Prov: Seat Tarraco är märkets nya familjesuv – till bra pris

Premium Tarraco är Seats största suv och den bygger på samma plattform som VW Tiguan Allspace och Skoda Kodiaq. Hur står sig den högbyggda sjusitsaren i den allt tuffare konkurrensen? Vi provkör.

Prov: Seat Tarraco är märkets nya familjesuv – till bra pris

Tarraco. Ett märkligt namn för Seats nykomling kan tyckas. Namnet är resultatet av en internetenkät, där 140.000 personer fick välja mellan fyra olika förslag. Det vinnande alternativet Tarraco är helt enkelt det katalanska uttrycket för den spanska staden Tarragona. Där fick vi svar på det, även om ingen ens undrade.

Tarraco bygger på Volkswagens MQB-A-plattform men delar inte bara tekniken med Volkswagens systerbil utan även produktionsorten: Både Tiguan Allspace och Tarraco lämnar produktionsbandet i Wolfsburg. Med sin längd på 4,73 meter är dock spanjoren den längsta bilen i syskonskaran.

Exteriörens formspråk skvallrar om Seats framtida design. Fronten får en sexkantig grill med en bred kromad ram och en del kromade detaljer. LED-strålkastare är standard och påminner i sin form om Seat Ateca, men får en alldeles egen prägel på ljussättningen. Den nedre delen av fronten präglas av en mycket frikostig användning av grå plast som fortsätter att löpa runt karossen.

Tveklöst ett designknep för att visa att bilen är skapad för alla underlag, men man kan inte låta bli att misstänka att kostnadskalkylen har spelat en betydande roll i formgivningen här.

Sin lyckade och särpräglade design till trots, krävs dock endast en blick på bilens sida för att uppmärksamma släktskapet med Tiguan Allspace. Fönsterlinjen, taklinjen och även vecket i dörrsidorna är i det närmaste identiska med systerbilen. Baktill hittar vi LED-lysen som binds samman snyggt med hjälp av en röd plastlist. Tyvärr är listen endast dekorativ och inte av aktiv LED-typ.

Bekant förarmiljö med digital instrumentering som bidrar till en modern känsla.

Det är dock inte bara exteriören som känns ny och fräsch utan även invändigt går Seat nya vägar med Tarraco. I testbilen sitter vi på välstoppade och bekväma stolar klädda i en förvånansvärt läcker kombination av svart tygklädsel och brun Alcantara och låter ögonen vila på urläckra dekorpaneler av fuskträ. Så har man aldrig sett en Seat förut!

Dörrsidorna är klädda i tyg, men resten av bilen är däremot draperad i en myriad av läderimitation och mjuka, läderliknande plastpaneler. Trevligt, men så sitter vi ju självklart i toppmodellen Xcellence, som kostar nästan exakt 100.000 kronor mer än instegsmodellen! 

I spanjoren letar man förgäves efter analoga mätare, och får hålla tillgodo med ett drygt tio tum stort digitalt kombiinstrument framför ratten. Infotainmentsystemets skärm är inte längre integrerad i mittkonsolen utan fristående och högt placerad ovanför denna. Man styr systemets funktioner antingen genom att peta på skärmen eller, glädjande nog, med hjälp av två konventionella vred. Menystrukturen är lättöverskådlig och reaktionssnabb, men lite väl simpel. Något som inte riktigt passar ihop med bilens annars så höga kvalitetsintryck.

Att framsätena är komfortabla med precis lagom mycket stoppning har vi ju redan konstaterat, men även baksätets komfort är svårslagen. Endast baksätespassagerare över 180 cm får problem i huvudhöjd.

Baksätet är slösande rymligt, speciellt i längsled, vilket gör Tarraco till en ypperlig familjebil.

Testbilen är utrustad med en tredje sätesrad som dock i sanningens namn endast borde kallas för nödsäte. En vuxen får klaustrofobiska anfall på mindre än fem minuter, men utrymmet är klart godkänt för att skjutsa ungarnas kompisar till fotbollsträningen. 

Bagageutrymmet i den femsitsiga versionen sväljer normalt 760 liter bagage, med fällt baksäte ökar lastvolymen till hela 1.920 liter. Väljer man den sjusitsiga versionen (7.100 kronor) krymper bagageutrymmet till 700 liter jämnt. Lastvolymen med fällt baksäte är dock oförändrad jämfört med den femsitsiga versionen. Låter inte så illa, eller?

Tänker du på en semesterfärd med sju passagerare och allt deras bagage? Då får du nog köpa ett släp tyvärr, eftersom lastvolymen krymper till närmast obefintliga 230 liter med den tredje sätesraden uppfälld. I jämförelse är en Smart Fortwo nästan en storlastare med sina 260 liter lastvolym!

