Provduell: Ford Fiesta ST mot Volkswagen Polo GTI

Premium Klassledaren Polo GTI jagas av Fiesta ST. Utrustad med ett Performance-paket och en liten överladdad trecylindrig motor ska kanonkulan från Köln äntligen överglänsa den eviga ettan från Wolfsburg.

Provduell: Ford Fiesta ST mot Volkswagen Polo GTI

Låt oss för omväxlingens skull glömma tråkigheter som utrymme och funktionalitet: här är Polon ändå aldrig hotad. Vi kikar istället på körglädjen, den enskilt största anledningen till varför man väljer träningsoverallvarianter av annars ack så förnuftiga vardagsbilar. 

Både Polo GTI och Fiesta ST bjuder på 200 hästkrafter om än ur två väsensskilda kraftkällor.

I Wolfsburgs sportdvärg arbetar den välkända tvåliters turbofyran med kombinerad direkt- och flerpunktsinsprutning. Här vaknar alla hästar vid 4 000 r/min medan 320 Nm finns tillgängliga redan vid 1 500 r/min.

Vid en direkt jämförelse fattas Fiestan trettio newtonmeter, femhundra kubikcentimeter och en cylinder mot Folkan. Den tredje cylindern jobbar dessutom endast deltid, vilket dock bara märks på den något lägre snittförbrukningen gentemot Polon. I vårt test snittade Fiesta 7,5 liter per 100 km mot Polons 7,8 liter.

För 9 500 kronor kan man utrusta sin Fiesta med ett Performance-paket som innehåller en differentialspärr för framaxeln, launch control och något så rejsigt som en växelindikator som talar om för föraren när man ska peta in nästa kugge.

Aktivera launch control, stampa högerpedalen i mattan och motorn håller 3 500 r/min. Släpp kopplingspedalen och Sport-Fiestan sprintar från stillastående till hundra kilometer i timmen på 6,6 sekunder. Trots att bilen missar tillverkarens riktlinjer med en tiondels sekund, bjuder den på ett otroligt spektakel inte minst akustiskt. 

Trecylindern utvecklar sin fulla potential först vid 6 000 r/min men vägen dit ackompanjeras av en, givetvis artificiellt skapad, men faktiskt ganska trovärdig avgassymfoni. Den sexväxlade manuella lådan har korta slag med hög precision som är nästintill beroendeframkallande och som inte finns någon annanstans i segmentet.

Recarostolar med fint sidostöd.

Framför allt inte i Polon, vars senaste reinkarnation inte ens har den manuella lådan som tillval utan endast förlitar sig till DSG-lådan. Det är definitivt en besvikelse, för trots att DSG-lådan säkerligen lyckas peta i rätt kugge betydligt snabbare än föraren själv, försvinner dock en hel del emotioner och körglädje. Speciellt när just DSG-lådan känns nervös och stressad. Den här detaljen kommer senare visa sig kosta Polo GTI segern.

Starten är också en svag punkt: här hade en manuell låda suttit betydligt bättre. Ännu värre för sportiga förare är det faktum att lådan gärna växlar på eget bevåg i det manuella läget, när nålen närmar sig varvstoppsmarkeringen. 

Även utan launch control kan man bromsa in Polon vid startlinjen. Rent subjektivt känns dock sprinten till hundra knyck inte alls lika våldsam som i Fiestan och trots att motorn varvar friskt känns hela förloppet inte det minsta euforiskt.

Fast den har 100 kilos övervikt håller Polon jämna steg med konkurrenten från Köln och är till och med snabbare än tillverkarens uppgifter. Även i segdragningen är bilarna varandras jämlikar. Endast när det gäller toppfart drar GTI:n iväg, om än bara med 5 km/h.

Ford Fiesta ST muterar till kurvjägare med framaxeldiffen (tillval) och imponerar ljudmässigt både interiört och exteriört. De tjusiga 18-tumsfälgarna är skodda med Pilot Super Sport-däck från Michelin.

Den tredje cylindern jobbar endast deltid.

