Prov: Seat Ateca Cupra är den nya kompaktsuven i prestandakostym

Premium Seat har brutit ut sportbenämningen Cupra till ett eget varumärke à la Abarth. Första modell ut är Cupra Ateca, en suv med fyrhjulsdrift och 300 hästkrafter. Räcker det?

Prov: Seat Ateca Cupra är den nya kompaktsuven i prestandakostym
Cupra Ateca har svensk premiär i slutet av november och man räknar med att sälja 200 bilar under 2019.

VAD ÄR NYTT? Till att börja med varumärket. Seat har valt att göra Cupra till ett "sub brand". Cupra står för Cup Racing och är inte det spanska ordet för koppar som en del trott. Dock finns kopparfärgen i Cupra Ateca i form av loggan, som är ny, på ett fälgalternativ och i sömmarna på stolarna.

Viktigast är bensinturbon på två liter som är det enda motoralternativet, med 300 hk och 400 Nm. Det ger riktigt skapliga fartresurser. Sprinten till 100 km/h tar 5,2 sekunder och toppfarten är 247 knyck. Det räcker långt. Dubbelkopplingslådan som sägs vara nyutvecklad är sjuväxlad, och bilen är fyrhjulsdriven.

Sobert elegant om än inte direkt muntert. Dubbla bildskärmar men fortfarande en del knappar och vred. Bra.

Exteriört känns Cupra Ateca igen på loggan i grillen, den fetare frontspoilern med mer accentuerade luftintag och den en smula övertydliga texten CUPRA längst ner på densamma. Baktill ståtar den med en bakkjol med fem antydda luftutsläpp, takspoiler och fyra avgasrör ur diffusorn.

Sportstolarna är bekväma med fint sidostöd. I mitten av nästa år går det att välja till ännu sportigare skalstolar.

Insidan präglas av grå alcantara på dörrsidor och stolar. Instrumentklustret är digitalt och vissa funktioner i infotainmentsystemet regleras fortfarande av fysiska knappar och vred – tack för det. Med ett reglage på mittkonsolen ställer man in önskat körläge. Det finns sex att välja på: Comfort, Sport, Individual, Offroad, Snow och Cupra.

Sportstolarna är bekväma med bra sidostöd. Vassare skalstolar kommer först i mitten av 2019.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Det här är en rolig bil att köra. Motorns kraft är mer än tillräcklig. Vägegenskaperna är synnerligen stabila och man kan gasa på rejält i kurvorna innan ESP-systemet griper in. Väggreppet är bra och fyrhjulsdriften säkerställer fästet. Bromsarna från Brembo (tillval) biter effektivt. Styrningen är riktigt fin med god känsla och bilen styr in bra i kurvorna. Fjädringen är sportigt bestämd men inte knallhård. Stötdämparna är adaptiva. Chassit består i övrigt av McPherson fjäderben fram och multilänkbakaxel.

Med vredet ställs de sex olika körlägena in: Comfort, Sport, Indivdual, Offroad, Snow och Cupra.

NÖRDFAKTA. Man kan välja mellan sex olika karosskulörer: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black och Nevada White. Navigation, nyckelfri entré och start, 360-graders parkeringskamera och de adaptiva stötdämparna är standard. Mobilen går att ladda induktivt. I Cupra-läget blir gasresponsen rappare, ESP-systemet mer tillåtande och de adaptiva stötdämparna hårdare. 

BORDE JAG KÖPA EN? Vill du ha en suv men samtidigt mycket sportiga egenskaper är det inget dumt val, i synnerhet med tanke på priset. Utrymmena är dessutom generösa med bra baksäteskomfort. Ett frågetecken är att de flesta assistanssystemen är tillval i olika paket. I en bil av den här kalibern kunde man förvänta sig att de vore standard.

Fotnot: Efter publiceringen av den här provkörningen har svenska Seat släppt mer information om Ateca Cupra. Den får flera säkerhetssystem som standard i Sverige: Front Assist, City Emergency (autobroms), Fotgängarskydd, Främre och bakre parkeringssensorer med Park Assist, Top View-kamera och adaptiv farthållare (ACC).