Prov: Mitsubishi Outlander PHEV – populära laddhybridsuven har blivit lite bättre

Premium Snålare och starkare bensinmotor, större batteri, bättre styrning, förbättrad fyrhjulsdrift och 96 ytterligare uppdateringar ska öka lusten till trotjänaren Outlander PHEV. Räcker det?

Prov: Mitsubishi Outlander PHEV – populära laddhybridsuven har blivit lite bättre

Vad är nytt?

14 nya bensinhästkrafter, ytterligare 1,8 kWh batterikapacitet och 13 fler elhästkrafter till bakaxeln. Dessutom har styrningen omkalibrerats, fjädringen förfinats, interiören fräschats upp och den yttre designen fått små uppdateringar.

Outlander från 2013 har fått sin tredje facelift och blivit lite bättre på en rad punkter. 

Hur är den att köra?

Den största märkbara skillnaden är att styrningen numera är riktigt trevlig! Körd elektriskt är det som vanligt för en elbil tyst och smidigt, man kan numera köra i upp till 135 km/h på el. Samarbetet med bensinmotorn är effektivt och så länge man inte gasar hårt är det mycket trivsamt – full gas ger en surrande "CVT-motor" – den steglösa växellådan ger höga varv vid acceleration.

Det finns 58 knappar, reglage och vred. En hel del känns antikt. Annat är modernt.

I S-Edition ingår bland annat en snygg läderklädsel. Stolarna är bekväma.

Jämfört med föregångaren känns bilen lite starkare, med bättre respons. I stadstrafik är fjädringen mycket stum över ojämnheter men på landsväg rullar bilen bekvämt. Sittpositionen är väldigt "ovanpå" och även om drivlina och styrning är bra är Outlander inte en spänstig och underhållande bil. Den kränger en del.

I sportläget blir gasresponsen mer alert och styrningen tyngre. Fyrhjulsdriften gör ett bra jobb.

Nördfakta

Den nya motorn arbetar enligt Atkinsoncykeln. Det betyder att komprimeringsfasen, tack vare ventiljusteringar på insugssidan, är kortare än expansionsfasen. Detta ger sänkt förbrukning men också lägre effekt per liter slagvolym. Det är därför motorn är på 2,4 liter istället för som tidigare på 2 liter. Motortekniken passar bra ihop med hybriddrift och Atkinsoncykeln är aktiverad upp till 80 procent av effektuttaget. Vid stor last går motorn över i Ottoläge.

Outlander PHEV var Europas mest sålda laddhybrid 2013–2017 och världsetta 2014–2015.

80 procent laddning på 25 minuter, eller fullt hemma på 3–5 timmar.

Borde jag köpa en?

Den officiella körsträckan på el är enligt WLTP-normen 54 km. I verkligheten kan man numera köra cirka 3,5 mil på el mot 3,1 mil tidigare. Att Mitsubishi är den enda "vettigt" prissatta laddbara suven och dessutom finns tillgänglig för leveranser gör den till ett självklart köp för dig som behöver en fyrhjulsdriven laddbar suv. Klarar du dig med den mindre Kia Niro laddhybrid får du en modernare men enbart framhjulsdriven bil.

Är du bortskämd med premiumkänsla och kräver körglädje ska du däremot avstå från Outlander. Ägarbetygen i vår databas ger plus för ekonomi och bagage men minus för alla andra delbetyg. Outlander är alltså en bil för plånbok och miljö men inte för dig som gillar körglädje eller har känsslomässiga krav på din bil.