Prov: Volvo V60 T8 Twin Engine lockar med prestanda och smart laddhybridteknik

Premium Vi kör nya Volvo V60 T8 AWD Twin Engine på isar kring Luleå och jämför den elektriska fyrhjulsdriften med det konventionella systemet i vanliga V60. Det blir en ojämn fight på två fronter.

Prov: Volvo V60 T8 Twin Engine lockar med prestanda och smart laddhybridteknik

På väg in i rondellen sitter vi och småpratar så där som man gör när man har trevligt i en bil. Ingen stress och inte en tanke på att det är riktigt halt.

Plötsligt i utgången av rondellen vaknar elmotorn på bakaxeln till liv, bilen får sig en liten spark i sidled och jag styr emot. Vår T8 rätar helt odramatiskt upp sig och vi fortsätter färden.

Jag kan inte komma ihåg när jag senast överraskades av en sladd, men där kom den. Liten, oväntad och mycket kontrollerbar.

Men trots allt är det inte vad man förväntar sig av en fyrhjulsdriven Volvo.

Förklaringen är enkel: bilen upptäckte att det var halt och beslutade sig för att fördela mer kraft till bakhjulen. Men den manövern är inte så enkel som man kan tro.

Skillnaden mellan en konventionell fyrhjulsdrift kopplad till en förbränningsmotor och en hybridfyrhjulsdrift där förbränningsmotorn med sina ganska långsamma reaktioner ska paras ihop med eldriften med blixtsnabbt ingrepp är stor. Det senare är mycket svårare eftersom hybriden har två motorer med väldigt olika temperament och moment.

Elmotorer har ingen fördröjning och ger sitt maxvridmoment på en gång. Förbränningsmotorn har tvärtom en långsammare momentuppbyggnad och kraften går dessutom genom en växellåda som också tar lite tid på sig att reagera.

Det är helt enkelt svårare att para ihop el- och bensinmotorer på ett optimalt vis, så att de tillsammans känns som en enhet.

Vi fortsätter färden i lugnt tempo och växlingarna mellan elmotorn och bensinmotorn går väldigt smidigt utan att det märks. Dubbdäcken hörs så pass mycket att öronen inte heller reagerar när bensinmotorn griper in.

När vi kommer till en stor plogad sjöis är det dags att utvärdera systemet på riktigt. Accelerationen rakt fram imponerar och det märks hur de fyra däcken med lite olika framgång söker efter fäste, men stabilt och snabbt går det.

Batteriet har en kapacitet på 10,4 kWh och väger 113 kg utan kylmedel. Uppgiven räckvidd på el är 43 km. Elmotorn kan ge 87 hk och 240 Nm, vikt 34 kg.

I 70 km/h provar jag att ändra riktning samtidigt som jag håller både styrutslag och gaspådrag konstant. Mycket riktigt kliver bakvagnen ut på ett vis som vi inte känner igen från den fyrhjulsdrivna V60 CC T5. När väl bakhjulen tappar fäste spinner de upp snabbare än vad vi är vana vid och för konstruktörerna är det en svår utmaning hur snabbt elmotorn ska stängas ned.

Är man för aggressiv kommer elmotorn att strypa för tidigt på torrt underlag. Volvos ingenjörer förklarar att det är enklare att matcha två elmotorer med varandra än en bensinmotor och en elmotor, så vi kan se fram emot bättre fyrhjulsdrift i Volvos kommande elbilar.

En annan skillnad mellan V60 T8 och V60 Cross Country T5 AWD är att det är mycket svårare att hålla T8:an på jämn och fin sladd, vilket beror på att elmotorn inte tillåts att ge max i mer än 20 sekunder. Det beror på att man för livslängdens skull vill skydda batteriet från för stora effektuttag, för höga temperaturer.

Elbilsbatterier är som människor, de mår rätt bra i 25-gradig värme. Volvo har ett passivt vätskekylt system som leder in luft från höger hjulhus fram, och det räcker så länge det är kallare än 25 grader ute. Men man kan också låta luftkonditioneringen hjälpa till vid högre temperaturer. 

Ju större ett batteri är desto större effektuttag kan man tillåta sig, även om det är ganska urladdat. Det är därför Volvos laddhybrid med en batterikapacitet på 10,4 kWh värms upp snabbare än en elbil med större batteri – och det är därför man stryper effekten.

När vi väl är inne på värme kan vi konstatera att den miljöintresserade T8-ägaren som gärna vill komma till en förvärmd bil på vintern måste stå ut med att kupén värms av en bensinmotor utan avgasrening. Det går tyvärr inte att värma bilen med en eldriven värmeväxlare eller fläkt.

På den amerikanska marknaden kan man förvärma batteriet på elektricitet vilket är ett steg i rätt riktning, men visst borde alla Volvos laddhybrider ha eluppvärmd kupé.

En fördel med den elektriska bakaxeln är att den är energieffektivare än en elmotor som integreras i växellådan. Och en mycket bra finess är att navigatorn i Hybrid-läget kan räkna ut hur elektriciteten ska utnyttjas maximalt under en resa.

På frågan om T8:s drivsystem skulle passa i Cross Country-modellen blir svaret nej eftersom fyrhjulsdriften inte är lika konsekvent och välutvecklad. Men att bygga in elmotorn i växellådan bara för CC-modellerna kostar mer än det smakar. Att T8 är fyrhjulsdriven är inte primärt för att man ville ha en fyrhjulsdriven bil, men visst är det bra med tanke på totaleffekten.

Det största problemet med Volvos laddhybrider är dock tveklöst väntetiderna som länge legat på över ett halvår för många modeller. Men Volvo säger att man inte längre ska ha komponentbrist och att produktionen ska ta fart ordentligt till sommaren, då även den lite svagare T6 Twin Engine kommer i produktion – en framtida tjänstebilsfavorit?

Men för V90 T8 har problemet inte varit komponentbrist. Fabriken har varit inställd på att var sjunde V90 ska bli en T8. Vill man höja den andelen måste fabriken byggas om och det är inte gjort på en kafferast. Förhoppningsvis är fabriken inställd för en högre andel laddhybrider när det gäller V60.

Under 2018 var 18 procent av Volvos bilar på den svenska markanden laddhybrider och den andelen ska öka markant – inte minst tack vare XC40 T5, där produktionen smyger igång under våren och tar fart i höst. 

Men är verkligen laddhybrider framtiden? Ska man öka batterikapaciteten så att den räcker till tio mils körning stiger priserna uppåt till nivåer där man lika gärna kan köpa en ren elbil. 

Svaret kommer lite oväntat när vi frågar om det går att finslipa styrningen av elmotorn så att T8 blir lika konsekvent som de vanliga fyrhjulsdrivna bilarna:

"Ska vi lägga våra resurser på att förbättra laddhybriderna eller på att göra riktigt bra elbilar?"