Prov: Porsche Cayenne E-hybrid – nytt personbästa från Stuttgart?

PREMIUM Cayenne E-hybrid är både listig och stark – är detta den bästa Cayennemodellen? Vi provkör.
Annons

VAD ÄR NYTT?
Porsche har haft en laddhybridversion av Cayenne på programmet förut, men E-Hybrid är den första elektrifierade versionen av Cayenne generation tre.

Jämfört med den gamla S E-Hybrid är nykomlingen starkare, snabbare och har bättre räckvidd på el. Och den är självklart mer modern på alla sätt och vis, inte minst interiört där Cayenne nu fått samma typ av förarmiljö som i Panamera, med tryckkänsliga paneler istället för en mängd separata knappar på mittkonsolen.

Under skalet – eller rättare sagt, under bagagegolvet – hittar vi ett batteripaket som är cirka 30 procent större än i föregångaren, nu på 14,1 kWh. Med Porsches wallbox ska en laddning ta ungefär två timmar, och man hävdar även att räckvidden på el numera är 44 km. I verkligheten borde det betyda någonstans runt 30 km, beroende på körsätt och temperatur. Körning på ren eldrift är möjlig i upp till 135 km/h, i E-Powerläget.

Prov: Porsche Cayenne E-hybrid – nytt personbästa från Stuttgart?
Samma interiör som i andra cayenneversioner, det vill säga ombonat och med hög kvalitetskänsla.
Prov: Porsche Cayenne E-hybrid – nytt personbästa från Stuttgart?
instrumenteringen med grön varvräknarnål är specifik för e-hybrid.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Att man ”bär med sig” batterier är inget som märks i Cayenne E-Hybrid, köregenskapsmässigt är laddhybriden väldigt lik sina renodlade bensinsyskon.

Det betyder att även E-Hybriden är en av klassens absolut bästa bilar att köra, chassit har till synes oändliga reserver när det börjar gå undan, och även under hård press behåller det koncepterna. Chassit kanske inte är regelrätt underhållande, som vi vant oss vid från andra (svansmotorförsedda) Porschemodeller, men det är väldigt kompetent.

Den enda körmässiga plumpen i protokollet gäller bromsarna, som har diffus pedalkänsla när systemet ska bestämma om regenerering eller skivor/belägg ska sköta hejdandet. Detta är ett relativt vanligt fenomen på hybridbilar, men inte mindre tråkigt för det.

Prov: Porsche Cayenne E-hybrid – nytt personbästa från Stuttgart?
Giftgröna bromsok signalerar att du valt en elektrifierad cayenne.

Prestandanivån är det dock verkligen inget fel på. Motorn är samma turbomatade (och faktiskt ganska välljudande) treliters V6:a på 340 hästar och 450 Nm som sitter i vanliga Cayenne. Elmotorn är på 136 hk/400 Nm, och tillsammans ger de två motorerna en systemeffekt på respektingivande 462 hästar och 700 Nm. Det räcker för att sprinten 0–100 km/h ska gå på fem sekunder blankt – inte så illa pinkat med tanke på att bilen väger strax under 2,4 ton.

Fram sitter man kungligt och även baktill är det välbeställt, komfortmässigt. Med tillvalet luftfjädring (för 22.300 kr) är rullkomforten riktigt fin, även på ojämnt underlag. Vill man tajta till karossrörelserna väljer man med fördel Sportläget.

Prov: Porsche Cayenne E-hybrid – nytt personbästa från Stuttgart?
De många körprogrammen väljs via infotainment-systemets pekskärm – eller med vredet på ratten.

Normalt kör man bilen i läge Hybrid auto, då sköter elektroniken in- och urkoppling av elmotorn, och det gör den riktigt snyggt. De sedvanliga laddhybridfunktionerna Hold och Charge finns också, när man vill hålla batteriladdningen konstant respektive ladda batteriet för kommande elkörning (exempelvis i en stad).

NÖRDFAKTA. I och med lanseringen av E-Hybrid uppdateras tillvalslistan till Cayenne, och nu kan man även få head up-display – för första gången i en Porsche. Priset är 15.300 kronor.

Prov: Porsche Cayenne E-hybrid – nytt personbästa från Stuttgart?
Även emblemen på bakluckan går i giftgrönt.

BORDE JAG KÖPA EN? Cayenne E-Hybrid är långt ifrån den billigaste stora laddhybridsuven, både Audi Q7 e-tron och Volvo XC90 T8 kostar mindre i inköp. Men Porschen kan ändå vara ett riktigt bra köp, speciellt om du värdesätter fina köregenskaper och prestanda. Notera dock att batteriet eliminerar hela baljan under bagagegolvet, så jämfört med andra Cayenneversioner sjunker lastvolymen från 770 liter till 645. 

Priserna på en instegs-Cayenne börjar på 745.000 kronor, och en Cayenne S, med 440-hästars V6, kostar faktiskt från 925.000 – alltså 10.000 kronor mer än E-Hybrid. Och då är den inte i närheten av hybridens ansenliga vridmoment. Eller hybridens förbrukningssiffror.

Så Cayenne E-Hybrid är riktigt prisvärd – åtminstone i den jämförelsen. För att inte tala om hur prisvärd E-Hybrid blir som tjänstebil, om ditt företag är på det generösa humöret.

Prov: Porsche Cayenne E-hybrid – nytt personbästa från Stuttgart?

Annons
Annons
Rulla till toppen