det unika för fyradörrars-GT:n är knapparna på ratten för körinställningar samt avgasljudet. Alla vitala funktioner sköts via den genomgående och jättelika pekskärmen, dock får föraren understöd av åtta knappar i mittkonsolen som ska underlätta användandet.

Interiören i sin helhet är fantastisk och väl anpassad till biltypen med en lyckad blandning av sportighet och lyx.

Hur är den att köra?

"Ursinnig" är en passande beskrivning för motorns karaktär. Åker högerpedalen i mattan kommer trycket omedelbart och med brutal kraft, ackompanjerat av ett märkestypiskt åskväder ur avgaspiporna. 900 Nm är tillgängliga från 2 500 varv och får föraren att tappa andan mer än en gång.

Brutal prestanda betyder brutala priser: instegspriset för GT 43 är 95 260 euro och toppmodellen börjar på 167 017 euro. Då får man ett bekvämt baksäte, ett stort bagageutrymme (456–1 324 l) och mer dynamik än man någonsin kommer att behöva.

Den 2,1 ton tunga bilen känns på Circuit of the Americas inte alls så tung som papperet säger. En sylvass styrning kombinerad med superkänsliga dämpare gör att bilen klarar av snabba kurvor lika förnämligt som trängre passager.

Man glömmer nästan att man sitter i en femmeterslimpa, så energisk och lättmanövrerad känns bilen. Understyrning finns knappt, endast efter grova missbedömningar från föraren börjar GT:n skjuta över framhjulen. Överstyrning däremot, ja den finns tillgänglig närhelst föraren önskar och i alla dess former. 

Tur då att sportstolarna bjuder på fint sidostöd, så att man slipper flyga runt i bilen som en vante. Över lag sitter man som en kung i nykomlingen, vilket även gäller för baksätet som kan beställas i inte mindre än tre olika konfigurationer. Även om den stora rymdkänslan bak inte riktigt vill infinna sig, sitter dock personer upp till 185 cm mycket bekvämt.

Nördfakta.
Sitt namn till trots har Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ fyradörrarscoupé (vilket namn alltså!) inte mycket gemensamt med resten av GT-familjen utan bygger på den senaste generationen E-klass. Det handlar alltså inte om ett front-mittmotor-koncept som utseendet vill ge sken av utan snarare om en konventionell layout, vilket knappast är till nackdel i nykomlingen.

Borde jag köpa en?
Absolut! Det här är en tvättäkta utmanare till Panamera och en lyckad kombination av råstyrka, elegans och utrymme. Dessutom är den betydligt roligare på banan än just Panameran, samtidigt som den känns civiliserad och bekväm när man inte stampar på. Känner man dock att S-modellen är för brutal, finns det svagare versioner med bland annat sexcylindriga mildhybridmotorer. Sverigepremiären är i december och de svenska priserna kommer i samband med det. I Tyskland kostar värstingen 167 017 euro. Smakar det så kostar det.