Provkörning: Mercedes GLE kan sno köpare från Volvo XC90

Premium Mercedes drämmer till med en helt nyutvecklad version av lyxiga familjesuven GLE. Volvo XC90-utmanaren får bekänna färg i vår första provkörning.

Provkörning: Mercedes GLE kan sno köpare från Volvo XC90

VAD ÄR NYTT?

Nya GLE är verkligen rakt igenom ny inifrån och ut. Men modellen vilar samtidigt på en historiskt sett stabil grund.

Bilen är en ättling i rakt nedstigande led till Mercedes ML som lanserades 1997 och markerade början på den stora suvboomen runt millenniumskiftet. En period då även de närmaste konkurrenterna BMW X5 och Volvo XC90 presenterades. Sedan dess har utvecklingen av ML gått över tre generationer och via ett namnbyte 2015 till GLE är det nu alltså dags för den fjärde versionen. Att man valt att förlägga provkörningen till USA är inte så märkligt som det kan tyckas. 

Sedan starten har ML tillverkats i Tuscaloosa, Alabama med tanke på den stora amerikanska suv-marknaden. Den övergripande rubriken på förändringen av ML/GLE genom åren är att bilarna blivit mer och mer personbilslika. Den senaste versionen har också utrustats med det mesta av det bästa från personbilarna. 

Trots att modellen är helt nyutvecklad går den lätt att känna igen som en GLE.

Till exempel har GLE nu samma MBUX-infotainmentsystem som nya A-klass, utökat med ett 40-tal nya röst- och geststyrda funktioner. Systemet ska – åtminstone enligt Mercedes – lära sig vartefter hur föraren beter sig och agera efter det, med hjälp av artificiell intelligens. Den adaptiva farthållaren är sammanlänkad med navigationen och kan automatiskt anpassa sig till vägförhållanden och köbildning.

Instrumenteringen är helt digital med "widescreen cockpit", info från olika skärmar och stora individuella valmöjligheter. Bilen har vuxit med 11,5 cm och går nu att få med två extra sittplatser i en tredje sätesrad. 

En annan stor nyhet är ett helt unikt tillval där ett 48-voltssystem styr fjädring och dämpning individuellt för varje hjul. Systemet läser av vägbanan och justerar hjulen efter underlaget på millisekunder och kan också luta bilen inåt i kurvor.

Klart respektabelt lastutrymme – större än i Volvo XC90.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Till Sverige kommer GLE initialt dels som 300 d 4Matic med en dieselfyra på 245 hk och 500 Nm och dels som 450 4Matic med bensinsexa på 367 hk och 500 Nm. Den senare är en mildhybrid med 48-voltssystem där elmotorn kan leverera 22 hk och 250 Nm extra vid behov. Båda versionerna bjuder på en likartad lyxkomfort i alla hänseenden. Vi testar också den unika fjädringen som får bilen att räta upp sig i kurvorna så att det knappt märks att man svänger. Styrningen är exemplarisk och den 9-stegade automaten växlar sömlöst.   

NÖRDFAKTA

För att komma loss om man fastnat i snö eller sand kan man med det unika fjädringssystemet få bilen att hoppa upp och ner på alla fyra hjulen. 

En australiensisk motorjournalist kände sig tveksam till den funktionen med motiveringen att det för den oinvigda kunde se ut som att det pågick aktiviteter i bilen som är straffbara att utföra på allmän plats, till exempel på en sandstrand där man kört fast.

BORDE JAG KÖPA EN?

Dieseldrivna GLE 300 d blir din för 660 000 kr och bensinmodellen GLE 450 för 699 000 kr. Prisskillnaden kan verka liten i sammanhanget men bensinaren drar 0,22 liter mer bränsle per mil och det kan bli kännbart i längden. Med den tysta kultiverade dieseln blir inte heller skillnaden i effekt riktigt så stor att det motiverar bensinmotorn.

Nya GLE är vass i sitt segment just nu och i grundutförandet är 300 d så lik huvudkonkurrenten XC90 D5 på så många punkter att man kan börja undra om det bara är en tillfällighet. 

Med den extra lilla doften av Mercedesstatus kan den naturligtvis utöva en stark dragningskraft i klassen och har potential att knycka sno köpare från Volvo. Men som vanligt med Mercedes kan man ladda på ordentligt med både nödvändigt och onödigt från godishyllan. Och då kan den nya statussuven plötsligt bli rejält mycket dyrare. För i bilvärlden gäller andra regler än hos hamburgerkedjorna vad gäller priset för extra allt.