Prov: Mercedes B-klass – med komfort som i en E-klass

Premium Nyss kom nya A-klass. Nu är det dags för den högbyggda B-klass att förnyas med avancerade instrument och riktigt bra komfort.

Prov: Mercedes B-klass – med komfort som i en E-klass

VAD ÄR NYTT?

Konceptet är oförändrat men totalt sett är nya Mercedes B-klass en helt ny bil. Både de nya designdragen och tekniken är hämtade från lillebror A-klass. Vad som däremot inte syns vid första anblicken är de många förändringar som gjort en bra bil ännu bättre.

Tvärt emot gällande trend har B-klass inte växt nämnvärt, yttermåtten är i stort sett samma som hos föregångaren. Det gäller även det bekväma insteget, den goda översikten och den upphöjda sittpositionen – man sitter nio centimeter högre än i en A-klass.

Axelavståndet har däremot sträckts ut med tre centimeter vilket gagnar baksätespassagerarna. De märker även bättre plats på bredden. Baksätet är dessutom skjutbart 14 centimeter och beroende på inställning kan man variera bagagevolymen mellan 445 och 705 liter (föregångaren erbjöd visserligen 35 l mer men utrymmet är ändå bra).

Ryggstödet på passagerarstolen fram kan fällas för transport av långa föremål. Den ökade flexibiliteten förstärks också av att tredelat baksätesryggstöd och variabel lastgolvshöjd är nu standard i Mercedes B-klass.

Förarmiljön känns igen från lillebror A-klass – och från storebror E-klass.

Nya är även fem motorer från 136 hk till 190 hk, alla med partikelfilter. Den 1,3 liter stora bensinmotorn har dessutom cylinderavstängning vid dellast. Vid lanseringen är dubbelkopplingslådor standard. Något senare kommer versioner med sexväxlade manuella lådor, fyrhjulsdrift och lägre effekt.

Vid vår första provtur väljer vi den 150 hk starka 200 d. Turbodieseln på två liter har hittills enbart byggts in på längden men i B-klass sitter den på tvären och skickar sina 320 Nm via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda.

Dessutom har Mercedes försett dieselmotorn med en andra (!) SCT-katalysator i avgaslinan för att klara certifieringen för Euro 6d som är ett krav från 2020.

Det erbjuds både komfort och rejäla utrymmen i baksätet. Skjutbart är det också. Stort baksäte och rejält bagageutrymme är ju "grejen" med B-klass, så även i tredje generationen.

Innanför den stora bakluckan döljer sig ett lastutrymme på upp till 1.540 liter (i bensinversionerna).

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Allt det där låter ju bra men vid verklig körning är vi inte helt övertygade om kombinationens förträfflighet. Det fattas inte kraft men dubbelkopplingslådan växlar onödigt mycket. Dessutom är dieselmotorn mer högljudd vid högre varvtal än önskat. Man tar gärna till växelpaddeln för att växla upp och därmed sänka varvtalet. 

Däremot är chassits avstämning lyckad och komfortabel. Precis som i föregångaren finns det ett system för adaptiva stötdämpare med klart märkbar skillnad mellan sport och komfort. I det senare glider man fram lika avslappnat över dålig asfaltsväg som i en E-klass. Inga stötar, bara en mjuk avfjädring.

Dessutom arbetar fjädringen mindre direkt än i den snabbfotade A-klass vilket förstärker komfortkänslan. Det är bra, för trots alla nya friska designdrag är komforten viktig för den inarbetade kundgruppen.

Precis som tidigare handlar körupplevelsen i B-klass mer om komfort än om körglädje.

200 d-motorn är helt okej, värre är det med samspelet motor/låda.

NÖRDFAKTA:

Det finns fyra utrustningsnivåer som kan utrustas med allehanda paket, förarassistansprogram och infotainment. Vår provbil var maxutrustad och hade synnerligen hög underhållningspotential.

Precis som hos den tidigare släppta A-klass har B-klass fått det pekskärmsbaserade MBUX-multimedia-systemet. Det har adaptiv röststyrning och är ganska maffigt med sina stora, fristående bildskärmar.

BORDE JAG KÖPA EN?

B-klass har blivit piggare och mera dynamisk utan att göra sina gamla kunder besvikna. Åkkomforten imponerar liksom flexibiliteten och arsenalen av förarassistansprogram. Det enda smolket i bägaren är det bristande samspelet mellan dubbelkopplingslådan och motorn i B 200 d.

Med ett grundpris på från 276.900 kronor (B 180, B 200 d kostar från 306.900 kronor) kan man å ena sidan hitta flera lika stora mpv:er och crossovers till en betydligt mindre peng. Å andra sidan har de inte lika hög grad av kvalitet och förfining. Nya B-klass har premiär hos handlarna i februari 2019.