Trots sin vassare chassisättning är Polon den typen av bil som vill vara alla till lags. Medan Fiestan formligen kastar sig in i allt som heter kurva som ett hungrigt lejon på jakt efter savannens sista gasell och gärna lyfter sitt inre bakhjul på väg genom böjen, förblir Polon neutral in i det sista. I gränsområdet börjar Folkan skjuta lätt över framhjulen och låter istället ESP:n göra sitt jobb. Det känns säkert och tryggt, men ändå lite som en besvikelse för sportiga förare.

Samma sak gäller styrningen. Polons styrning är direkt, men knappast vass och känns dessutom syntetisk utan större förmåga att kommunicera med föraren om vägens beskaffenhet eller framaxelns greppnivå.

Apropå greppnivå: Fiestan bjuder på ett helt sanslöst grepp på framhjulen, vilket till största delen kan tillskrivas Michelin Pilot Super Sport-däcken. Dessa däck hittar man annars bara hos bilar med mer än dubbelt så mycket effekt som i Fiesta ST.

Förvånansvärt bekväma stolar med GTI-typiskt rutmönster.

Och det märks tydligt. På konbanan är Forden nästan sju kilometer i timmen snabbare än Polon. För att sätta det i ett sammanhang: den aktuella Porsche Carrera S är endast 1 km/h snabbare än Fiestan. En annan fördel som Forden har över Polon är att dess ESP kan stängas av helt i Track Mode. Gör man så bör man dock veta vad man sysslar med, annars kan det lätt sluta illa.

Fiestans bromsar däremot lämnar en sötsur eftersmak: bettet är riktigt bra, men efter några varv överhettas bromsarna gärna och bryter ihop. På den punkten är Polon betydligt bättre.

När vi tittar bortom allt som heter körglädje ligger Folkan före sin konkurrent. Exempelvis erbjuder Polon, trots näst intill identiska yttermått, mer kupéutrymme och framför allt ett bättre kvalitetsintryck. Folkan har bakdörrar som standardutrustning, men tappar en del bagageutrymme om man väljer till Beats-ljudanläggningen.

Även Fiestan kan utrustas med två bakdörrar utan kostnad, men en del av assistanssystemen finns inte tillgängliga i ST-modellen. Bland annat får man byta bort fotgängarvarningen, den adaptiva farthållaren samt parkeringsassistansen mot 200-hästarsmaskinen.

GTI – sportiga röda interiördetaljer förhöjer intrycket. Digitala instrument kostar extra.

Däremot ingår Recarostolar med fantastiskt sidostöd, som dock kan kännas en aning trånga för kraftigare personer. Polo har dock ställbara dämpare som gör bilen till ett himmelrike av komfort och harmoni. Inte ens i Sportläget krossas någon ryggrad. 

ST:n fjädrar inte mer än absolut nödvändigt och skickar grövre ojämnheter raka vägen in i kupén. Dessutom är ljuddämpningen inte av samma höga klass som i Polo GTI.

Båda konkurrenter erbjuder mycket bil för en rimlig peng. Fiesta ST som vanligtvis betingar 216 300 kronor har för tillfället ett kampanjpris på 204 900 kronor. Då ingår tygklädda Recarosportstolar och 18-tumsfälgar. Automatisk klimatanläggning och parkeringssensorer kostar extra.

Vill man ha lite mer utrustning väljer man till pluspaketet, där bland annat navigation, B&O-ljudanläggning och delläderklädsel ingår. Då hamnar dock grundpriset (249 300 kronor) snäppet ovanför instegspriset för GTI:n. Dessutom behövs Performance-paketet för 9 500 kronor om man ämnar använda ST:n som en ban- eller busbil. 

Kurviga landsvägar är ST:ns favoritställe. GTI:n har problem att hänga med.

Polos fyrcylindriga motor hörs knappt. Tråkigt.

Polo GTI finns endast i femdörrarsutförande och med DSG-låda, och kostar från 245 000 kronor. Navigation, 18-tumsfälgar och större ljudanläggning kostar extra. Maxar man bägge konkurrenterna ligger Volkswagens prisbild en aning ovanför Fords. 

I slutänden blir den förnuftiga Volkswagen Polo GTI tvåa, mycket på grund av en blek ljudkuliss och avsaknad av en manuell låda. Polo har dock bättre komfort och mer kupéutrymme. Fiesta ST saknar tyvärr flera assistanssystem som borde ha funnits tillgängliga, men den är en liten råbarkad glädjemaskin med underbart ljud och rapp motor.