Vi provkör Toyota Supra: Klassiska modellen äntligen tillbaka – med BMW-motor

Premium Det var på tiden. Efter 16 långa år väcker Toyota sin mest legendariska sportbil ur dvalan. Reinkarnationens recept är detsamma som det har varit sedan första generationens födsel 1978: en rak sexa som driver bakhjulen och massor av körglädje. Vi kör en förserieprototyp!

Vi provkör Toyota Supra: Klassiska modellen äntligen tillbaka – med BMW-motor
Chassit är styvare än på självaste Lexus LFA – inte konstigt då att det inre framhjulet blir lätt i kurvorna.

Vad är nytt? Allt. Hela bilen är en nyutveckling och ska anknyta där den senaste generationen slutade 2002. Ut- och insidan är fortfarande starkt kamouflerade när vi får köra bilen, men några smaskiga detaljer får vi trots allt.

Eller vad sägs om en treliters turbomatad radsexa som lämnar 340 hästkrafter samt 500 Nm via en åttastegad automatlåda till bakhjulen? Eller möjligtvis det superstyva chassit som till och med ställer Lexus LFA:s dito i skamvrån? 

Dock är prestandasiffrorna inte direkt något att skryta med numera: 4,6 sekunder dröjer det innan hastighetsmätaren visar 100 km/h och toppfarten är 250 km/h. Det finns suvar nu för tiden som är lika snabba, men det vore blasfemi att jämföra Supran med steroidpumpade familjefraktare. Enligt utvecklingschefen Tetsuya Tada låg tyngdpunkten i utvecklingsarbetet inte på siffer- och prestandajakten utan det viktigaste var och är den subjektiva körglädjen. 

Nyupplagan följer fortfarande samma koncept som föregångarna. Supran med internbeteckning A90 är en liten sportcoupé med nätt kaross, kort axelavstånd och bred spårvidd. Kombinerat med en mycket låg tyngdpunkt, perfekt viktfördelning på 50/50 och en vikt på 1.500 kilo krävs det ingen ingenjörsexamen för att veta att det här är en banpiska av rang! 

Hur är den att köra? Två ord: fokuserad och lekfull. Supran engagerar sin förare och bjuder upp till dans i gränsområdet. Turbomotorn har en utpräglad sugmotorkaraktär med blixtsnabb respons utan någon märkbar turbofördröjning – svårt att få till i en "downsizad" motor, imponerande! Varvstoppet ligger på inte så märkvärdiga 6 500 r/min, men mer behövs knappt. Kraft finns i överflöd redan från låga varv.

Ankstjärten avrundar en klassisk sportbilskaross.

En fokuserad bil kräver en lika fokuserad styrning och där är Supran inget undantag. Styrningen reagerar snabbt och exakt på rattutslag, även om mittläget fortfarande känns en aning svampigt i förseriemodellen. Här krävs lite finjustering. Bromsarna å andra sidan känns redan färdigutvecklade: de är urstarka utan att vara överväldigande och håller varv efter varv utan att mattas av. 

Jämfört med lillebror GT86 bjuder Supran dock inte på en lika direkt pedal- och styrkänsla, inte heller får föraren lika mycket feedback. Bilen känns däremot mer vuxen än lillebror, som mer än gärna börjar dansa med bakaxeln.

Det kan Supran såklart lika bra, men här ligger ändå fokus på kurvtagning utan att slösa på vridmomentet i onödan. Bakhjulen levererar massor med grepp i kurvorna, vilket inte minst syns på det inre framhjulet som nästan lyfter över apex. Ett tecken på ett riktigt styvt chassi! 

Det krävs inte många kurvor förrän man har bekantat sig med bilen och nästan litar blint på den. Det korta axelavståndet gör den kvick i kurvorna, medan den ökade spårvidden håller bilen stabil och lättkontrollerbar. Här kan även nybörjare känna sig snabba!

Smäcker fälgdesign. Notera att hälften av ekrarna är kromade och hälften svarta.

Nördfakta? Supran tillkom efter ett samarbete mellan Toyota och BMW. Den delar plattform, chassikomponenter och motor med systerbilen Z4 liksom en del vred och knappar. Något man kunde se när interiörkamouflaget "råkade" lyftas en aning. Bilarna bygger på samma bas men är i grunden två helt olika modeller, där Supran är den sportiga varianten av de två medan Z4:an är tänkt som en glidare med stuns.

Bilarnas motor är för övrigt ingen annan än den fina singelturbomatade radsexan från BMW M240i som tjänstgör kopplad till BMW:s åttastegade automatlåda. Sämre substans kan man ju ha.  

Borde jag köpa en? Visst borde du! Det är en Supra för guds skull! Nå, skämt åsido är sportcoupén redan i förserieversionen otroligt effektiv och snabb. Dessutom lyckades den långt mer än en gång att trolla fram ett fånigt leende på våra läppar. 

Toyota avser att ta marknadsandelar från självaste Porsche Cayman med sin nykomling. Det krävs rätt mycket för att kunna vara konkurrenskraftig mot Stuttgarts storsäljare, men efter vår första utvärdering anser vi att Toyota har gjort allt rätt för att lyckas. Förhoppningsvis följer designen de fantastiska fartresurserna, något vi väntar med spänning på att få se! 

Grundpriset borde ligga runt 600.000 kronor när bilen introduceras i maj nästa år. Senare planerar man även en version med fyrcylindrig motor som instegsmodell.