Prov: Peugeot 508 SW – en fransk Passat

Premium Ägarfavoriten Peugeot 508 SW har fått sig en uppdatering. Men kan förfinad fransk funktionalitet matcha storsäljarna VW Passat och Volvo V90?

Prov: Peugeot 508 SW – en fransk Passat

Den förra generationen av Peugeot 508 SW har väldigt högt snittbetyg i vår begagnatdatabas – en stor favorit hos ägarna alltså. Men hur bra är den nya generationen? Har Peugeot lyckats föra över det som ägarna gillade så mycket med den förra 508 SW till den nya?

VAD ÄR NYTT?
Jämfört med sin föregångare är 508 SW fyra centimeter kortare. Syftet är att göra bilen smidigare i stadstrafik. Den nya kombin är dessutom sex centimeter lägre än sin föregångare. 

Gentemot Passat Sportscombi fattas hela tio centimeter i höjd. Det gör visserligen linjerna spännande men framför allt insteget till baksätet krångligare. Sittdynan är låg. Det ger bra huvudutrymme men sämre sittkomfort. Men man har också sparat vikt, nya 508 är 70 kg lättare än förra 508 SW. Givetvis i jakt på lägre förbrukning och därmed lägre utsläppsnivåer. 

Enligt Peugeots nya stil får föraren titta över ratten för att kunna se instrumenten. Han kan välja mellan olika utseenden på den 12,3 tum stora bildskärmen: klassisk, med stora visartavlor, reducerad med siffror i mitten eller i kanten av navigationsrutan. 

Förarmiljön är annorlunda, milt sagt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Den lilla ratten som är tillplattad upptill och nere antyder en sportighet som inte motsvaras av chassit. Det är utpräglat komfortabelt och säkert avstämt och rullar mjukt även med de 18-tumshjul som testbilen är försedd med. Därför passar det bra att 508 är väl ljuddämpad. Den bensinmotor vi kör snurrar på tyst men drar iväg bra. Om motorn pressas tenderar den standardmässiga automatlådan att vilja växla hit och dit. Den jobbar däremot mer harmoniskt med den vridstarkare dieselmotorn. Motoralternativen är desamma som för den redan lanserade femdörrars halvkombin.

NÖRDFAKTA.
Peugeot 508 SW har flera förarassistanssystem som infraröd kamera, autobroms, automatisk parkering, adaptiv farthållare, filassistans och trötthetsvarnare. Bilen beräknas komma till marknaden nästa vår. Under andra halvan av 2019 kommer en laddhybrid med 50 km elektrisk räckvidd och en systemeffekt på 225 hk. Elmotorn står då för 109 hk och 60 Nm. Batterierna på 11,8 kWh ligger under baksätet och stjäl därför inget bagageutrymme.

 

Bagaget rymmer 530 och upp till 1 780 liter.

BORDE JAG KÖPA EN?
Priset för 508 SW Puretech 180 är 29 000 kronor lägre än för en 30 hästar svagare Passat Sportscombi. Valet mellan de två handlar nästan bara om attityd. Vill du ha lite vassare design och smått excentrisk förarmiljö samt fransk och mjuk komfort är nya 508 SW en stark kandidat. Prioriterar du utrymmen och nykter saklighet bör du nog välja Passat Sportscombi. Båda har sina fördelar.