Prov: BMW Z4 M40i är en hårding med mjuk topp

Premium BMW satsar på mer körglädje i nya Z4. Det ska ske med kortare hjulbas, bredare spårvidd, smidigt chassi och pigga motorer. Vassast är toppversionen M40i.

Prov: BMW Z4 M40i är en hårding med mjuk topp

VAD ÄR NYTT?

Det är en helt ny generation Z4, den tredje. Målet har varit att göra modellen sportigare att köra. Det ihopfällbara plåttaket är borta, ersatt av en textilsufflett som är lättare och snyggare. Designen är ny men släktskapet tydligt.

Z4 har växt på alla ledder utom i fråga om hjulbasen som kortats 26 mm för snärtigare vägegenskaper. LED-strålkastarna i frontens ytterhörn är standard, adaptiva Matrix-LED-strålkastare tillval. Frontens njurar har fått ett nätliknande mönster. På framskärmarna finns luftutsläpp som faktiskt har en funktion. De ska minska luftvirvlarna i hjulhusen.

Chassit är nytt med McPherson-ben fram och dubbla tvärlänkar. Bak sitter en femlänkad multilinkkonstruktion. Stötdämparna är adaptiva och elektroniskt ställbara.

Klassisk men digital BMW-interiör. Två 10,25-tumsskärmar och head up-display (tillval).

Starkaste versionen, Z4 M40i, har en treliters rak sexcylindrig motor på 340 hk och 500 Nm. Effekten är samma som i föregångaren Z4 sDrive35is men twin scroll-turbomotorn har arbetats över och nykomlingen är kvickare.

De mindre motorerna är på 2,0 liter, har också twin scroll-turbo och ger 197 hk/320 Nm (Z4 sDrive20i) och 258 hk/400 Nm (Z4sDrive30i). Alla tre har partikelfilter och uppdaterade 8-stegs Steptronic Sport automatlådor.

Den som nödvändigtvis måste växla själv får vänta till juli 2019 då den minsta motorn går att få med 6-växlad manuell låda – rekommenderas inte.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Förra generationen Z4 (E89) fick plåtcab som ärkerivalen Mercedes SLK och blev mer lik denna. Det betraktar inte BMW direkt som beröm och fokus för den nya har varit dynamik och körglädje.

Den kortare hjulbasen har gjort Z4 smidigare och mer alert. Föraren har placerats längre fram, mitt i bilen. Karossen är enormt vridstyv men fjädringen förmår både att klistra sig fast vid vägbanan och att leverera oväntat hög åkkomfort. Stötdämparna förvandlar även en ojämn vägbana till slät motorväg. Den bredare spårvidden (+98 mm fram och +57 mm bak) bidrar till den stabila gången. Diffspärren styrs elektroniskt och ger bilen en jämn skjuts ut ur kurvorna.

Den raka sexan bekräftar att BMW kan bygga varvvilliga och kraftfulla motorer. Den fungerar dessutom perfekt i samarbetet med den åttastegade automatlådan.

Nya Z4 är betydligt mer av en körmaskin än föregångaren.

NÖRDFAKTA

BMW har gjort hemläxan. Och lyckats. Nya Z4 M40i lär ha klarat Nürburgrings nordslinga på runt 7.55 minuter, snabbare än M2. Tygsuffletten spar inte bara 50 kg utan är också tystare än plåttaket och stjäl ingen bagageplats. Oavsett upp- eller nedcabbad sväljer bagaget 281 l – därtill med genomlastningslucka. Den Australienfödde designern Calvin Luk står för den yttre designen och säger sig ha inspirerats av BMW Z8 (2000–2003).

BORDE JAG KÖPA EN?

BMW Z4 har blivit en öppen sportbil istället för bara en öppen bil. Det går utmärkt att glida med den, men den belönar även aktiv körning. Få brister i en mycket kompetent bil.