Prov: Nya Audi A1 Sportback – liten men tuff

Premium Efter åtta år i tjänst och 800.000 sålda exemplar är det äntligen dags för en ny generation av Audis minsta modell. Trots teknik från VW Polo och ett infotainmentsystem från storebror A8 har A1 Sportback en alldeles egen karaktär.

Prov: Nya Audi A1 Sportback – liten men tuff
De tre slitsarna under huvens kant ska anknyta till 80-talets sport quattro.

Sedan 2010 är Audi A1 instegsalternativet från Ingolstadt, men efter den senaste modelloffensiven är nu minstingen även äldst i laget. Dags för avlösning alltså och första punkten på programmet var att pensionera tvådörrarsalternativet och endast erbjuda den nya generationen med fyra dörrar.

Nya A1 bygger på MBQ-plattformen A0 som inte enbart erbjuder mer utrymme utan även moderna assistanssystem samt aktuella tre- och fyrcylindriga kraftkällor. Dessutom kan man för första gången erbjuda lyxklassens infotainmentsystem. Men en sak i taget.

Så glada vi blev när vi hittade brevet med inbjudan i redaktionens låda. Några dagar i soliga Malaga för att testa Audis senaste tillskott lät ju inte alls dumt.

När planet väl landade insåg vi ganska snabbt, precis som pensionärsarmadan som reste tillsammans med oss, att Malaga inte alls var särskilt soligt och varmt för tillfället utan endast marginellt varmare än Stockholm. Osis! Men vi var ju ändå här för att jobba.

Rutig klädsel som i Golf gti? Nja, nästan. A1 går att få med pepitarutigt tyg

Utifrån utmärker sig den tre centimeter bredare och mer än fem centimeter längre bilen genom vässade karosslinjer, häftiga LED-strålkastare i pilform och lånade detaljer från 80-talsmonstret Sport Quattro.

Ur den långa raden av uppradade testfordon föll valet på 200-hästars toppmodellen med DSG-låda. Förutom testbilens löjligt häftiga Turboblå kulör med svart kontrasttak och vita fälgar, finns ytterligare nio olika exteriörfärger, elva fälgalternativ, tre exteriöralternativ samt tre olika interiörer att välja mellan. De flesta valmöjligheterna går att kombinera med varandra efter tycke och smak.

Innanför dörrarna känns nya Sportback väl sammansatt på sedvanligt Audimanér, men inte riktigt lika lyxig som föregångaren. Även i den dyra interiörlinjen Design pryds dörrsidorna av hårdplast, som varken känns särskilt trevlig eller ser inbjudande ut, oavsett hur många fejkådringar designavdelningen har tryckt på det billiga materialet.

Som tur är var det dock det enda vi hade att anmärka på. Annars glänser interiören med tjusiga tillval som mys-belysning, dekordetaljer i exteriörfärg samt passande klädsel och till och med ett 3D-soundsystem från självaste B&O. 

Instrumentklustret är helt digitalt i nykomlingen, men kräver en uppgradering i form avinfotainmentsystemet med 10,1-tums pekskärm för att blomma ut fullt med bland annat kartvisning. Systemet är vänt mot föraren, fantastiskt högupplöst och utan långa reaktionstider.

Inte bästa platsen i bilen, men även vuxna får rum.

Tack vare mjukvaran från A8 stöds infotainment- och navigationssystemet av online-tjänster och språkstyrningen förstår även alla slags dialekt utan problem. Ja, även skånska av det grötigaste slaget!

I motsats till märkets större modeller får man fortfarande sköta klimatanläggningen med hjälp av konventionella vred i nya A1. Ett skönt och uppskattat avbrott i bilarnas digitalisering. Dessutom är handbromsspaken kvar! Halleluja! 

Kupéutrymmet känns luftigt och tack vare ett ökat axelavstånd på nio centimeter sitter nu också långa personer bekvämt i baksätet. Även gigantiska bilbarnstolar får numera plats i minstingen! Bagageutrymmet bjuder på goda 400 liter och fäller man baksätet ökar lastvolymen till hela 1 090 liter.

Vi fyller alltså lastutrymmet och beger oss till testbanan längre in i landet och hamnar direkt i trafikproblem. Tid att testa säkerhetsutrustningen ombord, som Pre-Sense-assistans, filhållningssystemet och den adaptiva farthållaren som håller bilen mitt i filen med precis lagom mycket avstånd till framförvarande fordon. Trevligt!

När trafiksituationen till slut normaliseras och vi kan fortsätta vår resa börjar vägarna långsamt övergå från spikraka motorvägar till slingrande landsvägar. Här borde toppmodellen med sitt påklistrade Sport Quattro-arv komma till sin rätt!

Ren och fräsch interiör med samma infotainment som i Audis större och dyrare modeller, samt led-belysning här och var.

Men kraftpaketet som delas med Polo GTI känns varken sportig eller särskilt entusiastiskt trots 200 hk och 320 Nm. Inte ens DSG-lådan, som känns lite seg i starten, men som annars plöjer genom växlarna med kirurgisk precision, kan ändra på detta. Till det kommer styrningen som snabbt svarar på rattutslag, men som annars är väldigt återhållsam med feedback. Svänger vägen förblir A1 beräknelig och neutral i alla lägen.

Det känns givetvis säkert men inte speciellt roligt för sportiga förare. Framför allt när det adaptiva chassit aldrig överger sin komfortabla grundinställning. Audis ambition att göra A1 tilltalande för den breda massan fungerar inte särskilt bra när man är på bushumör. 

Vi når till slut Ascari Race Resort, där vi byter vår trötta toppmodell mot en grön A1 35 TFSI med bronsfärgade fälgar och en 150-hästars turbobensinare som lånats från VW Golf. I A1 renas alla bensindrivna bilar med hjälp av ett partikelfilter. Dessutom stänger motorn av två av sina fyra cylindrar när man inte använder samtliga kraftreserver, för att spara drivmedel.

Snett bakifrån syns de markerade höfterna tydligt.

Den gröna bilen är utrustad med en manuell sexväxlad låda och övertygar oss med fin känsla och inte alltför korta slaglängder. En riktig glädjespridare som tack vare sina 250 Nm ger tillräcklig med kraft redan från låga varv. Här finns absolut inget behov av att växla ofta.

Annars bjuder drivlinan inte på några som helst otrevliga överraskningar och inte heller standardchassit har några problem att hålla oss kvar på de stundtals riktigt katastrofala vägarna runt Ascaribanan.

Återstår endast frågan om priset. I Sverige är det bara A1 30 TFSI med 116 hästar och 35 TFSI med 150 hk som är konfigurerbara, ännu så länge. De kostar som följer:

A1 Sportback 30 TFSI 6-växlad, 116 hk: 225.900 kronor.

A1 Sportback 35 TFSI 6-växlad, 150 hk: 235.900 kronor.

A1 Sportback 30 TFSI S-tronic, 116 hk: 245.900 kronor.

A1 Sportback 35 TFSI S-tronic, 150 hk: 255.900 kronor.

Den nya generationen Audi A1 känns kanske inte lika lyxig som föregångaren, men den optiska och tekniska evolutionen väger tyngre än någon enstaka hårdplastdel. Nykomlingen bjuder på mer plats, fler assistanssystem och renare motorer för samma pris som den utgående modellen.