Prov: Citroën C5 Aircross suv – en omisskännlig Citroën med komfort och egen stil

Premium Citroën letar sig tillbaka till sina grundvärden med C5 Aircross Suv, vilket gör bilen smått unik. Alla kommer inte att älska den, men de som gör det kommer att tycka desto mer om den.

Prov: Citroën C5 Aircross suv – en omisskännlig Citroën med komfort och egen stil

Vad är nytt?

Egentligen är hela bilen ny även om den delvis bygger på komponenter från andra modeller inom PSA-koncernen. Ungefär 60 procent delar den med Peugeot 3008 och DS7 Crossback men utseendemässigt är den helt ny. Formerna är runda och behagliga och befriade från designmässigt blingbling eller aggressivitet. Däremot finns det en påtaglig likhet med andra Citroënmodeller vilket gör att den knappast utmärker sig i familjekretsen.

Till skillnad från C4 Cactus är det här frågan om en suv vilket Citroën markerar genom att skriva ut detta i modellbeteckningen. Suvattribut som fyrhjulsdrift och hasplåtar har den däremot inte men det hindrar inte att bilen lämpar sig för dåliga vägar bara de inte är för dåliga.

På motorsidan förlitar man sig till kända drivkällor. Det handlar om tre- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer där de först aktuella i Sverige blir 180-hästarsversionerna företrädesvis utrustade med den åttastegade automatlådan från japanska Aisin.

Till nästa år aviseras också en laddhybrid, även den enbart med framhjulsdrift. Citroën menar att deras kunder inte är beredda att betala mer för en tyngre bil med fyrhjulsdrift och att 75 procent av suvmarknaden ändå består av tvåhjulsdrivna bilar.

Ovanligt hög mittkonsol avskärmar föraren från passageraren.

Inredningen är ny med utomordentligt bekväma framstolar och en helt ny layout på instrumentbrädan. Även här är Citroënarvet tydligt. Stolarna är klädda med en mycket inbjudande textilklädsel (eller skinn) och man vill knappast kliva ur dem vid resans slut.

Instrumenteringen kräver tillvänjning. Med en blandning av digitala och analoga instrument hör den inte till de mest lättavlästa på marknaden men det mesta finns där om man bara letar en stund. Den digitala hastighetsmätaren är ett föredöme i lättlästhet så man undrar vad den lilla "badrumsvågen" högst upp, som skyms av rattkransen, ska tjäna till.

Varvräknare finns om man vrider på reglagen men den är så liten och otydlig att den saknar berättigande. Dessutom är den felkonstruerad och rödmarkerad vid 6.000 r/min även på dieselversionen där motorn på sin höjd går att varva till 5.000. 

Bagageutrymmet är stort för biltypen men har åstadkommits genom att lägga "hatthyllan" extremt högt och genom att minska benutrymmet för baksätes­passagerarna. Tre kan där sitta i bredd på individuellt justerbara stolar. Tyvärr går de bara att justera framåt och inte i den riktningen man skulle vilja, det vill säga bakåt. För storvuxna svenskar kan det lätt bli en smula Ryanairkänsla i baksätet.

Men som sagt, fram sitter man kungligt. Golvet i bagage­utrymmet är plant och kan även ställas i två höjdlägen. En glädjande nyhet är att bilen har plats för ett fullvuxet reservhjul. Ingår inte i standardutrustningen men bor du i glesbygd så glöm inte att kryssa för detta tillval vid köpet.

Bagageutrymmet kan göras ännu större genom att sänka golvet. Komforten i baksätet är inte bättre än economy medan framsätet bjuder på business class plus.

I tider då alla tyska, japanska och koreanska suvar tycks vara grå lanseras C5 Aircross SUV även i klara färger. Och inte i vilka färger som helst, utan nämligen i bleu-blanc-rouge (blått-vitt-rött) precis som trikoloren. Det känns roligt att en tillverkare verkligen vill framhålla sitt nationella ursprung. Även detta är mycket citroënskt.

Hur är den att köra?

Är det något som ska utmärka en Citroën är det hög komfort och här gör inte C5 Aircross SUV någon besviken. Sittkomforten fram är kunglig, man har relativt bra sikt, bilen är mycket väl isolerad från ljud utifrån, växellådan arbetar omärkligt och fjädringskomforten saknar motstycke i bilar under en miljon.

Här handlar det dock om åkglädje framför körglädje. Långa dagsetapper tröttar inte kroppen som i en "vanlig" bil men själva körupplevelsen är inte hisnande. Det är framför allt styrningen som drar ned betyget genom sin okänslighet och många rattvarv men å andra sidan kan man köra bilen med ett pekfinger.

Det som nämnts här gäller bensinversionen, dieseln visar nämligen upp en annan sida. Den är 110 kg tyngre, vilket huvudsakligen ligger på framhjulen. Hårdare fjädrar har monterats och dessa samarbetar inte alls lika bra med de innovativa stötdämparna.

Vägens ojämnheter fortplantar sig till karossen på ett mer normalt sätt men istället kommunicerar styrningen bättre. De båda större motorerna är smidiga och dragvilliga och ger tillräckliga prestanda. De mindre motorerna på 130 hk gavs inte möjlighet att prova.

Den åttastegade automatlådan är som byggd för bilen. Den går att växla med paddlarna vid ratten, som glädjande nog är fast monterade, men efter en stunds körning inser man att växellådan gör jobbet mycket bättre utan förarens inblandning.

Med 23 cm markfrigång och lång fjädringsväg klaras åkkomforten även på dåliga marockanska vägar i Atlasbergen. Rejäl profilhöjd på däcken hjälper också till.

Detta är också en detalj bilarna kan sägas ha efter märkets upphovsman, André Citroën. Han hade nämligen väldigt svårt att komma överens med manuella (och på den tiden osynkade) växellådor och arbetade länge för att hans bilar skulle vara automatväxlade. Även i detta avseende är C5 Aircross SUV alltså en äkta Citroën.

Nördfakta:

Tyvärr är bilen en smula oromantisk då den har en extremt hög mittkonsol som avskärmar framsätespassagerarna från varandra. Alltså inget kuttrasju med medpassageraren men istället en bekväm hantering av reglagen inklusive den något annorlunda växelväljaren.

Det ska framhållas att C5 Aircross faktiskt går att köra med en förbrukning som närmar sig de extremt låga siffrorna i specifikationen. Imponerande för en bil på 1 600 kg.

Borde jag köpa en?

Gillar du att köra långt och vill komma fram utvilad, har du funnit din bil. Gillar du sportig körning på krokiga vägar, då finns det kanske andra som gör jobbet bättre. C5 Aircross SUV avgudar ojämna vägar, men inte att kliva över stock och sten. Barnen kommer att älska baksätet, det är mer tveksamt om vuxna gör det.