Vi provkör Audi e-tron: Så känns fyrhjulsdriften i nya elsuven

Premium Audi miljardsatsar på en mängd nya elektrifierade modeller. Först ut är e-tron som många är nyfikna på. Efter en första provkörning vid Pikes Peak är det dags att sätta elsuven på prov i Namibia för att testa fyrhjulsdriften.

Vi provkör Audi e-tron: Så känns fyrhjulsdriften i nya elsuven

Vi befinner oss i Hoachanas, närmare bestämd på Bitterwasser Lodge & Flying Centre. Ett märkligt namn kan tyckas, men kanske förståeligt när man ser var vår tillfälliga teststräcka ligger. Bitterwasser (beskt vatten) är namnet på en sjöbotten och det lilla vatten som i sällsynta fall finns här är beskt på grund av alla saltavlagringar. 

Förutsättningarna är idealiska för att testa fyrhjulsdriftssystemet i nya elbilen Audi e-tron, innan vintern kommer här hemma. En del av sjön har omvandlats till testbana och Audis chassiexperter förklarar vad det hela handlar om. 

För visst driver e-tron på samtliga hjul tack vare Quattrosystemet. Men systemet liknar inget annat i Audis historia, eftersom varje axel drivs av var sin motor. Motorernas finurliga samspel ska vara lika effektivt utanför vägnätet som ett konventionellt fyrhjulsdriftssystem.

En elbil plus en giraff: en sällsynt situation.

Då kör vi! Testbilarna bär fortfarande kamouflage, trots att alla egentligen vet hur den slutliga produktionsmodellen ser ut. Man kan nästan tycka att bilarna ser rätt häftiga ut i folieringen som är uppbyggd av e-tronloggan. Insidan däremot behöver ingen vidare introduktion: allt känns bekant från Audi övriga nya modeller, som A6 och A7.

Sex olika körprogram finns att tillgå och den för tillfället viktigaste för oss hittar vi längst upp i listan: Offroad. Karossen lyfter 50 mm och finjusterar stabilitetskontrollens karakteristik samt den elektriska differentialspärren och pedalkänslan.

Just det, i e-tron ingår luftfjädring i standardutrustningen. Stefan Lehner, chassiingenjör hos Audi, rekommenderar att stabilitetskontrollen förblir aktiverad under våra första varv. Då lyder man, eftersom han sitter i passagerarsätet bredvid. 

De asynkrona motorerna, vars sammanlagda effekt uppgår till 300 kW eller 408 hk, skjuter iväg bilen med en imponerande fart. Den första vänstersvängen närmar sig betydligt snabbare än planerat. Hård inbromsning, vrid in ratten, tillbaka på högerpedalen med full kraft. Audin följer rattutslaget slaviskt, rycker lätt i bakaxeln och flyger fram till nästa böj i ett moln av damm.

Massvis med grepp, variabel kraftfördelning och elektriska diffar: e-tron är mer än bara show!

Av chassiexperten får vi höra att underlaget här i Bitterwasser har ungefär samma grepp som torr snö. Ändå drar suven iväg med nästan samma fart som på torr asfalt. Imponerande!

Även understyrningstendenserna håller sig på en mycket diskret nivå, med tanke på underlaget av salt och finkornigt grus här på Hoachanas sjöbotten. Man känner på allvar av samspelet mellan de elektriska differentialspärrarna och elmotorerna. Styrsystemet reagerar blixtsnabbt på greppförlust och fördelar vridmomentet mellan axlarna. Men det kombinerade styrsystemet för både chassit och drivlinan kan betydligt mer än så.

Upptäcker systemet att bilen börjar understyra bromsas de inre hjulen lätt, varpå de yttre däcken driver i en högre grad. På så sätt uppnås ett girmoment runt längdaxeln som motverkar understyrning och låter elbjässen styra in lätt och neutralt.

Systemet får den tunga bilen att kännas så pass säker och förtroendeingivande att vi kör de nästa varven utan stabilitetskontrollen. Även det innebär en mindre sensation: Audi e-tron är därmed den första elbilen vars stabilitetskontroll går att stänga av helt.

Vi attackerar samma vänstersväng som förut. Den här gången med lite högre fart och utan ESC, men enligt samma program: hårt på bromspedalen, styr in och tillbaka på gasen med full kraft. Den här gången sticker baken iväg, men är förvånansvärt lätt att kontrollera tack vare den fina doserbarheten av effekten.

Bakom bilen reser sig ett gigantiskt moln av damm mot den namibiska ökenhimlen medan e-tron skjuter iväg till nästa sväng. Det låter lätt? Det är det. Lekande lätt till och med.

Efter ytterligare ett par varv runt banan är det dags för oss att ta avsked. Dammet har lagt sig och man kan äntligen se kvällssolen igen. Trots en hel del körning under dagen visar displayen fortfarande en räckvidd på drygt 30 mil tack vare de 432 lågt placerade pouch-cellerna som är sammanfogade till tolv batterimoduler i bilens bottenplatta.

Interiören liknar vilken modern Audi som helst. Drive Select-knappen styr sex olika körprogram. Stabilitetskontrollen går att stänga av helt.

Vi lämnar sjöbottnen och beger oss ut över savannen förbi ståtliga giraffer och mängder av antiloper. Nästa station är en annan slags hinderbana som testar luftfjädringen till bristningsgränsen. Djupa gropar vrider axlarna åt alla håll, men även här triumferar Audin precis som på de katastrofala vägarna runt Bitterwasser som knappt förtjänar namnet.

Den suveräna luftfjädringen sväljer djupa hjulspår, gropar och gupp utan att leda alltför många störande vibrationer in i kupén. Man sitter nästan avskärmad från omvärlden i ett överflöd av utrymme för både passagerarna och deras bagage. Framför allt imponerar baksätet som är utomordentligt bekvämt och luftigt. 

Med e-tron introducerar Audi ännu en nyhet på marknaden: kameror istället för backspeglar. Något som inte fungerar helt problemfritt i den starka namibiska solen.

Bortsett från det har Audi lyckats fantastiskt bra med e-tron som en rymlig och bekväm elsuv som även klarar svårare underlag som sand och lättare terräng. Förutom det fina chassit och den imponerande kördynamiken är den största överraskningen hur otroligt lättkontrollerad och doserbar bilens effekt är. Starkt jobbat, Audi!