I syskonskaran vill spanjoren vara det sportiga alternativet. Jämfört med VW Tiguan och Skoda Kodiaq är styrningen mer direkt och ger bra återkoppling till föraren. Tack vare den fina fyrhjulsdriften, som inte bara är ställbar utan även uppvaktar med Hill Descent-funktion och överslagsskydd, piskar storsuven rätt imponerande genom kurvorna även om bilen inte kan mäta sig med Porsche Cayennes lätthet. Men då pratar vi också en helt annan prisklass.

Seat Tarracos styrka är dess fina balans. Det adaptiva chassit (7.100 kronor) har en fast avstämning utan att vara obekvämt och stötigt och håller bilen säker och neutral i alla lägen och hastigheterna. Körprogrammen hade dock mått bättre av en större differentiering. Visst påverkas fjädringen och gasresponsen, men det är endast styrningen som verkligen stramas åt märkbart i sportläget. 

Utrymmet på den bakersta sätesraden är kraftigt begränsat – men det är trevligt att 7-sitsmöjligheten finns.

Även samspelet mellan den sjuväxlade dubbelkopplingslådan och dieselmotorn lämnar utrymme för förbättring: motorns potential dämpas kännbart av lådan, trots absolut tillräckliga kraftresurser på 190 hk och 400 Nm.

Har man bråttom och stampar på gasen händer inte så vansinnigt mycket till att börja med. Först efter en kort stund bestämmer sig spanjoren för att katapultera samtliga 1.816 kilogram mot horisonten och avverkar då den klassiska sprinten på åtta sekunder blankt och vidare till 210 km/h.

Allt detta vid en förbrukning på 7,6 l/100 km (5,6 l/100 km enligt tillverkaren), förutsatt att man inte trycker pedalen i golvet vid varje korsning. Efter att ha kört samtliga motoriseringar kommer det dock lite som en chock att den skönaste och lenaste körkomforten erbjuds av instegsmodellen med trepipig bensinspis. 

Seats största modell kommer i endast två utrustningsnivåer: Style och Xcellence. Instegsmodellen Style finns bara tillgänglig i kombination med de svagare motorerna. Här har man valet mellan en 1,5-liters trecylindrig maskin (150 hk, 250 Nm) med manuell växellåda och en tvåliters turbodiesel (150 hk, 340 Nm) med antingen manuell låda eller en sjuväxlad DSG-låda kombinerad med fyrhjulsdrift. Optiskt skiljer avsaknaden av kromade detaljer och 17-tums-fälgar instegsmodellen från Xcellence-versionen. 

Toppmodellen kan endast beställas tillsammans med denna tvåliters turbodiesel på 190 hk/400 Nm. Fyrhjulsdrift och den sjuväxlade DSG-lådan är standard, precis som Style-paketet som innehåller kromade exteriördetaljer.

Bilen står på 19-tumsfälgar, men kan mot pristillägg (6.100 kronor) uppgraderas med 20-tumshjul. Även den tjusiga tyg/Alcantara-kombinationen som är betydligt snyggare än skinnklädseln ingår i Xcellence. Det adaptiva chassit är tillval för 7.100 kronor men kan inte beställas till Style-versionen. 

Återhållsam karossdesign, inte helt utan elegans.

Assistanssystem som filhållning och Front Assist med City-nödbroms ingår i grundpriset. Front Assist känner även igen fotgängare samt cyklister. Mot pristillägg (6.100 kronor) kan man utöka säkerhetssystemen med adaptiv farthållare, helljusassistans, dödavinkelnvarnare och urstigningsvarning. Även parkeringsassistans och Keyless Go-funktioner finns på tillvalslistan.

Bilen är redan nu konfigurerbar och priserna för Style-versionen med 150-hästars bensinmotor och manuell låda börjar på 264.900 kronor. Dieselalternativet med manuell låda betingar ett pristillägg på 20.000 kronor. Vill man dessutom ha fyrhjulsdrift och DSG-lådan får man skiljas från minst 324.900 riksdaler.

Den stora dieseln tillsammans med Xcellenceutrustningen kostar 40.000 kronor till. Men då får man större fälgar, snyggare kromdetaljer och en läcker interiör. De första bilarna kommer att levereras under våren 2019.

Med Tarraco har koncernbröderna Tiguan Allspace och Skoda Kodiaq fått en tuff nöt att knäcka. Spanjoren håller hög kvalitet kombinerat med en särpräglad design. Man sitter fantastiskt och även om huvudutrymmet bak är begränsat är benutrymmet gigantiskt. Tillsammans med en hel del säkerhetsutrustning är Tarraco absolut en utmanare att räkna med!